Sidste løb i år. Billeder på
http://roadracing.netpartner.dk/
Rune - billeder her
http://roadracing.netpartner.dk/galleri_4_timer_2003.html
20/10 - In order to win, you must finish
Ehm. Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte. Det har været en
begivenhedsrig weekend. Sær start, afkørsler, nær-vind-oplevelser.
Jeg må hellere starte med begyndelsen.
Jeg har fået ny cykel. Min gamle Suzi er solgt og erstattet af en 2003
Yamaha YZR R6. En frisk model må man sige. Så næste år er jeg i den
hårde klasse i Seriensport, men så er der så mange flere og bedre at
lære af.
Tilbage til Oschersleben. Min far er igen taget med og hjælper til.
Claus er endnu i pausemode. Vi ankommer til banen lørdag den 19/10 ved
17 tiden i bil og afventer Tanjas ankomst. Da hun kommer lidt efter,
ser jeg at min (i forvejen defekte) dødemandsknap er faldet ud, men
bekymrer mig ikke, da det vel næppe er nødvendigt med en fungerende
knap. Forkert. Lutz informerer om at det skam er et krav.
Pokkers. Især når jeg har en ny derhjemme, men ikke har medbragt
den...
Teknisk kontrol checker aldrig om knappen virker, og da jeg ingen har
eller kan købe, må jeg fabrikere en attrap. Efter at have fedtet med
nogle forskellige propper, finder jeg en miniyoughurt, hvis farve
mistænkeligt ligner knappens. Så i bedste Jørgen Clevin stil får jeg
klippe klistret en attrap knap. Det skal senere vise sig at dens
lighed med en fungerende knap er lidt for stor.
Næste dag er løbsdag og spændingen er stor ved den tekniske kontrol.
Damen ser intet og den glider glat igennem. Ved papirtilmeldingen
finder vi også den savnede makker til 4 timers løbet. Det ville være
en hård omgang, hvis jeg skulle køre det alene. Min nye makker er 17
år og hedder Alexander. Han plejer at køre 125 ccm, men skal nu køre
på en GSX-R 750 mage til min den gamle. Han er i et IDM (officielle
tyske mesterskaber) team, hvis chef Tanja kender. Ulf hedder chefen.
Men knægten er formentlig ikke helt langsom, så det bliver ikke ham,
der sinker os.
Under formiddagens træning/kvalifikation kører jeg ret forsigtigt, da
det var frostgrader, da jeg stod op. Alexander kører lidt senere og
sætter en fin tid med 1:41, hvilken giver os 7 startplads af 24.
Teamet har dækvarmere, som de låner mig, så da løbet skal starte er
jeg noget mere tryg ved mine dæk end ellers. Her begynder det så at
blive interessant.
Vi skal lave "Le Mans start", hvilket vil sige at en hjælper holder
cyklen klar på den ene side af vejen/banen og kørerne står klar på den
anden side. I den forbindelse skal Ulf holde min cykel klar. Ulf ved
ikke noget om min attrap knap og prøver at trykke på den, for at
slukke motorcyklen. Jeg forklarer ham at den ikke virker og vi får
slukket dyret.
Nu står han klar med cyklen i 1. gear men motoren slukket. Starten
går, og jeg styrter over til og op på cyklen... Men den vil ikke
starte!
Tilsyneladende har Ulf ramt en ledning til startknappen, da han
trykkede på dødemandsattrappen, så jeg skal skubbes igang. Det går der
lidt tid med og vi er pludselig nr. 24. i startfeltet.
Men så er der da motivation, så det batter. Jeg får kørt os op på en
16. plads inden jeg misforstår en pit-tavle (jeg er ikke vant til
sådan noget nymodens noget) og kører i pit. Heldigvis har de set mit
signal og Alexander er afsted. Han kører stabilt tider omkring
1:39-1:41 og får os op på en 9. plads. Så er det mig igen og jeg får
os med stabile 1:42 tider op på en 7. plads. Så falder min kæde af
tandhjulet....
Jeg opdager det ved at den starter med at springe tænder over ud af
svingene, så jeg prøver at snige den i pit, men inden jeg når så
langt, er den helt af. I processen har den slået et hul i
motorblokken!!! Så jeg har hældt lidt olie ud på banen. Heldigvis var
jeg trukket helt ud til siden, hvor ingen kører. Ulf prøver at trøste
mig lidt, mens jeg smågræder min fine nye - nu defekte - R6'er.
Men der er ikke så meget at gøre ved det. Jeg må køre resten af løbet
på Alexanders GSX-R 750. Det burde heller ikke være et problem, da jeg
jo lige har afleveret en.
Nu har Alexander kørt os op på en 3. plads i det samlede felt og 1.
plads i vores klasse. Der er ca. 1 time tilbage af løbet, da Ulf
beslutter sig for at hive ham ind til skift. Jeg er klar, men ingen
Alexander. Det viser sig, at han inden han overhovedet når til skiltet
er blevet ramt på baghjulet af en anden kører, og er styrtet. Ingen
personskade, men Suzi'en kører ikke længere. Ulf går fra trøst til
ærgrelse/vrede...
Tilsyneladende har den pågældende kører været til fare for flere, men
"kun" kørt Alexander af. Der er formentlig ingen følger for ham, da
det jo er ræs, og da der ingen vidner er, er det svært at sige om det
i virkeligheden er Alexander selv, der har begået en fejl.
Under alle omstændigheder ender løbet med dette for os, og jeg aner
faktisk ikke hvordan vi sluttede. Jeg kørte hjem med min smådefekte
cykel i varerummet. Lidt nedtrykt.
Der er dog lys forude, da jeg gennem min mekaniker ven har fået oplyst
at det muligvis kan repareres, og jeg derfor ikke behøver at købe en
ny motorblok eller motor.
--
Peder
R6 (
http://roadracing.netpartner.dk)
VWSharan
AlmeraSRX