"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:bndovb$2o4$1@abbeden.bunk.cc...
> Arne Lorenzen wrote:
>
> > I news: 3f9a40fb$0$27454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> > skrev Lars Bisgaard <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk>
> > [klip]
>
> > > men har lidt på
> > > fornemmeren at den måske kører lidt for magert, den 4 takter
> > > ihvertfald ikke så for fed syntes jeg ikke blandingen kan være.
> > > hvad farve er det at tændrør'et bliver hvis blandingen er for mager /
> > > for fed og tilpas ?
> > >
>
> >
http://www.powerpage.dk/blandingen.htm
>
> Jo joj :) men nu snakker vi en 2 takter, der vil et tilpas tændrør fra
> en 4 takter svare til et lidt for magert på en 2 takter :)
>
> Ellers okay side.
>
> En anden ting, man tager ik bare et tændrør ud og kigger på det, og så
> tror det siger det hele... man skal lave en test ved Fuld gas, mellem gas,
> og tomgang (den sidste kan i mange tilfælde undværes. Man skal også huske
> at Oliepumpen spiller ind, samt tændings tiderne, tændrørs temp. osv...
> men i dit tilfælde må vi vel gå ud fra alt er som det skal være der.
>
> Jeg har f.eks. oplevet at maskinen gik sygeligt fed i tomgang, og
> mellem, og så var den ekstremt mager i fuld gas.. og hele fejlen var en
> for lav flyder højde, så der ikke ku leveres føde nok med fuld gas. Dette
> problem mærkes tydeligt ved motorvejskørsel, pga. man bruger fuld gas ved
> motorvejs kørsel på en 2 takter i den størelse.
>
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S
>
Hvis vil teste selv ved er kigge på tændrøret er det bedste man kan gøre at
tage ud på motorvejen, hvor man jo har mulighed for konstant at holde
motoren i samme ydelse. Man kan så først mærke gashåndtaget, så det kan
konstateres om det er åbnet 1/4, 1/2, 3/4 og 1. Derefter køres efterfølgende
først med 1/4 åbnet og efter nogle km, kobles så ud og slukkes for
tændingen. Derefter skrues tændrøret/tændrørene ud når har standset, og det
iagttages hvad det/de viser.
Da der gås ud fra at karburatorerne er synkroniserede før prøverne vil det
på 4 cylindrede normalt være nok at iagttage 2 tændrør. Og til testen finder
jeg det bedst at køre lettere brugte tændrør.
Vedr. det med testning ved omdrejningstal, så oplevede jeg for mange år
siden (i Hvidovre/FUM) en som "testede" sin Kawa 900, og sagde at han nu
havde prøvet den ved 8.000 omdr./min. Jeg spurgte hvor, hvortil han svarede:
"Hvidovrevej" (altså kun tilladt da med 60 km/tim) ! Jeg måtte så forklare
ham at med test ved omdrejningstal mente man omdrejninger i det højeste
gear. Men selv om man iagttager omdrejningstallene i højeste gear er testen
jo stadig mere upræcis end det med mærkning på gashåndtaget, da men jo
f.eks. kan have modvind/medvind eller opad bakke/nedad bakke.
Mvh. Gert Thorgersen