John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f9447d2$0$54876$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Køb den der sidder bedst på dit hoved.
> Om den så hedder x eller y betyder mindre i det spil, men skal den være af
> en vis kvalitet så skal det IKKE være en plastichjelm (Polycarbonat,Lexan,
> Makrolon osv.) men glasfiber eller komposit,
Jeg er af den overbevisning at favoriseringen af komposit (glasfiber er også
en komposit!) -hjelme er salgsgas som virkelig har sat sig blandt
køber-publikum'et :-|
Det er foringen af "flamingo-plast" der skal klare langt de fleste og
største påvirkninger som hoved/hjelm kan komme ud for, hvorimod yderskallen
skal værne imod de kontante påvirkninger á: kantsten, autoværn, vejskilte og
hvad man nu kan forestille sig af skarpe/hårde kanter.
Hvis man kunne være sikker på kun at støde hovedet i plant asfalt ved et
uheld, ville en skumhjelm uden yderskal alene kunne klare jobbet, men verden
er jo ikke flad som man troede i gamle dage, og i tilfælde af uheld er der
rig mulighed for også at nikke diverse skarpe emner en skalle. Til dén
situation burde komposit være bedre end plast!
Når jeg bevidst skriver "burde" er det fordi jeg for længe siden læste en
test i MOTORRAD hvor kriteriet: "knalde et stykke fladjern i panden" blev
klaret markant bedre af en Nolan plasthjelm, end nogen anden iblandt de
konkurrerende hjelme, hvoriblandt en af de første kulfiber-hjelme også
befandt sig! Med andre ord: Skulle man en dag køre hovedet lige ind kanten
af en oplukkende lastvognsdør, ville pågældende plasthjelm være at
foretrække at have på hovedet
Nolan-eksemplet viser med tydelighed at omkring hjelme er det ikke så
sort/hvidt som plast/komposit -udtalelsen fra John lægger op til, og i bund
og grund må enhver godkendt hjelm regnes for tilstrækkelig i alle de
situationer hvor man alligevel vil overleve - I eksemplet med lastvognsdøren
og Nolan'en er det jo heller ikke sandsynligt at man vil klare det uden at
brække nakken selvom hjelmen var verdens bedste til diciplinen
Når dét er sagt, så er en af komposithjelmenes store forcer, vægten. Vægten
har, qua inertien under bevægelse og nedslag, stor betydning og derfor er
det berettiget at focusere derpå; men at koncentrere sig omkring vægten
alene istedet for materialet vl give én bedre overblik over dén kvalitet!
At hjelmen passer som pik i Grete er til gengæld langt mere væsentlig end
100 gram mer-vægt, så pasformen må(!) derfor være kriterie #1 :-|
> ........hurtig og let visirveksel uden værktøj, god og vel ventileret,
støjsvag...
= altsammen komfort, som man ikke kan få for meget af, men oftest først
opdager manglen af efter at have haft en "primitiv" hjelm. Til gengæld er
det dét der koster!
Yderligere komfortable indretninger er f.eks aftageligt vaskbart indtræk,
dugfrit visir, ridsefast visir, plads til briller (hvis behov derfor)såvel
omkring ører som næseryg!
Til sin tegnebogs komfort, bør man også prøve at forhøre sig på hvad ekstra
visirer koster
> Da jeg skulle have ny hjelm var jeg også opsat på at det skulle være en
Arai
> (blærerøvseffekten mm.) ....
Er det ikke essensen af alle forhold omkring motorcyklen? Det er svært at
sætte sig ud over al bullshit'en når først man er verliebt i en model :-/
> .......... men den passede absolut ikke på mit hoved så jeg købte en
Shoei
> istedet...
Godt gået (at du alligevel kunne sætte dig udover bullshit'en)!
> ...............dobbelt D lukning,
"Dobbelt D-ring" er betegnelsen for strop-lukning v.h.a. to D-formede
metalringe. Og dobbelt-D er et reglementarisk krav til hjelme til
racing-brug; men dét er ikke så meget et udtryk for kvaliteten af de
alternative lukkemekanismer, som et ønske om homogenitet når samarittere
står og skal have løsnet hjelmen på en tilskadekommen kører!
Skal man sammenligne med en situation overfor ambulance eller
skadestue -personel, tror jeg nok at en lås med en rød knap vil være lettere
at forstå oplukningen af end den ellers klassiske dobbelt-D lukning :-|
--
Armand.