> Og hvordan er jeg sikker på, at jeg får knastakslerne lagt korrekt i
> bagefter, så timingen er som før?
Hej Thomas
Jeg synes du er modig, at du tør pille knasterne ud, uden at have en
værkstedsmanual, der beskriver hvordan man gør. Jeg smider en i
dk.binaer.motor fra en GSX 250 F. Den har samme motor som en GSX 250 R, og
ventil justeringen er beskrevet i den under Maintenance and Tune-up. -
Tappet Clearance.
Du får lige et par tips af mig. Du skal måle tykkelsen med en
mikrometerskrue på de shims du tager ud. Mikrometerskrue 100kr Louis Best
nr: 10003844. Desuden ville jeg aldrig bytte mine shims, men købe nye. Jeg
har oplevet alt for mange gange at de shims jeg har byttet passer dårligere
end den der sad der i forvejen. En shim koster ca. 80kr pr. stk. Jeg synes
det er dyrt, men tænk på at du sparer rigtig mange penge på at gøre det
selv, og du ved det er gjort rigtigt. Til din Gixxer 250 kan man få shims i
intervaller på 0.025mm. Selv om dine ventiler skal ligge inden for et
interval på 0,1mm kan du få dem til at ligge lige i øjet. Når du alligevel
har knasten ude kan du lige så godt på den til at ligge så tæt på midten som
muligt. For at kunne måle i spring af 0,025mm og måle om den ligger uden de
skæve mål du har som 0,17mm og 0,27mm skal du bruge et specielt søgerblad.
Louis sælger et til 30Kr Best nr: 10003975. Du kan lægge bladene sammen på
det og måle fra 0,04mm til 0,35mm i spring af 0,01mm.
Huske ordene ved ventil justering er hellere for løs end for stram, altså
hellere for stort spillerum mellem knasten og ventilen en for lille. For
stor afstand give kortere åbningstider og derfor mindre effekt og måske
ventil tikken. Men tilstande en harmløs. For lille afstand giver længere
åbningstider og derfor en ventilen i forbindelse med topstykket i kortere
tid og derfor er bliver ventilen ikke kølet i så lang tid og er man meget
uheldig kan man brænde ventilen af. At spillerummet er lige i øjet er
naturligvis det optimale. Ventiljustering er ikke svært, men det må ikke
sjuskes med. Man skal tage sig god tid og gøre det ordentligt og grundigt.
Husk at synkronisere karburatorene efter en ventil justering. Det er fordi
du lige har ændret åndedrættet på motoren ved at stille på ventilerne,
derfor skal du også ændre på justeringen at karburatorerne. Det en
karburatorsynkronisering gør er at sikre at alle cylindere "trækker" lige
meget. De fire spjæld i dine karburatorer kan justeres i hvor mange % de er
åbne allerede fra tomgang. Det er det du indstiller ved en synkronisering.
Hvis synkroniseringen er ude af tur kan det mærkes som rusken fra tomgang
til ca. 3000 rpm (for en række fire). Det er rigtigt lækkert at køre med ny
synkroniserede karburatorer, da det giver et lækkert bløde træk og en svagt
forbedret benzin økonomi.
Jeg kan anbefale synkroniseringsværktøjet Carbtune II fra Morgan. Det koster
620 ved
www.carbtune.com Det kan bruges til en masse forskellige cykler og
er en engangsinvestering. Det synkroniseringsværktøj fra MC nøglen til ca.
500kr med ure er meget upræcist, prøv at få en synkronisering lige i øjet og
så byt om på slangerne
og det lange gule kviksølvsværktøj der sælges
rundt omkring er meget præcist, men desværre sundhedsskadeligt med den
mængde kviksølv der bruges.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)