/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Rustfri stål egere
Fra : Finn Andersen


Dato : 07-11-03 17:18

Hej

Er der nogle her der har kendskab til hvor man kan købe stål egere (rustfri)
til billige penge?.

Mvh FinnXV750

Vi ses lige pludseligt.
Be carefull out there.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276






 
 
M. Høy (07-11-2003)
Kommentar
Fra : M. Høy


Dato : 07-11-03 18:23

Hej

Prøv Agusta-motor (Frederiksborgvej), Claus ligger sikkert inde med nogle
rustfrie egere!



Mvh.

M. Hoey
(Suzuki GT750)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234



"Finn Andersen" <finn@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:7yPqb.1585$Fz7.1307@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Er der nogle her der har kendskab til hvor man kan købe stål egere
(rustfri)
> til billige penge?.
>
> Mvh FinnXV750
>
> Vi ses lige pludseligt.
> Be carefull out there.
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276
>
>
>
>
>



Armand (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-11-03 00:16


Finn Andersen <finn@fk-tech.dk> skrev i en
news:7yPqb.1585$Fz7.1307@news.get2net.dk...
>
> Er der nogle her der har kendskab til hvor man kan købe stål egere
(rustfri)
> til billige penge?.

Kan man overhovedet dét?
Jeg mener: Rustfrit "stål" er noget af det blødeste jern man kan opdrive -
Hvor en gemen "sort" bolt sjældent er under kvaliteten: 8.8 (=brudstyrke på
800N/mm² hhv. trækstyrken (="flydespændingen") på 80% deraf) er en std. bolt
i rustfri af kvaliteten 6.4!
Idet det sidstnævnte tal representerer den kvalitet man søger ved egre er
40% af (kun) 600 N/mm² ikke lige hvad der er brug for!

Nuvel!
Dette var blot et lille hip omkring paradokserne, for jeg ved jo godt at
rustfri egre findes, og også at dé er af en helt anden legering som
tilgodeser trækstyrken - Meeen det er nu stadig kun pudsekomfort der er den
væsentligste kvalitet, regn ikke med at det er noget f.eks. cross-kørere
bruger

--
Armand.





Gert Bo thorgersen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 08-11-03 02:31


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:boh95p$1ki2$6@news.cybercity.dk...
>
> Finn Andersen <finn@fk-tech.dk> skrev i en
> news:7yPqb.1585$Fz7.1307@news.get2net.dk...
> >
> > Er der nogle her der har kendskab til hvor man kan købe stål egere
> (rustfri)
> > til billige penge?.
>
> Kan man overhovedet dét?
> Jeg mener: Rustfrit "stål" er noget af det blødeste jern man kan opdrive -
> Hvor en gemen "sort" bolt sjældent er under kvaliteten: 8.8 (=brudstyrke

> 800N/mm² hhv. trækstyrken (="flydespændingen") på 80% deraf) er en std.
bolt
> i rustfri af kvaliteten 6.4!
> Idet det sidstnævnte tal representerer den kvalitet man søger ved egre er
> 40% af (kun) 600 N/mm² ikke lige hvad der er brug for!
>
> Nuvel!
> Dette var blot et lille hip omkring paradokserne, for jeg ved jo godt at
> rustfri egre findes, og også at dé er af en helt anden legering som
> tilgodeser trækstyrken - Meeen det er nu stadig kun pudsekomfort der er
den
> væsentligste kvalitet, regn ikke med at det er noget f.eks. cross-kørere
> bruger
>
> --
> Armand.
>
>
Det er vist lidt urigtigt at kalde en 8.8 bolt (behøver ikke væresort) for
en gemen bolt for det er vel nærmest den bedste (stærkeste) bolt vi finder
hos ikke deciderede boltforhandlere; hvis vi i det hele taget finder den.

Vi har jo mærkede bolte ned til 4.6, idet vi har 4.6, 5.6, 6.9, 8.8, 10.9,
12.9 og 16.? findes, men vi har jo også bolte af lavere kvalitet/styrke end
de mærkede, altså bolte med flydegrænsen under 400 * 0,6 = 240 N/mm^2 .

Findes også ikke talværdi mærkede med f.eks. firma mærkning af god kvalitet.

Og desuden er gode tråde stærkere end bolte, altså flere N/mm^2, man taler
om violintråde, menende metaltråde med 2.000 N/mm^2 eller mere. Så mon ikke
egre, selv rustfrie, som jo nærmest er tråde, hører til en bedre klasse end
den af dig nævnte 6.4 ? Jeg kører ihvertfald selv med rustfri stål egre på
min motorcykel med små 100 Hk.

På trædecykler kan man iagttage forskelle i egre trådenes tykkelser - for at
spare vægt/luftmodstand, eller blot dyrere/bedre/pænere - jeg gik selv ned
til de tynde/bedre på minecykler. Og samtidig på deciderede racercykler
mindsket antal egre - igen for at spare vægt/luftmodstand - bestemt af bedre
trækstyrke og stærkere fælge.

For en 8.8 bolt er 8 * 100 = 800 N/mm^2 knækstyrken pr. kvadratmillimeter
og 8 * 0,8 * 100 = 640 N/mm^2 flydestyrken/flydegrænsen
pr.kvadratmillimeter. Ved en belastning/spænding bliver en bolt altid
længre, men efter afbelastning er den tilbage i sin oprindelige længde. Men
kommer den over flydegrænsen vil den efter aflastning være længere end
oprindeligt. Meget lidt, så det kan være svært at måle/mikrometer, men kan
til tider føles ved at en møtrik efterfølgende går strammere på den
aflastede bolt. Grunden til at vi når fra 640 til 800 N/mm^2 for den
aktuelle 8.8 er jo især at bolten bliver længere resulterende i tyndere når
den spændes.

Mvh. Gert Thorgersen



Armand (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-11-03 10:51


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:bohhvt$rkr$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:boh95p$1ki2$6@news.cybercity.dk...
> >
> > Finn Andersen <finn@fk-tech.dk> skrev i en
> > news:7yPqb.1585$Fz7.1307@news.get2net.dk...
> > >
> > Kan man overhovedet dét?
> > Jeg mener: Rustfrit "stål" er noget af det blødeste jern man kan
opdrive -
> > Hvor en gemen "sort" bolt sjældent er under kvaliteten: 8.8
> >
> Det er vist lidt urigtigt at kalde en 8.8 bolt (behøver ikke væresort) for
> en gemen bolt for det er vel nærmest den bedste (stærkeste) bolt vi finder
> hos ikke deciderede boltforhandlere; hvis vi i det hele taget finder den.

"Vi"?
Hvorend jeg stikker fingrene i en boltreol her i Danmark i det nye årtusinde
finder jeg ikke "sorte" (=> betyder "ikke rustfrit", som også "sort jern" er
ækvivalent til rustfrit) bolte under 8.8-kvalitet, så dén styrke må nok
regnes for
at være standarden og derved ganske gemen!

> Vi har jo mærkede bolte ned til 4.6, idet vi har 4.6, 5.6, 6.9, 8.8, 10.9,
> 12.9 og 16.? findes, men vi har jo også bolte af lavere kvalitet/styrke
> end de mærkede, altså bolte med flydegrænsen under 400 * 0,6 = 240
> N/mm^2 .

Jeg er smed, og siden min læretid i slutningen af 70'erne er stål-kvaliteten
stille og roligt kravlet opad: Hvor profiljern i (daværende) stål-50
kvalitet (brudstyrke = 500 N/mm) dengang regnedes for at være højtlegeret,
er
stål med brudstyrke på 800N/mm og mere en dagligdags ting at konstruere i
idag. Det samme må være det der gør sig gældende for boltkvaliteten og jeg
ville bestemt regne enhver bolt under 8.8 for ulødig i forbindelse med
maskinel produktion :-|

> Og desuden er gode tråde stærkere end bolte, altså flere N/mm^2, man taler
> om violintråde, menende metaltråde med 2.000 N/mm^2 eller mere. Så mon
> ikke egre, selv rustfrie, som jo nærmest er tråde, hører til en bedre
klasse
> end den af dig nævnte 6.4 ?

Var det ikke også det jeg skrev?
Citat: "jeg ved jo godt at rustfri egre findes, og også at dé er af en helt
anden legering som tilgodeser trækstyrken"

> På trædecykler kan man iagttage forskelle i egre trådenes tykkelser - for
> at spare vægt/luftmodstand, eller blot dyrere/bedre/pænere - jeg gik selv
ned
> til de tynde/bedre på minecykler. Og samtidig på deciderede racercykler
> mindsket antal egre - igen for at spare vægt/luftmodstand - bestemt af
> bedre trækstyrke og stærkere fælge.

Som også skrevet af mig: Jeg tror ikke at cross-knægtene bruger rustfrie
egre :-/

--
Armand.






Gert Bo thorgersen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 08-11-03 11:48


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:boif4n$2u5a$7@news.cybercity.dk...
>
> Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:bohhvt$rkr$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:boh95p$1ki2$6@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Finn Andersen <finn@fk-tech.dk> skrev i en
> > > news:7yPqb.1585$Fz7.1307@news.get2net.dk...
> > > >
> > > Kan man overhovedet dét?
> > > Jeg mener: Rustfrit "stål" er noget af det blødeste jern man kan
> opdrive -
> > > Hvor en gemen "sort" bolt sjældent er under kvaliteten: 8.8
> > >
> > Det er vist lidt urigtigt at kalde en 8.8 bolt (behøver ikke væresort)
for
> > en gemen bolt for det er vel nærmest den bedste (stærkeste) bolt vi
finder
> > hos ikke deciderede boltforhandlere; hvis vi i det hele taget finder
den.
>
> "Vi"?
> Hvorend jeg stikker fingrene i en boltreol her i Danmark i det nye
årtusinde
> finder jeg ikke "sorte" (=> betyder "ikke rustfrit", som også "sort jern"
er
> ækvivalent til rustfrit) bolte under 8.8-kvalitet, så dén styrke må nok
> regnes for
> at være standarden og derved ganske gemen!
>
Dette er noget sludder. Som jeg skrev den 12/januar var folk ikke klar over
forskelle på bolte og møtrikker hvilket resulterede i at jeg for 3 år siden,
hos Brd.Stevns mødte en fyr som et par gange havde fået udstødningsrør på
sin motorcyklel til at slippe toppen fordi han ikke var klar over at de
bolte eller møtrikker han havde brugt var af en ringere kvalitet en de
originale på den japanske motorcykel. Altså, han havde blot købt bolte og
møtrikker i en almindelig værktøjsforretning uden at være klar over at dem
han fik/tog i skufferne var ringere, altså at der var forskel på den slags.

Og i den værktøjsforretning jeg jævnligt brugte i Rødovre, før jeg for 1 år
siden flyttede til Thailand, var det ikke 8.8 bolte og møtrikker der lå i
skufferne.

Og til et ingeniørmøde for gov. 10 år siden i en nyåbnet afdeling af vist
NESA, nord for København - afdeling hvor de lavede stikkontakter - fik vi
fortalt hvordan en overordnet havde kostet afdelingen 300.000 kr. ved blot
at købe møtrikker uden at sørge for at det var i samme høje kvalitet som de
tilhørende bolte.

Og det med det sorte, ovenfor, var at da vi begyndte at få Umbracobolte
(netop) i 8.8 stål for mange år siden vistes kvaliteten styrken netop ved at
de var sorte; dette har ændret sig siden.

> > Vi har jo mærkede bolte ned til 4.6, idet vi har 4.6, 5.6, 6.9, 8.8,
10.9,
> > 12.9 og 16.? findes, men vi har jo også bolte af lavere kvalitet/styrke
> > end de mærkede, altså bolte med flydegrænsen under 400 * 0,6 = 240
> > N/mm^2 .
>
> Jeg er smed, og siden min læretid i slutningen af 70'erne er
stål-kvaliteten
> stille og roligt kravlet opad: Hvor profiljern i (daværende) stål-50
> kvalitet (brudstyrke = 500 N/mm) dengang regnedes for at være højtlegeret,
> er
> stål med brudstyrke på 800N/mm og mere en dagligdags ting at konstruere i
> idag. Det samme må være det der gør sig gældende for boltkvaliteten og jeg
> ville bestemt regne enhver bolt under 8.8 for ulødig i forbindelse med
> maskinel produktion :-|
>
> > Og desuden er gode tråde stærkere end bolte, altså flere N/mm^2, man
taler
> > om violintråde, menende metaltråde med 2.000 N/mm^2 eller mere. Så mon
> > ikke egre, selv rustfrie, som jo nærmest er tråde, hører til en bedre
> klasse
> > end den af dig nævnte 6.4 ?
>
> Var det ikke også det jeg skrev?
> Citat: "jeg ved jo godt at rustfri egre findes, og også at dé er af en
helt
> anden legering som tilgodeser trækstyrken"
>
> > På trædecykler kan man iagttage forskelle i egre trådenes tykkelser -
for
> > at spare vægt/luftmodstand, eller blot dyrere/bedre/pænere - jeg gik
selv
> ned
> > til de tynde/bedre på minecykler. Og samtidig på deciderede racercykler
> > mindsket antal egre - igen for at spare vægt/luftmodstand - bestemt af
> > bedre trækstyrke og stærkere fælge.
>
> Som også skrevet af mig: Jeg tror ikke at cross-knægtene bruger rustfrie
> egre :-/
>
> --
> Armand.
>
Det er meget sandsynligt at jeg snart skifter til rustfri stålegre på min
Honda XR 250 off-roader/cross, nemlig når jeg finder et sted at købe dem.




Soren Lindholt (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 10-11-03 10:37

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<boh95p$1ki2$6@news.cybercity.dk>...

> tilgodeser trækstyrken - Meeen det er nu stadig kun pudsekomfort der er
den
> væsentligste kvalitet, regn ikke med at det er noget f.eks. cross-kørere
> bruger

Jep. De rigtige crosskørere ville kun bruge dem hvis f.eks. vægten var
lavere, eller Mcgrath har det. De er nogen sære nogen, de kymrer sig ikke
en døjt om hvor praktisk noget er at vedligeholde, for det har mange
alligevel far / mekaniker til, og dem der ikke har det ærgrer sig over
detaljer som :
Ingen smørnipler på affjedringskomponenter (findes typisk på alm.
offroadere) så skidtet skal skilles helt ad for at smøre op.
Ingen oringskæde (uuuuh, en oringskæde stjæler jo næsten al effekten!)
Ofte upraktiske luftfilterkasser, der er svære at holde rene,
osv osv
Og så er mange af dem også modedyr, der skal ha det nyeste dress, osv, kun
speedwaykørere og et vist niveau inden for roadracing kan følge med, blåt
hår osv osv.
Men ingen racerkørere kan vist nå en gennemsnitlig moderne gaderacer til
sokkeholderne når det angår tøjkontoen ))

S.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177600
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409241
Brugere : 218889

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste