On Sun, 02 Nov 2003 12:05:18 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:
>Du skal da have fat i en velholdt Alfa 75 med 3.0 V6.
De koster ikke i nærheden af 100.000 kr.
>Den er ikke billig at få serviceret autoriseret og den er ikke
>udpræget nem at skrue på, men hvis du er ferm nok til at klare
>opgaven alligevel skulle den ikke være specielt dyr.
Ah, det ved jeg sgu ikke. Vi kastede os da ud i "projekterne"
alligevel inkl. en motordemontage (vi er min mekaniker og jeg).
Stumperne var ikke vanvittigt dyre.
>100000 rækker til et "entusiasteksemplar" der er kørt og holdt
>efter alle foreskrifterne..
Nix - dét koster de ikke mere.
>Den dyre service skyldes ikke at stumperne er urimeligt dyre
>(okay, det er ikke Fiat Punto niveau) men at det
>ofte er ret tidskrævende at servicere bilen, fx. er det at ordne
>bremser bagi noget af en kamp fordi hele lortet sidder oppe i
>kardantunnelen og oven i købet er justerbart så man skal fedte med
>søgerblade og den slags..
Ikke det nemmeste...
Til orientering var min en tunet '92 AR 75 3.0 V6
>En 164'er er mere "konventionel" med motor og gearkasse ude foran
>hvor man forventer det, samt forhjulstræk, bremser ude ved hjulene
>og den slags.
Jow, jow - eller 4x4
>Mit indtryk er dog at den er langt mere "elektroniseret" end 75'eren,
Dét har du fuldkommen ret i :)
>så selv om det mekaniske er enklere, så risikerer du som hjemmemekaniker
>at knække halsen på elektronikken. Om mit indtryk har hold i virkeligheden
>skal jeg ikke kunne sige..
Jeg må sige, at der skal mere end almindelig kundskab til at fejlsøge
på en 164'er. Man får en del hjælp gennem klubben, ligesom eksperterne
i landet er kendte. Nogle forhandlere har testudstyr, der klarer noget
af elektronikken.
>En 164'er er lige nummeret dyrere end 75'eren, så jeg er lidt i
>tvivl om de 100000 rækker til "perlen" eller om budgettet tvinger
>dig til at købe en der er lidt mere "slidt"..
Årgang og stand er meget afgørende i den forbindelse
>Begge biler har plads til 4 og er "legetøj til far"..
LOL - dét har du fuldkommen ret i
Bilerne kører fremragende og lyder forrygende (V6).
Som man ved i denne NG, har jeg tidligere ejet en '93 164 QV 24V m/232
hk, og har netop erhvervet mig en '95 164 Q4 m/232 hk, 6 trins gear og
4-hjulstræk. Du bli'r stærkt afhængig, hvis du prøver sådan een
/Mogens
'95 Alfa Romeo Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)