Martin Leong <Martin@njfk.dk> skrev i en news:bnp98t$3on$1@sunsite.dk...
> "Bo-gsxR" <slettes.gsxr750@ishoejby.dk> wrote in message
> news:bnp91v$ocr$1@sunsite.dk...
> > >
> > det kan jo være at generatoren er gået en lille tur og ikk kan
> > finde hjem
> > eller ensretteren er smuttet.
> > jeg mener at den skal lade med ca. 14,7 ved 5.000 omdr.
> > er den over der, kan den spolere batteriet og under... ja så
> > er der jo ikk nok strøm på batteriet og det bliver svagere
> > og svagere.
> Hvordan undersøger jeg de to ting? Er ensretteren det samme som "laderen"?
Først og fremest skal det lige pointeres at netop ladereguleringen og
generatoren er alle Suzuki'ers akilleshæl!
At få starthjælp fra en bil er en enkel måde dels at konstantere at det ér
strøm der manglede, og dels at få startet motorcyklen op!
Hvis(!) ellers at ladeanlægget er tip-top skulle motoren, v.h.a. en god lang
tur, hurtigt få kørt strøm på batteriet igen !
Hvordan man måler?
Det kræver umiddelbart at man har adgang til en multitester (eller minimum
et voltmeter), hvormed man hen over batteriets to poler måler og derved bør
konstantere en spænding på ikke meget under 14,2 V når motoren får lidt
omdrejninger at leve af!
Man kan dog også danne sig et indtryk om ladeevnen med det blotte øje:
Forlyset skal stige i intensitet når motorens omdrejninge ændres fra tomgang
og til (ikke nødvendigt med mere end:) 4000 rpm! Synes man ikke at dét er
tilfældet er der al mulig grund til at få målt efter med et voltmeter!
--
Armand.