Hej Armand,
> > > > Hmm, men indiekte: Mon ikke, at et drej på håndtaget /og/ samtidig
> > > > brug af selvstarter, kan skabe et tilstrækkeligt vacuum til, at
> maskinen
> > > > kan få lov til at sutte lidt saft fra hoveddyssen?
> > >
> > > Problemet er netop at det ikke er cylinderens vacuum der sutter
> > > brændstof til sig fra svømmerhuset!
> >
> > Hmm okay, jeg stod bare med en løssluppen tanke om, at det derved
> > opståede undertryk i manifolden ville danne et vacuum og at gasspjældets
> > position ville kunne gøre noget ved dette opståede vaccum, som der
> > derved vil få betydning på mængden- og/eller blandingen af luft/benzin
til
> > motoren.
>
> Det er godt med noget tankevirksomhed - Dét er den bedste vej til at blive
> klogere; men lige hér bør du tænke en tand videre:
Så tænker jeg lige højt igen!...
> Det vacuum, der måtte være, opstår fordi at stemplet suger fra en næsten
> lukket (med gasspjældet) manifold - Hvis man løfter gasspjældet helt er
der
> tværtom direkte adgang til luftfilterkassen og atmosfæren hvorved det vil
> være svært at opretholde et vacuum!
Hmm! - Ok... Men der er vel ikke direkte adgang fra indsugningsmanifoldet og
til luftfilterkassen, da det cylindriske spjæld (omkring nålen) jo er nede
for at kunne indregulere gennemstrømsarealet til en konstant strømnings
hastighed?
Øges lufttilførelsen udefra (når butterflyspjældet drejes vha.
gashåndtaget), så kan vaccumsuget ikke opretholdes (som du selv siger): Det
svarer vel til at forsøge, at holde et vacuum i et rør, der nu åbens i den
modsatte ende. Men den /nu/ forøgede luftgennemstrøm må vel også give
anledning til et undertryk, nemlig dét undertryk som vil opstå, hvis der
blæses luft gennem et T-stykke. Om ikke andet, så vil en forøgelse af
luftgennemstrømningen (åbent butterflyspjæld) vel få nålen til at løfte sig
op og samtidig øge gennemstrømningsarealet idet det cylindriske spjæld også
trækkes op, hvormed gennemstrømningshastigheden atter kan holdes konstant?
Lidt i stil med, at det jo er vacuumet, som opstår pga. det store gennemtræk
i karburatoren (når der gives henning og butterflyspjældet derved står på
vid gab), som får nålen- og til det cylindriske spjæld til at hæve sig: Som
følge heraf, at nedregulere gennemstrømningshastigheden, ved at forøge
gennemstrømningsarealet?
Det var hér, at jeg spekulerede på, at man kunne øge luftgennemstrømmen
(vha. trækket fra startermotoren) og øge luftgennemstrømningen (og
vacuummet), ved at åbne op for butterflyspjældet: således at gashåndtagets
position (ligesim under normal drift) ville indfluere på nålen- og
cylinderspjældets position.
> > > En karbunade virker som en omvendt malersprøjte, hvor det er
> > > trykluftens passage forbi et sugerør, der trækker maling med fra
> > > beholderen.
> > > Derved vil det være hastigheden af den luftstrøm der passere hen over
> > > karburatorens dyse/r, der bestemmer blandingen - Og ved fuldt åbent
> > > gasspjæld er lufthastigheden absolut minimeret i forhold til ved
> > > tomgangspositionens smalle spalte lige forbi dysens munding :-|
> >
> > Jeg har sikkert fået byttet om på noget... igen!
> > Hvis en CV-karburator står for constant Velocity (konstant hastighed),
så
> > ville jeg da have gætte på, at gennemstrømingshastigheden omkring nålen
> > altid vil forsøges holdes konstant. Så tomgang og fuld knald "blot" var
et
> > spørgsmål om en forøgelse af gasmængden.
>
> Du har ganske ret, og min beskrivelse var temmelig generel og bedst
> beskrivende omkring spjældkarburatorer!
Okay...
> > Giver man håndtaget et drej, så forøger man vel lufttilførelsen via.
> > gasspæjdet, nålen hives (sammen med det cylindriske spjæld) op pga.
> > det forøgede vacuum og hvormed "hullet" igennem øges tilsvarende,
> > hvorved at hastigheden holdes konstant: Blot med en større mængde
> > gas/sek til følge...
>
> Nu skal motoren lige rotere med en hastighed der vil medføre en luftstrøm
> hvis størrelse kan sætte tingene iværk som du hér beskriver - I
tomgangsfart
> (hvilket selvstarter-rotation endda ligger under) er gennemstrømningen
ikke
> større end at den minimale spalte ved det lukkede "butterfly"-gasspjæld (=
> ikke vacuum-spjældet) er tilstrækkelig åbning for at sætte
> injektor-funktionen igang - Så under alle omstændigheder forøger man ikke
> virkningen ved at give gas!
Ok. Jeg kan ihverfald godt forstå, at startermotoren (pga. motorens lave
omdrejningstal) nok vil lave et utilstrækkeligt vacuum og at opnå en
konstant gennemstrømningshastighed, da spjældet omkring nålen sikkert for
længst har nedreguleret gennemstrømningsarealet til sit absolutte minimum.
Hilsen
Lars