>> Du kan da roligt vælge Geely, selvom du også vil dreje. Der er skam
>> både styr og blinklys
Jeg har haft fornøjelsen af en prøvetur på en geely boss tidligere i år
(Følgende er skrevet lige efter og sendt på maxiscooter mailinglisten)
Det var hyggeligt lige at kigge forbi og få en prøvetur på geely'en. (
Min reference er en 60.000km "gammel" leonardo med et fordæk der er
slidt firkantet og et bagdæk der bare er slidt ned....)
Jeg sidder ganske udmærket på geelyen. Sæddet virker umiddelbart lidt
hårdt men komforten var stadig fin efter en lille halv time i sadlen.
Den har en ret stor vindskærm som standard der giver rimeligt læ (for
kroppen) men jeg får turbulens omkring hjelmen (hvilket jeg også gør med
den givi skærm jeg selv kører med). Plastik og samlekvalitet ser
hæderligt ud så når den står ved siden af leo'en ser den faktisk ud af
mere. Men så ud og køre. Jeg synes ikke jeg har meget føling med
forhjulet - det er nærmest som om det "svømmer" lidt forude under
plastikken. Bremserne var heller ikke noget plus. De var utroligt svære
at dosere uden at blokere, og selv lige på grænsen til blokade synes jeg
ikke rigtigt den bremsede ret meget . Jeg var faktisk ldt nervøs for at
skulle få brug for at bremse hårdt op ...Men det vil nok gøre
underværker med et par moderne dæk til den ! De kineserer der sad der
var også næsten så firkantede som bildæk. Jeg tror at det meste
kritikken for køreegenskaber vil forsvinde med nye dæk og var det min
ville jeg ikke forsøge at slide kineserne op - De er sikkert så hårde at
de kan holde 20000km.
Mht til præstationer så er leonardoen noget hurtigere - både i acc og
topfart. Geeleyen kører ~80-90 på flad vej og runder de 100 nedad bakke
hvor leoen kommer tæt på 100 på flad vej (reelle hastigheder - ikke fra
italienske speedometre). Begge motorer er på ~150ccm, men geelyen er en
luftkølet med 2 ventiler mens leoen har 4 og er vandkølet. Hvis man gav
sig til at rode med varioen på geelyen kan man sikkert hente noget mere
acc. ud af den da den ikke lyder til at køre med særligt mange
omdrejninger under acc. Jeg havde dog ikke min omdrejningstæller med så
det må måles en anden gang. Nå ja - Så koster geelyen jo også kun det
halve
Om Leonardoen er det dobbelt værd - Det er godt ? Kører man
som jeg langt med fuld gas er det da rart med den ekstra hastighed og
med olieskift hele tiden (dobbelt så ofte som leoen) og en rem der kun
holder 2000km (har kørt over 20000km på en original leo rem) er det ikke
helt nemt at gøre op. Men spørgsmålet kan vel først besvares når der en
der også har kørt langt på en geely.
Jeg har alt skrevet ned, så når "en-af-jer" runder f.eks 25000km kan
vi prøve at stille et regnestykke op der. Det kan vi så gøre igen ved
50000km og måske igen ved 75000 (hvis leoen også holder så længe -
knock-on-wood
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid