/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Guide til ventiljustering
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 23-10-03 20:55

Et eller andet sted skal man jo starte, og som studerende må man spare det
der spares kan.

Og mine naller er ikke skruet helt forkert på, så jeg burde jo nok kunne
justere ventiler på den bette.Men er der nogle der har lavet sådan en guide
med billeder?

Jeg har indkøbt et sæt søgeblade til formålet. Jeg går ud fra sådan nogle
skal bruges.

Jeg har ladet mig fortælle, at ventilerne på en GSXR 250 ikke kræver disse
"shims" men kan justeres på en lille skrue?

Er der nogen der kan komme med en nogenlunde guide til hvordan det gøres? Og
er det smartest at gøre mens motoren sidder i stellet, eller er det
underordnet?


--
Thomas Buus
GSXR 250
Polini 911
t-buusSLET@stofanet.dk



 
 
Pcman (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 23-10-03 21:12

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> wrote in message
news:3f98322e$0$29007$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Et eller andet sted skal man jo starte, og som studerende må man spare det
> der spares kan.
>
> Og mine naller er ikke skruet helt forkert på, så jeg burde jo nok kunne
> justere ventiler på den bette.Men er der nogle der har lavet sådan en
guide
> med billeder?
>
> Jeg har indkøbt et sæt søgeblade til formålet. Jeg går ud fra sådan nogle
> skal bruges.
>
> Jeg har ladet mig fortælle, at ventilerne på en GSXR 250 ikke kræver disse
> "shims" men kan justeres på en lille skrue?
>
> Er der nogen der kan komme med en nogenlunde guide til hvordan det gøres?
Og
> er det smartest at gøre mens motoren sidder i stellet, eller er det
> underordnet?
>
Hej Thomas.
Det er liige en sag for mig.
Jeg har for to dage siden stillet ventiler på min Honda cb 550 for første
gang. Det foregik således:

Jeg tager en cylinder ad gangen og piller tændrøret ud. Så drejer jeg på
krumtappen, til stemplet er højest oppe på cyl1 = øverste dødspunkt, altså
der hvor stemplet komprimerer og gnisten kommer. På min mc er der når
stemplet står sådan, et lille mærke der hvor knasten sidder til tændingen =
OT. Så stikker jeg et søgerblad ind, der har det rigtige mål og justerer
afstanden mellem stilleskrue og ventiltoppen. Når jeg så har justeret ind og
udstødningsventil, stiller jeg den næste cylinder, så den står i øverste
dødspunkt. Så stiller jeg begge ventiler der og fortsætter til jeg er færdig
med alle 4. Jeg brugte en lille spidstang til at holde søgerbladet, når jeg
skulle føle spillerummet, ellers kunne jeg ikke komme til (har pølsefingre).
Jeps, jeg filede selv søgerbladene til, så de kunne komme ned at måle
spillerummene.

MEN!!! Jeg har stillet ventilerne med motoren ude af stellet og jeg er nu
ved at montere motoren og jeg ved ikke hvordan den lyder endnu. Jeg skriver
senere i denne tråd, hvordan motoren lyder når den bliver startet.
Mvh
Jarl
--
VW autocamper 2.0 boxer 1980
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 2 cyl. boxer med sidevogn 1966 - med de fineste helt nye potter
www.pcman.dk



Tommy Fer (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 23-10-03 21:51


"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f98322e$0$29007$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Et eller andet sted skal man jo starte, og som studerende må man spare det
> der spares kan.
>
> Og mine naller er ikke skruet helt forkert på, så jeg burde jo nok kunne
> justere ventiler på den bette.Men er der nogle der har lavet sådan en
guide
> med billeder?
>
> Jeg har indkøbt et sæt søgeblade til formålet. Jeg går ud fra sådan nogle
> skal bruges.
>
> Jeg har ladet mig fortælle, at ventilerne på en GSXR 250 ikke kræver disse
> "shims" men kan justeres på en lille skrue?
>
> Er der nogen der kan komme med en nogenlunde guide til hvordan det gøres?
Og
> er det smartest at gøre mens motoren sidder i stellet, eller er det
> underordnet?

Hej Thomas

Desværre/Heldigvis er din GSXR250 ikke med stille skruer. Den har shims
underbucket. Det bevirker der er langt længere imellem ventiljusteringerne.
MEN det kræver samtidig at du skal havde knasterne ud for at skifte dine
shims.

Du kan sagtens gøre det i stellet, men hvis du alligevel skal havde motoren
ud, så er det nemmere at gøre det mens den er ude...

Når men selve justeringen, der kunne gælde alle underbucket modeller:

Du afmontere diverse ting, så du kan komme til. Køler, og topdæksel f.eks.

Tørn motoren således at knasterne til cyl 1 er i positionen, hvor at
knasterner ikke aktivere hverken ind eller udstødnings ventilerne (top dead
centre) Hvis man ser motoren fra siden vil toppene på knasterne pege væk fra
hinanden. på den pågældenden cyl. Så tager du dit søge blad og finder spille
rummet, man kan købe søgeblade med ulige størrelse så du kan måle 0,02 0,05
0,07 0,10 0,12 osv... Første gang man gør det er man ret usikker i at
bestemme målet, men det kommer hurtigt... Hvis du ikke kan få bladet igennem
er tolerancen mindre end dit blad. Hvis det lige kan komme igennem med lidt
modstand er det, det korrekte. Flyver det igennem er det forlille.

Nu skriver du så spillerummet ned for de ventiler der er på cyl 1.

Gentag for de næste tre, husk at tørn motoren imellem hver cyl

Nu har du så 16 mål.

Problemet kommer lidt med at det ikke lige er til at finde noget litteratur
omkring at time knasterne igen, men dette har jeg omgået ved at male en
streg på kæden og indsugningsknasten og 2 streger på kæden og samme sted på
udsugnings knasten. Når man så har knasterne ud for at skifte shims, så skal
du IKKE dreje på krumtappen.

start i den ene enden og gå systematisk til værks.

Afmonter en bucket af gangen. tag en magnet og træk den op, det er som regel
det nemmeste. Inde i bucketen ligger shimen somregel, ellers ligger den nede
på ventilen. Mål så denne med en micrometer skrue, skriv det ned. Gør det
med alle 16

Nu har du følgende data: aktuelt spille rum, shims størrelse og ønsket
spille rum.

Lad os sig at du ønsker 0,10 til 0,20 mm på udstødningen, du har en shim der
hedder 142,5 og du har målt et spillerum på 25. DVS du ønsker en shim der er
min 5 større eller max 15 større. Det bedste vil være 10 i dit tilfælde. Du
skal altså havde en shim der hedder 152,5 (eller bare 152) til den cylinder.

Nu regner man så alle 16 ud og bytet bytte købmand, du skal måske kun købe
et par stykker.

Når men når du så har fået de rigtige shims i alle steder. så monterere du
bucketsne igen og du montere knasterne igen, så de sidder præcis samme sted
iht dine streger du lavede før.

Det var ca proceduren.

husk at boltene oven på lejeoverfaldene til knasterne kun skal spændes med
ca 12nm.

mvh Tommy Fer, der lige har realiseret at stille ventiler ikke er så kort en
process...





og så montere man knasterne i samme position (som du har markeret med din
kvajeblæk (det brugte jeg ihvertfald) .. og TADA

>
>
> --
> Thomas Buus
> GSXR 250
> Polini 911
> t-buusSLET@stofanet.dk
>
>



Martin Sørensen (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-10-03 00:27

>> Jeg har ladet mig fortælle, at ventilerne på en GSXR 250 ikke kræver
>> disse "shims" men kan justeres på en lille skrue?
> mvh Tommy Fer, der lige har realiseret at stille ventiler ikke er så
> kort en process...

På en måde er jeg glad for at min Seca kun har 4 ventiler.

> og så montere man knasterne i samme position (som du har markeret
> med din kvajeblæk (det brugte jeg ihvertfald) .. og TADA

- og så kan det evt. være en god idé lige at kontrollere alle spillerummene
til sidst inden man samler cyklen helt så man er sikker på de nye mål.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jon Larsen & Ann-Rik~ (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~


Dato : 24-10-03 10:02


>
> Desværre/Heldigvis er din GSXR250 ikke med stille skruer. Den har shims
> underbucket. Det bevirker der er langt længere imellem
ventiljusteringerne.
> MEN det kræver samtidig at du skal havde knasterne ud for at skifte dine
> shims.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Snip en hel masse...

Thomas.. hvis du henter/har filen med værkstedsmanualen til GSXF 250'eren,
står der lige præcis hvordan man skal gøre..
Dette gælder også for timing af knasterne som egentlig ikke er besværligt,
blot man holder øje med de tal og pile der er på tandhjulene af hver
knastaksel... Og selvfølgelig skal tændingen står rigtigt.. men der skal
T-mærket stå ud for stregen, så passer pengene ( du skal jo have det lille
dæksle af på højre side, den med den spidse form )
Som regel står der på shims'ne hvad størrelse de har, men mål efter for en
sikkerheds skyld.

Kan lige læse... Når du har målt dine ventiler og alt det er på plads...
Drej tændsdimsen til tændingsmærket, sæt afgangskansterne på ( den er mærket
med et "E" for Exhaust ), læg kæden over tandhjulet, og drej kansterne
således at pilen med mærket "1" peger lige i sammeretning som pakfladen på
dit topstykke.. Nu peger pilen med mærket "2" lige op..
Tæl "pinde" i knastkæden, startende med "pinden" hvor pilen "2" peger på og
tæl 16 "pinde" over mod indgangssiden.
Nu sættes indgangsknasten ( mærket "D" ) på, således at pilen med mærket "3"
peger lige på den 16'ne "pind" Og voila.. nu er dine knaster timet. Husk
at smøre godt på aksler og akselbroer... og kom olie i ventilhullerne, men
alt det kan du læse i manualen til GSX-F 'eren

Dog er der lige en ting jeg ikke kan huske.. Der er noget med at de 2
yderste eller de 2 inderste stempler skal være i top når du sætter det hele
på igen.. er der andre der kan huske det ???


--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250






Armand (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-10-03 15:23


Tommy Fer <tommyfer@nospamher.fritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:bn9f0a$24g0$1@news.cybercity.dk...
>
> Tørn motoren således at knasterne til cyl 1 er i positionen, hvor at
> knasterner ikke aktivere hverken ind eller udstødnings ventilerne (top
dead
> centre) Hvis man ser motoren fra siden vil toppene på knasterne pege væk
fra
> hinanden. på den pågældenden cyl. Så tager du dit søge blad og .........
> Gentag for de næste tre, husk at tørn motoren imellem hver cyl

Der findes en effektiv og pålidelig genvej:
Når cyl#1 står i kompression (= tændingsmærket passer med cyl 1-4 og der er
luft under begge siders ventiler - Hvis dette ikke er tilfældet, drej da
krumtappen én hel omgang om til tændingsmærket igen!), kan man måle alle de
ventiler der i diagrammet nedenfor er benævnt med "a". Sidenhen tørnes
krumtappen én omgang om til samme tændingsmærke og alle de ventiler der er
noteret med "b" i diagrammet kan nu måles!

Diagram:
(hvert "a" eller "b" representerer én af topstykkets forekommende 16
ventiler, og er vendt som når man ser ned på topstykket bagfra)

^frem^
a a a a b b b b
a a b b a a b b

> Problemet kommer lidt med at det ikke lige er til at finde noget
litteratur
> omkring at time knasterne igen, men dette har jeg omgået ved at male en
> streg på kæden og indsugningsknasten og 2 streger på kæden og samme sted

> udsugnings knasten. Når man så har knasterne ud for at skifte shims, så
skal
> du IKKE dreje på krumtappen.

Udemærket procedure!

Men for firecylindrede rækkemotorer generelt, (Hár været i toppen på VF500,
og dét er ikke så enkelt!) vil man på knastkædehjulene kunne se et par
tydelige streger der sidder i plan med pakfladen og enten pegende imod eller
fra hinanden - Dét er timingsmærkerne, som skal ligge in nævnte plan med
pakfladen når cyl#1&4 er i top! Selvom man har mærket effektivt af i stedet
for at benytte denne markering, bør man alligevel afslutte ved at
sammenligne knastkædhjulenes markering efter at have roteret krumtappen én
omgang rundt til tændingsmærket for cyl. 1-4 :-|

> husk at boltene oven på lejeoverfaldene til knasterne kun skal spændes med
> ca 12nm.

Dér hvor knasterne træder på en ventil og derfor påvirker knasten hårdt med
pres fra pågældende ventilfjeder, vil man ved afmontering risikere at få
rykket en rynke af topstykkets gevind med ud
Til imødekommelse deraf kan man til hver forekommende lejebuk erhverve sig
to lange bolte med gevind på hele længden og en kontra-møtrik påskruet. Før
afmontering af lejebukkene skal man først udskifte de originale bolte én for
én(!) med en af disse (brug kontra-møtrikken til at holde bukken
tilspændt!), hvorefter at man v.h.a. kontramøtrikken kan løsne bukkene
ensartet á f.eks. ½ omgang af gangen indtil at knasten ligger løst!

--
Armand.





Ukendt (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-10-03 19:34


Tommy Fer skrev i meddelelsen ...

>Tørn motoren således at knasterne til cyl 1 er i positionen, hvor at
>knasterner ikke aktivere hverken ind eller udstødnings ventilerne (top dead
>centre) Hvis man ser motoren fra siden vil toppene på knasterne pege væk
fra
>hinanden. på den pågældenden cyl.


Huh ?! Det er sgu' da godt det ikke er en B33 endsige Goldstar Du vil
bruge den fremgangsmåde på Hvorfor ikke gøre det rigtigt, knasterne
skal være 180° fra toppen af løft når der måles. Det er hverken indsugning
eller udstødning når stemplet er i top ! Udstødningsventilen måles mens
stempler er på vej op i kompressionsslaget, og indsugningsventilen måles
"nede" i exspansionsslaget. Grunden til at det _kan_ være vigtigt at måle på
denne måde er, at nogle knaster har bløde "ramper", der skal fange
spillerummet inden det egentlige løft sætter ind, og man vil, med den af dig
omtalte metode, få et for stort spillerum.

mvh
Orla, som lige trillede små hundrede km. i solen idag.


>
>mvh Tommy Fer, der lige har realiseret at stille ventiler ikke er så kort
en
>process...




Jens Jacob Bager Jen~ (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 24-10-03 15:29

> Et eller andet sted skal man jo starte, og som studerende må man
> spare det der spares kan.

Hej Thomas

Du skal bruge en værkstedsmanual. Jeg smider en i dk.binaer.motor der passer
rigmeligt godt til en Gixxer 250. I gixxer 250 ejere snup en kopi, og del
den ud til nye gixxer ejere. Det kan ikke passe det er "gammel idiot" med en
600 Honda der har flere oplysninger på jeres maskine end jer selv Jeg
smider alt hvad jeg har af GSX-R 250 i binaer, så kan i se hvad der er
bedst.

Her er et par ventil justerigns tips jeg har skrevet tidligere:

Du får lige et par gode tips af mig. Du skal måle tykkelsen med en
mikrometerskrue på de shims du tager ud. Så skal du få kassen hos
forhandleren med alle shimsne i og finde den shim der passer 100% lige i
øjet. Vi bruger ikke samme størrelse shims. Jeg bruger nogle store shims på
størrelse med en 2-krone på min XJ 600, og du bruger bitte små shims mindre
end en 5-øre på din FZR 600. Shims til min XJ variere med ca. 3 hundredele
af en centimeter i tykkelsen. altså fra eks. 247½ til 251 hundredele Hvis
man så har en 250 der er en lille smule for tyk, kan man ikke bare regne med
at en 245 passer uden at måle efter. Den kunne jo være 251 og en 248 ville
være optimal. Desuden ville jeg aldrig bytte mine shims, men købe nye. Jeg
har oplevet alt for mange gange at de shims jeg Har byttet passer dårligere
end den der sad der i forvejen. En shim koster ca. 80kr pr. stk. Jeg synes
det er dyrt, men tænk på at du sparer rigtig mange penge på at gøre det
selv, og du ved det er gjort rigtigt.

Huske ordene ved ventil justering er hellere for løs end for stram, altså
hellere for stort spillerum mellem knasten og ventilen en for lille. For
stor afstand give kortere åbningstider og derfor mindre effekt og måske
ventil tikken. Men tilstande en harmløs. For lille afstand giver længere
åbningstider og derfor en ventilen i forbindelse med topstykket i kortere
tid og derfor er bliver ventilen ikke kølet i så lang tid og er man meget
uheldig kan man brænde ventilen af.

At spillerummet er lige i øjet er naturligvis det optimale. Ventiljustering
er ikke svært, men det må ikke sjuskes med. Man skal tage sig god tid og
gøre det ordentligt og grundigt. Efter jeg er blevet bedre til det med
ventiler en mine intervaller mellem ventiljusering gået fra 5-6000Km til de
foreskrevne 12000 før der komme ventiltikken igen (irriterede men harmløs
tilstand)

Husk at synkronisere karburatorene efter en ventil justering.
> damn skal man også gøre det og hvorfor?

Ja, det skal man. Det er fordi du lige har ændret åndedrættet på motoren ved
at stille på ventilerne, derfor skal du også ændre på justeringen at
karburatorerne. Det en karburatorsynkronisering gør er at sikre at alle
cylindere "trækker" lige meget. De fire spjæld i dine karburatorer kan
justeres i hvor mange % de er åbne allerede fra tomgang. Det er det du
indstiller ved en synkronisering. Hvis synkroniseringen er ude af tur kan
det mærkes som rusken fra tomgang til ca. 3000 rpm (for en række fire). På
min XJ 600 skal synkroniseringen justeres hver 6000km. Den ryger dog hurtigt
ud af tur. Det er rigtigt lækkert at køre med ny synkroniserede
karburatorer, da det giver et lækkert bløde træk og en svagt forbedret
benzin økonomi.

Jeg kan anbefale synkroniseringsværktøjet Carbtune II fra Morgan. Det koster
53£ ved www.carbtune.com Det kan bruges til en masse forskellige cykler og
er en engangsinvestering. Det synkroniseringsværktøj fra MC nøglen til ca.
500kr med ure er meget upræcist, prøv at få en synkronisering lige i øjet og
så byt om på slangerne og det lange gule kviksølvsværktøj der sælges
rundt omkring er meget præcist, men desværre sundhedsskadeligt med den
mængde kviksølv der bruges.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jon Larsen & Ann-Rik~ (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~


Dato : 24-10-03 20:34


"> Hej Thomas
>
> Du skal bruge en værkstedsmanual. Jeg smider en i dk.binaer.motor der
passer
> rigmeligt godt til en Gixxer 250. I gixxer 250 ejere snup en kopi, og del
> den ud til nye gixxer ejere. Det kan ikke passe det er "gammel idiot" med
en
> 600 Honda der har flere oplysninger på jeres maskine end jer selv Jeg
> smider alt hvad jeg har af GSX-R 250 i binaer, så kan i se hvad der er
> bedst.
xxxxxxxxxxxx

Sig mig... forsvandt min besked ???

Jeg nævnte da osse over for thomas at han skulle bruge GSX-F modellens
rep.manual !


Jens... vær du glad for at du kan hjælpe dem der mangler hjælp
Du har da hjulpet mig mere end en gang, og er sq glad for det da


--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250 ( fryser og vil ind )



Gert Bo thorgersen (25-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 25-10-03 01:09


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:yPamb.168$cM7.135@news.get2net.dk...
> > Et eller andet sted skal man jo starte, og som studerende må man
> > spare det der spares kan.
>
> Hej Thomas
>
> Du skal bruge en værkstedsmanual. Jeg smider en i dk.binaer.motor der
passer
> rigmeligt godt til en Gixxer 250. I gixxer 250 ejere snup en kopi, og del
> den ud til nye gixxer ejere. Det kan ikke passe det er "gammel idiot" med
en
> 600 Honda der har flere oplysninger på jeres maskine end jer selv Jeg
> smider alt hvad jeg har af GSX-R 250 i binaer, så kan i se hvad der er
> bedst.
>
> Her er et par ventil justerigns tips jeg har skrevet tidligere:
>
> Du får lige et par gode tips af mig. Du skal måle tykkelsen med en
> mikrometerskrue på de shims du tager ud. Så skal du få kassen hos
> forhandleren med alle shimsne i og finde den shim der passer 100% lige i
> øjet. Vi bruger ikke samme størrelse shims. Jeg bruger nogle store shims

> størrelse med en 2-krone på min XJ 600, og du bruger bitte små shims
mindre
> end en 5-øre på din FZR 600. Shims til min XJ variere med ca. 3 hundredele
> af en centimeter i tykkelsen. altså fra eks. 247½ til 251 hundredele Hvis
> man så har en 250 der er en lille smule for tyk, kan man ikke bare regne
med
> at en 245 passer uden at måle efter. Den kunne jo være 251 og en 248 ville
> være optimal. Desuden ville jeg aldrig bytte mine shims, men købe nye. Jeg
> har oplevet alt for mange gange at de shims jeg Har byttet passer
dårligere
> end den der sad der i forvejen. En shim koster ca. 80kr pr. stk. Jeg synes
> det er dyrt, men tænk på at du sparer rigtig mange penge på at gøre det
> selv, og du ved det er gjort rigtigt.
>
> Huske ordene ved ventil justering er hellere for løs end for stram, altså
> hellere for stort spillerum mellem knasten og ventilen en for lille. For
> stor afstand give kortere åbningstider og derfor mindre effekt og måske
> ventil tikken. Men tilstande en harmløs. For lille afstand giver længere
> åbningstider og derfor en ventilen i forbindelse med topstykket i kortere
> tid og derfor er bliver ventilen ikke kølet i så lang tid og er man meget
> uheldig kan man brænde ventilen af.
>
Problemet ved for stor ventilafstand er at hvis det resulterer i tikken så
bankes
der mærker/forsænkninger ned i ventilen/shimsen (alt efter typen). For
tikkenen
kommer af at der er hammerslag ved pludselig sammenbanken kontra en blød
kontakt mellem knast - shim/vippearm - ventil (alt efter typen), fordi man
er
forbi den del af knasprofilen som skal føre de to parter sammen. Har set
nedbanksningshuller på over ½ mm i ventiler på gamle BMW/politimotorcykler,
forårsaget af værksteds given ekstra tollerance uden at forstå skaden
derved.

For lille tolerance kan resultere i at ventilen ikke kommer helt ned på
sædet, når
motoren bliver varm, og derved tilkokser de 2 flader - især ventilens - og
evt.
brænder ventilen af. Har selv oplevet tilkoksede udstødningsventiler fordi
en
nyere værkstedsmanual ændrede udstødningstolerancen fra tidligere 0,20 til
0,15
mm.

Ventiltolerancerne er jo (nærmest altid) forskellige når motoren er kold
eller varm,
og når vi derfor stiller ventilerne er det ud fra erfaringen af hvad
spillerummet skal
være når motoren er kold for at blive det ønskede når den er varm/under
drift.
På nogle af de gamle englændere blev der kun opgivet tolerancer for en varm
motor.
Og hvis man på de gamle BMWér fra 1956 - 69 skiftede til aluminiumcylindre
skulle
man istedet for 0,15 og 0,20 ved kold motor med støbejernscylindre nærmest

til 0 og 0 mm ved brug a de uoriginale aluminiumscylindre; kombinationen af
varmeudvidelserne mellem især cylindre og stødstænger.

Mvh. Gert Thorgersen

>
> At spillerummet er lige i øjet er naturligvis det optimale.
Ventiljustering
> er ikke svært, men det må ikke sjuskes med. Man skal tage sig god tid og
> gøre det ordentligt og grundigt. Efter jeg er blevet bedre til det med
> ventiler en mine intervaller mellem ventiljusering gået fra 5-6000Km til
de
> foreskrevne 12000 før der komme ventiltikken igen (irriterede men harmløs
> tilstand)
>
> Husk at synkronisere karburatorene efter en ventil justering.
> > damn skal man også gøre det og hvorfor?
>
> Ja, det skal man. Det er fordi du lige har ændret åndedrættet på motoren
ved
> at stille på ventilerne, derfor skal du også ændre på justeringen at
> karburatorerne. Det en karburatorsynkronisering gør er at sikre at alle
> cylindere "trækker" lige meget. De fire spjæld i dine karburatorer kan
> justeres i hvor mange % de er åbne allerede fra tomgang. Det er det du
> indstiller ved en synkronisering. Hvis synkroniseringen er ude af tur kan
> det mærkes som rusken fra tomgang til ca. 3000 rpm (for en række fire). På
> min XJ 600 skal synkroniseringen justeres hver 6000km. Den ryger dog
hurtigt
> ud af tur. Det er rigtigt lækkert at køre med ny synkroniserede
> karburatorer, da det giver et lækkert bløde træk og en svagt forbedret
> benzin økonomi.
>
> Jeg kan anbefale synkroniseringsværktøjet Carbtune II fra Morgan. Det
koster
> 53£ ved www.carbtune.com Det kan bruges til en masse forskellige cykler og
> er en engangsinvestering. Det synkroniseringsværktøj fra MC nøglen til ca.
> 500kr med ure er meget upræcist, prøv at få en synkronisering lige i øjet
og
> så byt om på slangerne og det lange gule kviksølvsværktøj der sælges
> rundt omkring er meget præcist, men desværre sundhedsskadeligt med den
> mængde kviksølv der bruges.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>



Pcman (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 24-10-03 15:44

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> wrote in message
news:3f98322e$0$29007$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
Snip...

> Er der nogen der kan komme med en nogenlunde guide til hvordan det gøres?
Og
> er det smartest at gøre mens motoren sidder i stellet, eller er det
> underordnet?
>
Nå, jeg var ellers så stolt over at have stillet ventilerne, så jeg kunne
give dig en vejledning Men den holdt vist ikke den jeg gav dig. Godt der
er nogle kloge hoveder herinde, der kunne give dig den rigtige forklaring.

God fornøjelse.
Mvh
Jarl
--
Der har skrueaften med den gamle Honda cb 5½ på mit dejlige lune opvarmede
værksted.
www.pcman.dk



Thomas Buus Andersen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 28-10-03 07:46

Det var da ellers noget af en omgang. Så må vi se om jeg kan hitte ud af det
: )


--
Thomas Buus
GSXR 250
Polini 911
t-buusSLET@stofanet.dk


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.530 / Virus Database: 325 - Release Date: 22-10-2003



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409242
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste