/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fortandhjul til kæde
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 10-11-03 17:11

Jeg har været ved at skille cyklen ad i atomer. Jeg fik taget kæden af, og
så at det forreste tandhjul til kæden så noget underlig ud. Tænderne er
trukket skæve, eller er de lavet skæve fra start?

Og så er der strålerne hvorpå tandhjulet er fæstnet. Jeg synes umiddelbart
det ser en anelse slidt ud. Tandhjulet sidder ikke 100% til, men skal det
gøre det?
Det er vel en større operation, hvis det skidt skal skiftes?

Sidst men ikke mindst. Et sted på nettet, hvor jeg får den bedste kæde til
den billigste pris til en GSXR 250, nitteled tak!


--
Thomas Buus
GSXR 250
Polini 911
t-buusSLET@stofanet.dk



 
 
Mads Stetter (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 10-11-03 17:18


"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3fafb8c5$0$3747$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har været ved at skille cyklen ad i atomer. Jeg fik taget kæden af, og
> så at det forreste tandhjul til kæden så noget underlig ud. Tænderne er
> trukket skæve, eller er de lavet skæve fra start?
>
> Og så er der strålerne hvorpå tandhjulet er fæstnet. Jeg synes umiddelbart
> det ser en anelse slidt ud. Tandhjulet sidder ikke 100% til, men skal det
> gøre det?
> Det er vel en større operation, hvis det skidt skal skiftes?
>
> Sidst men ikke mindst. Et sted på nettet, hvor jeg får den bedste kæde til
> den billigste pris til en GSXR 250, nitteled tak!


Vi vil se billeder!

MVH Mads Stetter



Gert Bo thorgersen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 12-11-03 02:55


"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> wrote in message
news:3fafba50$0$69997$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fafb8c5$0$3747$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Jeg har været ved at skille cyklen ad i atomer. Jeg fik taget kæden af,
og
> > så at det forreste tandhjul til kæden så noget underlig ud. Tænderne er
> > trukket skæve, eller er de lavet skæve fra start?
> >
> > Og så er der strålerne hvorpå tandhjulet er fæstnet. Jeg synes
umiddelbart
> > det ser en anelse slidt ud. Tandhjulet sidder ikke 100% til, men skal
det
> > gøre det?
> > Det er vel en større operation, hvis det skidt skal skiftes?
> >
> > Sidst men ikke mindst. Et sted på nettet, hvor jeg får den bedste kæde
til
> > den billigste pris til en GSXR 250, nitteled tak!
>
>
> Vi vil se billeder!
>
> MVH Mads Stetter
>
>
Noget af det Arman skriver er forkert og noget rigtigt.

Jeg har først nu set det på www henviste billede, og hvis det kun er på den
ene side af tandhjulet at det har det viste udseende så er det fordi at for
og bagtandhjulene ikke sporer.

Jeg havde i 1975, på min Honda CB750, den oplevelse at fortandhjulet så
næsten lige sådan ud, men på indersiden så det først blev opdaget om
vinteren da jeg skilte den ad. Men yderlig var den foran hver anden tanden
side nedslidt mere end ud for efterfølgende 2´den tand. Opdaget fordi der
var et ligeantal tænder nemlig 18. Og det viste sig at den uoriginale
tunings svinggaffel påsat om foråret ikke sporede hjul og tandhjul korrekt,
og derved efter sporing af hjulene fik kæden til at gå skråt ind på
fortandhjulet. Sporingen var 3/16" ( ca. 5 mm) forkert som resultat af en
"mandagsfejl". Jeg tog da nærbilleder af det skævt slidte tandhjul.

Arman kalder det savtakkede tænder, dem på www billedet, men det kaldes
altid savtakkede når toppene på tænderne ligesom hælder i den ene retning af
udhulede tænder. Hvilket jo er resultatet af tænder der er slidt for meget
ned på arbejdssiden; hulet ud på den side der hiver i kædens ruller. Altså
tandhjul slidt langt ud over det tilladte. Og foto visende den slags var der
for kort tid siden en der henviste til på www.

Og hvis altså tandhjulet "kun" ser ud som på billedet, og kun på den ene
side, så sporer cyklens hjul sikkert, og tandhjulene har samme retning men
en anelse forskudte, hvilket jo blot klares ved et (tyndt) mellemlæg til det
ene tandhjul.

Mvh. Gert Thorgersen



Morten O (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten O


Dato : 10-11-03 17:37


"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> wrote in message
news:3fafb8c5$0$3747$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har været ved at skille cyklen ad i atomer. Jeg fik taget kæden af, og
> så at det forreste tandhjul til kæden så noget underlig ud. Tænderne er
> trukket skæve, eller er de lavet skæve fra start?
>
> Og så er der strålerne hvorpå tandhjulet er fæstnet. Jeg synes umiddelbart
> det ser en anelse slidt ud. Tandhjulet sidder ikke 100% til, men skal det
> gøre det?
> Det er vel en større operation, hvis det skidt skal skiftes?
>
> Sidst men ikke mindst. Et sted på nettet, hvor jeg får den bedste kæde til
> den billigste pris til en GSXR 250, nitteled tak!
>
>
> --
> Thomas Buus
> GSXR 250
> Polini 911
> t-buusSLET@stofanet.dk

Ser de nogenlunde ud som det her?

http://www.clarity.net/~adam/images/bike/inspect/sprocket.jpg

MortenO



Thomas Buus Andersen (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 10-11-03 17:50


"Morten O" <Træt@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:3fafbeb9$0$95070$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ser de nogenlunde ud som det her?
>
> http://www.clarity.net/~adam/images/bike/inspect/sprocket.jpg

Meget værre :(

>
> MortenO
Thomas




Armand (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-11-03 19:40


Morten O <Træt@spam.dk> skrev i en
news:3fafbeb9$0$95070$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> wrote in message
> news:3fafb8c5$0$3747$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >
> > ......det forreste tandhjul til kæden så noget underlig ud. Tænderne er
> > trukket skæve, eller er de lavet skæve fra start?
>
> Ser de nogenlunde ud som det her?
> http://www.clarity.net/~adam/images/bike/inspect/sprocket.jpg

Oj!

Et tydeligt eksempel på problematikken omkring lige antal tænder: Utroligt
at der kan være så tydelig en forskel på tandsliddet!!

--
Armand.






Hans Joergensen (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 10-11-03 18:24

Thomas Buus Andersen wrote:
> Jeg har været ved at skille cyklen ad i atomer. Jeg fik taget kæden af, og
> så at det forreste tandhjul til kæden så noget underlig ud. Tænderne er
> trukket skæve, eller er de lavet skæve fra start?

Køb et nyt ..

De er ikke skæve fra starten .. det kunne måske forekomme hvis kæden
har været for slap ?

// Hans, der kan renovere bagtøjet på kopi-bimmeren billigere end
// det koster at skifte et gennemsnits kædekit.. (ca. 700kr)
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Pwh (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 10-11-03 19:04

Hans Joergensen wrote:
> // Hans, der kan renovere bagtøjet på kopi-bimmeren billigere end
> // det koster at skifte et gennemsnits kædekit.. (ca. 700kr)

Jaja, men holder det så lige så længe som et kædekit

/Jens



Hans Joergensen (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 10-11-03 19:13

Pwh wrote:
> Hans Joergensen wrote:
>> // Hans, der kan renovere bagtøjet på kopi-bimmeren billigere end
>> // det koster at skifte et gennemsnits kædekit.. (ca. 700kr)
> Jaja, men holder det så lige så længe som et kædekit

Mon ikke? bagtøjer har jo den fordel at de ikke sådan lige
knækker, hvorved at man godt kan køre videre selv om hjulene faktisk
er udskiftningsmodne ..

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Hekto (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-11-03 23:36

In article <3fafd2f2$0$95014$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Pwh
says...
> Hans Joergensen wrote:
> > // Hans, der kan renovere bagtøjet på kopi-bimmeren billigere end
> > // det koster at skifte et gennemsnits kædekit.. (ca. 700kr)
>
> Jaja, men holder det så lige så længe som et kædekit
>

Ja, ja! Han praler af indkøbsprisen; men glemmer at fortælle han må
leje en BMS kran for at få det løftet på plads!!! ;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Hans Joergensen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 11-11-03 00:08

Hekto wrote:
>> > // Hans, der kan renovere bagtøjet på kopi-bimmeren billigere end
>> > // det koster at skifte et gennemsnits kædekit.. (ca. 700kr)
>> Jaja, men holder det så lige så længe som et kædekit
> Ja, ja! Han praler af indkøbsprisen; men glemmer at fortælle han må
> leje en BMS kran for at få det løftet på plads!!! ;0)

Årh .. bagtøjet er ellers noget af det lettere på den kværn ...

Det er straks værre at løfte motoren ind i stellet når gearkassen
er monteret, samtidlig med at man helst skal få hardyskiven til at
smutte på udgangsakslen .. den vejer fanme godt til den store klump
metal!

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Torben Scheel (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 11-11-03 12:38

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnbr06j3.nfk.haj@enterprise-server.dk...
> Det er straks værre at løfte motoren ind i stellet når gearkassen
> er monteret, samtidlig med at man helst skal få hardyskiven til at
> smutte på udgangsakslen .. den vejer fanme godt til den store klump
> metal!

Århr hvad! Støbefejlene må da hjælpe betragteligt på vægten



Hans Joergensen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 11-11-03 12:41

Torben Scheel wrote:
> Århr hvad! Støbefejlene må da hjælpe betragteligt på vægten

Ikke når der er brugt ekstra matriale over alt for at kompensere for
dem ;)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Gert Bo thorgersen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 12-11-03 02:18


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
news:MPG.1a1a3154fda016209899a2@news.tele.dk...
> In article <3fafd2f2$0$95014$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Pwh
> says...
> > Hans Joergensen wrote:
> > > // Hans, der kan renovere bagtøjet på kopi-bimmeren billigere end
> > > // det koster at skifte et gennemsnits kædekit.. (ca. 700kr)
> >
> > Jaja, men holder det så lige så længe som et kædekit
> >
>
> Ja, ja! Han praler af indkøbsprisen; men glemmer at fortælle han må
> leje en BMS kran for at få det løftet på plads!!! ;0)
> --
> /Hekto
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
> semi-rockets ... no thanks!

Noget af det Arman skriver er forkert og noget rigtigt.

Jeg har først nu set det henviste billede, og hvis det kun er på den ene
side af tandhjulet at det har det viste udseende så er det fordi at for og
bagtandhjul ikke sporer. Hvis det er ens på begge sider er der altså intet
galt med sporingen.

Jeg havde i 1975, på min Honda CB 750, den oplevelse at fortandhjulet så
næsten ligesådan ud, men på indersiden så det først sent blev opdaget. Men
yderlig var den ene ende af kædens sideled gået dybere ind i fortandhjulet
end den anden ende (opdaget fordi det var et ligeantal, nemlig 18 tænder),
og det viste sig at den uoriginal tunings svinggaffel ikke sporede
tandhjulene, og derved fik kæden til at gå meget skråt ind på fortandhjulet.
Sporingen var 3/16 " forkert. Jeg tog nærbilleder af det skævt slidte
tandhjul.

Arman kalder det savtakkede tænder, men normalt kaldes det savtakkede når
"toppene" på tænderne ligesom hælder i den ene retning. Hvilket jo er
resultatet af tænder der er slidt for meget; hulet ud på den side der hiver
i kædens ruller. Og foto visende den slags var der for ikke lang tid siden
en der også henviste til på www.

Så hvis altså tandhjulet "kun" ser ud som på billedet, og kun på den ene
side, så sporer cyklens hjul sikkert, og tandhjulene kædetandhjulene vil
spore vide sideværts rykning af det ene tandhjul. Via pålagt
mellemflade/skive.

Mvh. Gert Thorgersen



Armand (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-03 17:23


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:bos2fq$1ga$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
> news:MPG.1a1a3154fda016209899a2@news.tele.dk...
> > In article <3fafd2f2$0$95014$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Pwh
> > says...
>
> Noget af det Arman skriver er forkert og noget rigtigt.
> Jeg har først nu set det henviste billede, og hvis det kun er på den ene
> side af tandhjulet at det har det viste udseende så er det fordi at for og
> bagtandhjul ikke sporer. Hvis det er ens på begge sider er der altså intet
> galt med sporingen.
> Arman kalder det savtakkede tænder, men normalt kaldes det savtakkede når
> "toppene" på tænderne ligesom hælder i den ene retning. Hvilket jo er
> resultatet af tænder der er slidt for meget; hulet ud på den side der
hiver
> i kædens ruller.
> Så hvis altså tandhjulet "kun" ser ud som på billedet, og kun på den ene
> side, så sporer cyklens hjul sikkert, og tandhjulene kædetandhjulene vil
> spore vide sideværts rykning af det ene tandhjul. Via pålagt
> mellemflade/skive.

Kig lige efter endnu engang:
I bund og grund ér hver anden tand begyndt at hælde bagud!!

--
Armand.





Armand (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-11-03 19:42


Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnbqvidu.nfk.haj@enterprise-server.dk...
> Thomas Buus Andersen wrote:
> >
> > .....det forreste tandhjul til kæden så noget underlig ud. Tænderne er
> > trukket skæve, eller er de lavet skæve fra start?
>
> De er ikke skæve fra starten .. det kunne måske forekomme hvis kæden
> har været for slap ?

Nix!
Kædens led-afstand og tandhjulenes tand-afstand er fra nyt af 100%
identiske, og derved vil kæden ligge helt til på tandhjulets omkreds => alle
tænder trækker ensartet i kæden!
Lige så snart at kæden begynder at blive forstrakt blot en anelse, er
ledafstanden længere end tand-afstanden, og dét medfører at alene den første
tand skal tage hele slæbet - Og det er denne belastning der kan spores ved
at den enkelte tand bliver slidt "savtakket"
Det er forøvrigt samme fænomæn der gør testen af kæde-forstrækning (ved at
løfte ud i kæden midvejs på bagtandhjulet) mulig!

Det er ellers sjældent set i det omfang som Thomas beskriver, og det kan da
også tyde på at det forreste tandhjul har stået over ved sidste kædeskifte
:-/
Derved kan det så også tages som godt eksempel på hvorfor man absolut bør
skifte begge tandhjul sammen med kæden! :-|

--
Armand.





Mads Stetter (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 11-11-03 22:46


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:borao2$9vh$7@news.cybercity.dk...
> Nix!
> Kædens led-afstand og tandhjulenes tand-afstand er fra nyt af 100%
> identiske, og derved vil kæden ligge helt til på tandhjulets omkreds =>
alle
> tænder trækker ensartet i kæden!
> Lige så snart at kæden begynder at blive forstrakt blot en anelse, er
> ledafstanden længere end tand-afstanden, og dét medfører at alene den
første
> tand skal tage hele slæbet - Og det er denne belastning der kan spores ved
> at den enkelte tand bliver slidt "savtakket"
> Det er forøvrigt samme fænomæn der gør testen af kæde-forstrækning (ved at
> løfte ud i kæden midvejs på bagtandhjulet) mulig!
>
> Det er ellers sjældent set i det omfang som Thomas beskriver, og det kan
da
> også tyde på at det forreste tandhjul har stået over ved sidste kædeskifte
> :-/
> Derved kan det så også tages som godt eksempel på hvorfor man absolut bør
> skifte begge tandhjul sammen med kæden! :-|
>
> --
> Armand.
>

Helt sikkert... Jeg kiggede også godt nok noget da jeg så det tandhjul!

Jeg skal nok lige tage op til ham og tage nogle billeder af det (Det viste
eksempel fra hjemmesiden er ingenting i forhold til hans! !

Go vind!

MVH Mads Stetter
Golf 1,6 TD som fryser
RF400R Som står lynt og godt sammen med thomas's babygixxer



Kåre Nejmann (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 12-11-03 09:10

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> wrote:

>(Det viste
>eksempel fra hjemmesiden er ingenting i forhold til hans! !

Jeg har set et tandhjul fra en GSX250, der var så slidt, at man næsten
ikke kunne bakke med cyklen! Det manglede nu også et par (nærmest de
fleste) tænder.

Hvis det stadig findes, så skal jeg nok skyde et foto af det. Hvem
tager initiativ til en officiel mest-slidte-fortandhjul-konkurrence


--
Kåre

Martin Sørensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-11-03 17:49

> Jeg har set et tandhjul fra en GSX250, der var så slidt, at man næsten
> ikke kunne bakke med cyklen! Det manglede nu også et par (nærmest de
> fleste) tænder.
> Hvis det stadig findes, så skal jeg nok skyde et foto af det. Hvem
> tager initiativ til en officiel mest-slidte-fortandhjul-konkurrence
>

Da jeg i sin tid købte min Yamaha 4-gears knallert, havde den lidt problemer
med stejle bakker, da fortandhjulet kammede over. Efter adskillelse kunne
jeg se at alle tænderne var slidt ned til stort set ingen ting. Der var kun
nogle små toppe tilbage hvor tænderne havde været. Så kom der nyt kædekit på
den (tror jeg gav 350,- alt ialt så det var jo småpenge).

Jeg har desværre ikke tandhjulet mere, det kunne ellers være et fint
eksempel på hvad der sker hvis man ikke skifter i tide (hvilket
knallertkørere nok sjældent tænker så meget over, bare skidtet kører).

--
signing off.. Martin Sørensen



Thomas Buus Andersen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 12-11-03 16:22

Nu smider jeg lige en stak billeder på dk.binaer.motor under "GSXR" .

Det ser godtnok lidt slemt ud. Nogen der har et bud på, hvad det koster at
skifte den, som tandhjulet fæstnes på?

Mvh Thomas



Jens Jacob Bager Jen~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 12-11-03 17:00

> Det ser godtnok lidt slemt ud. Nogen der har et bud på, hvad det
> koster at skifte den, som tandhjulet fæstnes på?

Hej Thomas

Den aksel tandhjulet sidder på er den bagerste gear aksel. Den er meget dyr
at skifte. Hvordan der er lykkedes af slide strålerne på den er mig en gåde.
Det har jeg adrig set før. Fortandhjulet er et original tandhjul, da der er
den der gummi kappe på den. Det sidder der ikke på de uoriginale tandhjul.
Gummikappen tager noget af kædestøjen.

Jeg ville køre så længe som muligt med akslen som den er, og kun skifte hvis
det er tvingende nødvendigt. Evt skift fortandhjul lidt oftere. De koster
kun lidt over 100kr, og ikke 4000kr som det koster at skifte akslen ved en
forhandler.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Thomas Buus Andersen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 12-11-03 17:16


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:INssb.416$gR3.44@news.get2net.dk...
>
> Jeg ville køre så længe som muligt med akslen som den er, og kun skifte
hvis
> det er tvingende nødvendigt. Evt skift fortandhjul lidt oftere. De koster
> kun lidt over 100kr, og ikke 4000kr som det koster at skifte akslen ved en
> forhandler.

Hvis det er prisen, så bliver løsningen en brugt motor istedet.
Der har været en del skriveri før min tid, kan jeg se på google, omkring
GSF400 motoren, som burde passe
i en GSXR 250, og overholde 20% kravet. Så hvis alt andet går i kage, bliver
det da et projekt. :)

>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
Thomas



Jens Jacob Bager Jen~ (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 16-11-03 08:42

> omkring GSF400 motoren, som burde passe
> i en GSXR 250, og overholde 20% kravet. Så hvis alt andet går i kage,
> bliver det da et projekt. :)

Hej Thomas

En GSX-R 250 har 45HK du må ikke i lægge en motor der yder over 54HK. 400
bandit motoren har forskellige opgivelser i MC-Revyen. Den står til at have
51HK fra 91- 92. 54HK fra 93- 94. 58HK i 95. Så du skal lige passe på med
hvilken årgang du bruger, og få de korrekte opgivelser fra Reinhardt.

Når nogle personer påstår den passer over på, så betyder der ikke
nødvendigvis du bare kan skrue den af den ene model, og skrue den fast på
den anden, og så montere stikkene og luftfilterkasse og køre. Når nogle
siger den passer, så kan det betyde, at den kan være der, men du skal lige
flytte et par motorophæng, eller skære lidt af stellet, flytte karbs, og et
komplet ledningsnet med over der skal strækkes her, og forkortes der for at
passe på. Jeg har hørt om CBR 400 med en CBR 600 motor der knækkede de
hjemmelavede motorophæng, så der er ikke nødvendigvis nemt. Jeg har kørt to
velkørende GSX-R 400 til 30.000kr, og når de er så billige, så kan det slet
ikke betale sig at gøre for meget ud af en GSX-R 250, for en GSX-R 400 er
meget overlegen i køreegenskaber, og den kan du ikke skrue over på din
250'er.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (16-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-11-03 19:39


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:dTFtb.1443$4Y2.885@news.get2net.dk...
> >
> En GSX-R 250 har 45HK du må ikke i lægge en motor der yder over 54HK. 400
> bandit motoren har forskellige opgivelser i MC-Revyen. Den står til at
> have 51HK fra 91- 92. 54HK fra 93- 94. 58HK i 95. Så du skal lige passe på
> med hvilken årgang du bruger, og få de korrekte opgivelser fra Reinhardt.
> .............Jeg har kørt to velkørende GSX-R 400 til 30.000kr, og når de
> er så billige, så kan det slet ikke betale sig at gøre for meget ud af en
GSX-R
> 250......

Helt i tråd med mit gamle mantra omkring "totaløkonomien" (TM by JS
(r.i.p.)) i
tuning: Det sjældent at det er dyrere at sælge og efterfølgende købe en
større model (som frem for alt representerer en mere vedvarende
gensalgsværdi fremfor en voldtunet model)!

Til gengæld tror jeg at lige netop den lave brugtpris på 400, som i en
årrække ellers solgtes mere end 10.000,- over nyprisen, afspejler at
køberpotentialet er blevet skeptiske omkring dens holdbarhed, og dét kan
være
en fordel at påtage sig denne skepsis frem for at handle GSXR400 :-/

--
Armand.





Armand (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-03 17:23


Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
news:3fb25018$0$7164$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Nu smider jeg lige en stak billeder på dk.binaer.motor under "GSXR" .
>
> Det ser godtnok lidt slemt ud. Nogen der har et bud på, hvad det koster at
> skifte den, som tandhjulet fæstnes på?

"den" = gearkassens udgangsaksel => $$$$$
Hørte fornyligt én der havde givet 5.000,- kr for at få ilagt en
ophugs-gearkasse i en ZZXR750 =

--
Armand.





Martin Sørensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-11-03 17:31

>> Det ser godtnok lidt slemt ud. Nogen der har et bud på, hvad det
>> koster at skifte den, som tandhjulet fæstnes på?
> "den" = gearkassens udgangsaksel => $$$$$

Selve akslen er vel ikke så slemt dyr?
Under 1000,- kunne jeg da forestille mig.

Selv om man kan gøre det selv, så er det jo et ret omstændigt arbejde at
komme derind og skifte den.

Men ender han med at købe en anden motor, så er der jo lidt hygge-arbejde i
at skille den gamle ad og se hvor slemt det står til.

> Hørte fornyligt én der havde givet 5.000,- kr for at få ilagt en
> ophugs-gearkasse i en ZZXR750 =

Ved mekaniker vel?

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-03 22:21


Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
news:botn7l$drf$1@news.cybercity.dk...
> >>
> > Hørte fornyligt én der havde givet 5.000,- kr for at få ilagt en
> > ophugs-gearkasse i en ZZXR750 =
>
> Ved mekaniker vel?

Jow, jow!
Men gearkassen ligger allerdybest inde i motoren, så det er ikke for newbies
at skifte stumper dér (hvilket dog ikke gælder diverse "-RR" modeller med
såkaldt "kasette-gearkasse")!

--
Armand.
(der er selvhjulpen og derfor klarer sig med 10% af nævnte beløb i indkøb +
endnu en plovmand til pakninger og stumper)






Martin Sørensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-11-03 17:27

> Nu smider jeg lige en stak billeder på dk.binaer.motor under "GSXR" .
> Det ser godtnok lidt slemt ud.

Det har du helt ret i. Når først strålerne i fortandhjulet begynder at blive
slidt, slider det også lidt på akslen, og jo ældre den bliver, jo hurtigere
går det. Her har tandhjulet tydeligvis ikke været skiftet i tide.

Jeg vil godt mene at du kan sætte et friskt tandhjul på og køre videre med
det, men som JJBJ skriver, så skal du nok skifte den lidt oftere, evt. holde
lidt øje med den og skifte den når den får tegn på slid. Et friskt tandhjul
minimerer yderligere skader på akslen.

--
signing off.. Martin Sørensen



Thomas Buus Andersen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 12-11-03 17:30


"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:botn03$dk7$1@news.cybercity.dk...
> > Nu smider jeg lige en stak billeder på dk.binaer.motor under "GSXR" .
> > Det ser godtnok lidt slemt ud.
>
> Det har du helt ret i. Når først strålerne i fortandhjulet begynder at
blive
> slidt, slider det også lidt på akslen, og jo ældre den bliver, jo
hurtigere
> går det. Her har tandhjulet tydeligvis ikke været skiftet i tide.
>
> Jeg vil godt mene at du kan sætte et friskt tandhjul på og køre videre med
> det, men som JJBJ skriver, så skal du nok skifte den lidt oftere, evt.
holde
> lidt øje med den og skifte den når den får tegn på slid. Et friskt
tandhjul
> minimerer yderligere skader på akslen.

Det gør jeg også. Det er ikke sådan den er tæt på at takke over endnu, men
det rokker sig da en smule.
Cyklen har efter instrumenterne gået 25000km hvoraf jeg har kørt de 5000km
ca.
Der kommer for fremtiden nyt på, hver år.


>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
Thomas



Martin Sørensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-11-03 17:44

>> Jeg vil godt mene at du kan sætte et friskt tandhjul på og køre
>> videre med det, men som JJBJ skriver, så skal du nok skifte den lidt
>> oftere
> Det gør jeg også. Det er ikke sådan den er tæt på at takke over
> endnu, men det rokker sig da en smule.

Er det med et friskt tandhjul?
Ellers kan du jo prøve at vende fortandhjulet om og mærke hvordan frigangen
er. Så skulle den gerne være meget lille. Sådan skal du selvfølgelig ikke
køre med den.

> Cyklen har efter instrumenterne gået 25000km hvoraf jeg har kørt de
> 5000km ca. Der kommer for fremtiden nyt på, hver år.

Ja, du kan ihvertfald inspicere den efter et år og se om der er kommet et
hak i det nye fortandhjul.
Men 25.000 km burde da ikke slide strålerne i et fortandhjul så ekstremt,
selv om de alle er kørt på det originale tandhjul. Jeg mener da ikke at
25.000 km er specielt unormalt for et o-rings kædekit.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jens Jacob Bager Jen~ (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-11-03 21:52

> Jeg har været ved at skille cyklen ad i atomer. Jeg fik taget kæden
> af, og så at det forreste tandhjul til kæden så noget underlig ud.
> Tænderne er trukket skæve, eller er de lavet skæve fra start?

Hej Thomas

Dit fortandhjul og måske dit bagtandhjul er slidt op, samt din kæde.
Det billigste sted at købe en 520 O-ringskæde er Arne Nielsen, Roskilde,
tlf. 46 36 16 92. De koster ca. 360kr plus et nitteled. Det er klart det
billgist i DK. Kædehjulene jøber du ved en forhandler der forhandler ting
fra MC nøglen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Soren Lindholt (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 12-11-03 09:23

Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
article <9USrb.4510$0b6.1432@news.get2net.dk>...
> Dit fortandhjul og måske dit bagtandhjul er slidt op, samt din kæde.
> Det billigste sted at købe en 520 O-ringskæde er Arne Nielsen, Roskilde,
> tlf. 46 36 16 92. De koster ca. 360kr plus et nitteled. Det er klart det
> billgist i DK. Kædehjulene jøber du ved en forhandler der forhandler ting
> fra MC nøglen.
>

Selv mojn

Arne er ikke længere forhandler af kæder og dæk, desværre. Jeg kan ikke
huske hvem det er der har overtaget.
Men prisen er steget lidt, men stadig billig.

mvh Søren


Jens Jacob Bager Jen~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 12-11-03 14:56

> Arne er ikke længere forhandler af kæder og dæk, desværre. Jeg kan
> ikke huske hvem det er der har overtaget.
> Men prisen er steget lidt, men stadig billig.

Hmm Jeg handlede med ham i foråret. Nå, men mon ikke Arne kender ham der har
overtaget bixen?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Thomas Buus Andersen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 12-11-03 16:54

Nu har jeg også lagt billederne på dfm.dk !

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=423

Thomas



Armand (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-03 22:33


Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
news:3fb257b4$0$3750$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nu har jeg også lagt billederne på dfm.dk !
>
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=423

Det skal nok gå!

Måske at årsagen er opstaldnings-rust på aksel og/eller tandhjul
(Baby-Gix'erne hár jo stået et stykke tid inde den endelig kom til DK),
eller rust forårsaget af brug af højttryksrenser :-/ Rust dér vil virke som
slibemiddel imellem de to emner =
En grundig afrensning før samling er derfor elementær - Decideret smøring er
en dårlig ide, derved at olie/fedt tillige binder støv med tiden og derved
omdannes til slibe-pasta. En tynd gang WD40/lign. skader til gengæld nok
ikke

--
Armand.



Thomas Buus Andersen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 12-11-03 22:41


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bou8va$162e$1@news.cybercity.dk...

> Det skal nok gå!
>
> Måske at årsagen er opstaldnings-rust på aksel og/eller tandhjul
> (Baby-Gix'erne hár jo stået et stykke tid inde den endelig kom til DK),
> eller rust forårsaget af brug af højttryksrenser :-/ Rust dér vil virke
som
> slibemiddel imellem de to emner =
> En grundig afrensning før samling er derfor elementær - Decideret smøring
er
> en dårlig ide, derved at olie/fedt tillige binder støv med tiden og derved
> omdannes til slibe-pasta. En tynd gang WD40/lign. skader til gengæld nok
> ikke
Hvor længe den stod stille i Japan ved jeg ikke. Men den kom til Danmark i
1997, og stod stille til efteråret 2002, så
det kan være sket der. Jeg kan godt se, at motoren omkring emnet er godt
snasket til, med diverse kædeolier iblandet grus og jord.


>
> --
> Armand.
>

--
Thomas Buus
GSXR 250
Polini 911
t-buusSLET@stofanet.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177600
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409241
Brugere : 218889

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste