> Ikke desto mindre sværger jeg selv til den siliconebaserede DOT 5 (5.0
> om du vil). Det at den ikke optager vand og ikke ødelægger lakken er
> vigtigere for mig end de sidste graders temperaturbestandighed. Til min
> almideligt friske kørsel er DOT 5 alt rigelig
Jeg har også i mange år været svoren tilhænger af den silikone baserede DOT
5 bremsevæske af samme grunde som Richard nævner.
I år er der dog sket noget, der har gjort at jeg er færdig med silikone
baseret DOT 5 bremsevæske.
I vinters blev min gamle VFR opdateret med bedre dæk, større bremseskiver
foran, 6 stempler i forbremsen samt frisk bremsevæske. Det gav en bremse med
meget mere punch i.
Så langt så godt. Større bremseeffekt, hvis den udnyttes, udvikler mere
varme. På 2 af årets R4F arrangementer oplevede jeg, at under kørslen var
alt OK, men når jeg efter 15minutters hårdt arbejde kom i pit igen, opdagede
jeg, at bremsehåndtaget efter ca 5 minutters stilstand kunne trækkes helt
ind til styret! Dvs. ingen bremseeffekt. Efter yderligere 10 minutter var
bremsetrykket tilbage igen. Den eneste forklaring jeg kan komme på er at når
mc'en stod stille, blev varme overført fra bremseskive til bremsevæske i
forbindelse med manglende fartvind køling, hvorefter bremsevæskens
kogepunktet blev paseret. Efter yderligere lidt tid var det hele kølet af
igen.
Efter 1. arrangement blev bremsesystemet tømt og frisk væske blev hældt på,
men ved næste arrangement, kom problemet igen efter 3 pas.
Min konklusion er, at hvis man bruger sine bremser maksimalt, er den
silikone baserede DOT 5 bremsevæske ikke den rigtige at bruge (hvilket
forøvrigt er den sanne som Bager belærte mig om tidligere på året i en anden
tråd).
Når det er sagt, vil jeg samtidig sige, at jeg ALDRIG har oplevet problemet
med DOT 5 væsken ved kørsel på offentlig vej, uanset hvor stærkt det har
gået.
Lange
www.vfr.dk