/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kåbe
Fra : Bjarke Rasmussen


Dato : 21-10-03 15:58

Ohøj

Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t. montering
af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige kåbedesigns,
med forskellige kørestillinger, o.s.v.

M.v.h. Bjarke

 
 
Janner (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 21-10-03 17:26


> Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t. montering
> af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
> skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
> noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige kåbedesigns,
> med forskellige kørestillinger, o.s.v.
>
> M.v.h. Bjarke

Hvilken scooter ?



Bjarke Rasmussen (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Rasmussen


Dato : 21-10-03 18:06

"Janner" <ask@me.just> writes:

> > Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t. montering
> > af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
> > skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
> > noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige kåbedesigns,
> > med forskellige kørestillinger, o.s.v.
> >
> > M.v.h. Bjarke
>
> Hvilken scooter ?

Se, det var jo nok nogenlunde der at jeg håbede på at kunne finde noget
meget generelt og/eller meget konkret og detaljeret. Så enten noget der
gælder for stort set alle cykler, eller også data for en hel masse
forskellige.

M.v.h. Bjarke

Hekto (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-10-03 19:21

In article <m3brsazfkw.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk>, Bjarke Rasmussen
says...
> Se, det var jo nok nogenlunde der at jeg håbede på at kunne finde noget
> meget generelt og/eller meget konkret og detaljeret. Så enten noget der
> gælder for stort set alle cykler, eller også data for en hel masse
> forskellige.
>

På alle cykler, giver det bedre beskyttelse mod fartvind, regn,
insketer m.m. Topfarten er som regel også højere, og forbruget mindre.

På alle cykler, koster det mindste lille styrt/vælt kroner!
Små ture på asfalten kan klares for beskedne beløb = få kilo-kroner.
Når der er en smadret kåbe involveret, koster det som regel en del
mere, og det er oven i den anden 'pris'.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Ped (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 21-10-03 19:50

Bjarke Rasmussen wrote:
> Ohøj
>
> Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t. montering
> af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
> skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
> noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige kåbedesigns,
> med forskellige kørestillinger, o.s.v.


Jeg fik sat en Pichler helkåbe på min Suzuki GSX750ES (se et billede her):

http://home20.inet.tele.dk/pedmail/gsx_pics.htm

- og den var jeg kanon glad for. Jeg har ingen videnskabelige belæg for
at påstå at benzinøkonomien blev forbedret, men den blev i hvert fald
ikke forværret. Og selvom man måske skulle tro det modsatte, så blev
cyklen betydeligt mere rolig at køre på i stærk og stødende blæst. De
eneste minusser ved præcist den kåbe var, at fartvinden kom lige i
hovedhøjde ( = hjelmstøj), samt at motoren på varme sommerdage havde
lidt sværere ved at komme af med varmen. Det sidste problem blev dog
løst med en lidt større oliekøler med luftgennemstrømning. Så hvis jeg
igen blev ejer af en cykel med meget lille eller ingen kåbe, ville jeg
ikke tøve med at montere en igen.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100


Armand (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-10-03 21:47


Bjarke Rasmussen <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en
news:m3smlmzlh6.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk...
> Ohøj
>
> Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t. montering
> af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
> skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
> noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige kåbedesigns,
> med forskellige kørestillinger, o.s.v.

Det kunne lyde lidt som at du vil have bekræftet et par mirakler som du selv
tror på :-/

Selvom en (hel-)kåbe medfører betragtelige forskelle vil den ikke medføre
fordele af mirakelmæssige proportioner
Regn f.eks. ikke med at der bliver tørt som i en bil, selv bag den største
touringkåbe!

Alene den kendsgerning at der er himmelvid forskel på kåbe- design og
størrelse medfører jo at det er umuligt at kunne generalisere; men forudsat
at der tales om en sportslig helkåbe, så kan man regne med at topfarten med
siddende eller let foroverbøjet fører, stiger til dén man i forvejen kunne
opnå ved at lægge sig ned over tanken. Af samme grund vil forbruget også
falde en smule.
Af bagdele ved kåbemontering er sidevinds-følsomhed nok den mest markante,
men man vil også kunne irriteres over at skulle lægge øre til forøget
motorlarm, derved at kåbens indersiden formedelst vil virke som en parabol
for den støj der kommer fra motoren.
Ved eftermontering af en sportslig kåbe vil der endvidere blive behov for
dels at montere et lavere styr, således at det passer ind i kåbens
udskæringer
ved siden af forlygten, ligesom at der også vil blive brug for en
begrænsning af styrudslaget - Dette kan ligeledes virke irriterende fremmedt
på en motorcykel, som man hidtil har kørt med normal styr og styreudslag :-/

--
Armand.





Arne Lorenzen (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 21-10-03 22:14

I news: bn46e5$2u39$2@news.cybercity.dk,
skrev Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk>
> Bjarke Rasmussen <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en
> news:m3smlmzlh6.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk...
>> Ohøj
>>
>> Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t.
>> montering
>> af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
>> skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
>> noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige
>> kåbedesigns, med forskellige kørestillinger, o.s.v.
>
> Det kunne lyde lidt som at du vil have bekræftet et par mirakler som
> du selv tror på :-/

[klip]

- som feks. min kære goldwingsvoger der hårdnakket påstod at kunne
både tænde og ryge en cigaret med 100km i timen? (jeg så ham aldrig gøre
det)

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183
www.senior98.dk #36
DMCN# 626


Hans Joergensen (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 21-10-03 22:20

Arne Lorenzen wrote:
> - som feks. min kære goldwingsvoger der hårdnakket påstod at kunne
> både tænde og ryge en cigaret med 100km i timen? (jeg så ham aldrig gøre
> det)

Det plejer man da ellers godt at kunne i en sofa?

ok, man plejer nok ikke at kunne køre 100km/t, selv om der er en skør
englænder der har bygget en sofa der kan det.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Jesper Pedersen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 23-10-03 08:52

> - som feks. min kære goldwingsvoger der hårdnakket påstod at kunne
> både tænde og ryge en cigaret med 100km i timen? (jeg så ham aldrig gøre
> det)

Jeg har gjort det mange gange (altså i bilen)



Hans Paulin (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 21-10-03 23:16

Armand wrote:

> Ved eftermontering af en sportslig kåbe vil der endvidere blive behov
> for dels at montere et lavere styr, således at det passer ind i kåbens
> udskæringer
> ved siden af forlygten, ligesom at der også vil blive brug for en
> begrænsning af styrudslaget - Dette kan ligeledes virke irriterende
> fremmedt på en motorcykel, som man hidtil har kørt med normal styr og
> styreudslag :-/

....er der nogen hér, der har haft (store) problemer til syn eller ved
razziaer efter kåbemontering?
--
Med venlig hilsen
Hans (skabs-kåbe-fettichist)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Lars H. ilm (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars H. ilm


Dato : 21-10-03 22:48

Hej Bjarke

Jeg kører selv med en forholdsvis stor kåbe
her er et billede:
http://www.ilm.dk/bike.jpg
Bemærk at teksten der står øverst på billedet er for sjov, billedet blev
brugt under min profil i et spil jeg spillede før i tiden.
Kåben tager alt vind og regn.....sålænge man bevæger sig
pånær lige mine skindeben, da den del af kåben ikke kunne passe på en
luftkølet cykel

Efter at have prøvet denne cykel med kåbe, er jeg helt sikker på at min
næste cykel også skal have en stor kåbe, det er simpelthen for dejligt at
køre med.

Men jeg kan desværre ikke henvise til nogen målinger, ville bare lige nævne
min egen mening om emnet

Jeg kan holde den 20 år gamle cb650 på 18km/l i gennemsnit, og det er med en
vægt belastning på mellem 150-210kg i personvægt, så det er da rimelig pænt
synes jeg.......men jeg kører nu også pænt, jeg har f.eks. ikke noget imod
fartkontroller, som nok en af de få MC'ister
Og jeg tror da at kåben klart er med til at hjælpe på den statistik

Vh
Lars
CB650

"Bjarke Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:m3smlmzlh6.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk...
> Ohøj
>
> Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t. montering
> af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
> skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
> noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige kåbedesigns,
> med forskellige kørestillinger, o.s.v.
>
> M.v.h. Bjarke



Gert Bo thorgersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 22-10-03 01:53


"Lars H. ilm" <Lars@*NOSPAM*ilm.dk> wrote in message
news:bn49l2$2mu5$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hej Bjarke
>
> Jeg kører selv med en forholdsvis stor kåbe
> her er et billede:
> http://www.ilm.dk/bike.jpg
> Bemærk at teksten der står øverst på billedet er for sjov, billedet blev
> brugt under min profil i et spil jeg spillede før i tiden.
> Kåben tager alt vind og regn.....sålænge man bevæger sig
> pånær lige mine skindeben, da den del af kåben ikke kunne passe på en
> luftkølet cykel
>
> Efter at have prøvet denne cykel med kåbe, er jeg helt sikker på at min
> næste cykel også skal have en stor kåbe, det er simpelthen for dejligt at
> køre med.
>
> Men jeg kan desværre ikke henvise til nogen målinger, ville bare lige
nævne
> min egen mening om emnet
>
> Jeg kan holde den 20 år gamle cb650 på 18km/l i gennemsnit, og det er med
en
> vægt belastning på mellem 150-210kg i personvægt, så det er da rimelig
pænt
> synes jeg.......men jeg kører nu også pænt, jeg har f.eks. ikke noget imod
> fartkontroller, som nok en af de få MC'ister
> Og jeg tror da at kåben klart er med til at hjælpe på den statistik
>
> Vh
> Lars
> CB650
>
> "Bjarke Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3smlmzlh6.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk...
> > Ohøj
> >
> > Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t. montering
> > af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
> > skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
> > noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige kåbedesigns,
> > med forskellige kørestillinger, o.s.v.
> >
> > M.v.h. Bjarke
>
Det ovenfor nævnte med personvægten har lille betydning for topfarten og
km/lit. da vægten kun indvirker på rulningsmodstanden, som grafisk er skrå
opadrettet ret linie, hvorimod luftmodstanden følger en kvadratisk grafisk
linie; altså en linie som går mere og mere mod lodret.Dette fordi
luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden.

For mange år siden (vel ca. 30 år) skrev man altid i bøger vedr.luftmodstand
at biler ved ca. 50 km/tim brugte ½ delen af benzinen/hesteskræfterne på
luftmodstanden, og ved hastigheder derover langt mest til luftmodstanden. Da
det jo er stigende med kvadratet på hastigheden da ved 100 km/tim 4 gange så
meget på luftmodstanden og kun 2 gange på rulningsmodstanden. Siden da (de
ca.30 år) er luftmodstanden jo blevet betydeligt mindsket på bilerne, og
motorcyklerne som jo ofte sælges med kåber; ellers kunne de ikke nå de høje
topfarter og god benzinøkonomi.

Der var en test i Das Motorrad for mange år siden hvor man pillede kåben af
på BMWén fra 70érne (som jo varden første motorcykel til at komme med kåbe)
og der konstaterede en øget topfart med vel 10 km/tim. Dette var fordi kåben
havde et stort frontareal, for frontarealet er også bestemmende for
luftmodstanden; ligefrem proportional med hastigheden; som
rulningsmodstanden.

Til beregning af luftmodstanden bruges Cd værdien, som ligger under 0,30 på
biler nu om dage. Og kender man Cd værdien (og topfarten) for sit køretøj,
og bibeholder frontarealet kan man temmeligt rigtigt finde den nye topfart
ved ændring af Cd værdien; altså montering/aftagning/ændring af kåbe. Har
man f.eks. Cd. 0,6 og ændres den til 0,5 og oprindelig topfart 200km/tim får
man med Cd = 0,5,
200 * (0,6/0,5)^1/3 = 213 km/tim. Her er der taget den 3´die rod af
forholdet mellem de 2 luftmodstande fordi der allerede her medregnes
arbejdet med "tilbagelagt vej".

På lastbiler med spoilere over førerhuset (tænk især på dem som runder
fronten af mod en container) kan man i de optimale tilfælde se mindsket
luftmodstand på 30%, altså næsten 30% længere på literen.

Som nævnt med Das Motorrad hænder det at der i motorcykelblade kommer
artikler vedr. kåber/luftmodstand, men er man meget interesseret i emnet kan
man f.eks. vel på biblioteket bestille en bog som Wolf-Heinrich
Hucho:"Aerodynamik des Automobils" fra Vogel-Verlag - findes og på engelsk -
som er på 440 sider.

Da jeg lavede kåben til min BMW R69S i 1972, fulgte jeg meget hvordan
MV-Augusta havde formet kåben på deres racere. Men siden vi fik sænket den
tilladelige topfart har jeg ikke på senere motorcykler monteret kåber. Men
kåber er en overmåde god ting ved stor hastighed og i regnvejr.

Mvh. Gert Thorgersen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409243
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste