/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
start prob.
Fra : Tue


Dato : 13-10-03 18:36

Så vil GS'en ikke starte! Når jeg trykker på startknappen forsøger
startermotoren at starte men relæet, hvori sikringen sider, slår
fra(sikringen springer ikke). Det bliver den ved med til jeg slippe
startknappen. Hvad sker der?



Jeg har haft lidt problemer med gearene på det sidst. Kan det være at det er
gearene der er roden? Der har været lidt problemer med at den ikke kobler
ordentligt ud når jeg trækker koblingen.

--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



 
 
Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 18:50


"Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> wrote in message
news:3f8ae2ac$0$14926$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Så vil GS'en ikke starte! Når jeg trykker på startknappen forsøger
> startermotoren at starte men relæet, hvori sikringen sider, slår
> fra(sikringen springer ikke). Det bliver den ved med til jeg slippe
> startknappen. Hvad sker der?

Lyder som et fladt batteri :) tjek vandstanden, og lad det op.

VH
Lars Molnit



Tue (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 13-10-03 19:03

Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at starte??

Moller wrote:
> "Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> wrote in message
> news:3f8ae2ac$0$14926$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>> Så vil GS'en ikke starte! Når jeg trykker på startknappen forsøger
>> startermotoren at starte men relæet, hvori sikringen sider, slår
>> fra(sikringen springer ikke). Det bliver den ved med til jeg slippe
>> startknappen. Hvad sker der?
>
> Lyder som et fladt batteri :) tjek vandstanden, og lad det op.
>
> VH
> Lars Molnit

--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



Kim Olsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 13-10-03 19:45

> Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at starte??

Prøv lige at tjekke hvad spændingen falder til under startforsøget, det
lyder bestemt som du mangler strøm!'

Kim Olsen



Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 19:50


"Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> wrote in message
news:3f8ae918$0$14924$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at starte??

Nej, hvis det var en eller anden Crossmaskine eller lignende :) med
kickstarter :) så ville den, men på maskiner med El-start er det af stor
vigtighed at batteriet er om det skal være... nemlig mellem 12,3-12,8V ...
11,7 er alt for lidt, hva er vandstanden på det ??? Jeg ville straks tage
det indenfor det batteri, og lade det fuldt op med en fornuftig lader (IKKE
BIL LADER) og håbe at det bare er fladt.

VH
Lars Molnit



Bjørn S (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 13-10-03 19:55


"Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f8ae918$0$14924$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at starte??

Det lyder meget af udladet, eller defekt batteri.
Normalt viser det 12,7-12,8 volt for et friskt batteri. Forsøg, som Moller
siger at tjecke om der er vand på det, og giv det en tur på laderen.
Du har ikke parkeret din cykel med parkeringslysene tændt vel ?
(P-stillingen i tændingslåsen).

Når du får start på cykelen, bør du måle at den lader i området indenfor
13,7-14,5 volt ved +4500 o/min med nærlys tændt.

--
/Bjørn



Tue (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 13-10-03 20:08

Bjørn S wrote:
> "Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f8ae918$0$14924$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>> Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at
>> starte??
>
> Det lyder meget af udladet, eller defekt batteri.
> Normalt viser det 12,7-12,8 volt for et friskt batteri. Forsøg, som
> Moller siger at tjecke om der er vand på det, og giv det en tur på
> laderen.
> Du har ikke parkeret din cykel med parkeringslysene tændt vel ?
> (P-stillingen i tændingslåsen).
>
> Når du får start på cykelen, bør du måle at den lader i området
> indenfor 13,7-14,5 volt ved +4500 o/min med nærlys tændt.

Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det er nok
ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke med
parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg se i
morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på at finde fejlen har
jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af mc'en uden at finde noget så jeg
krydser finger.

--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



Martin Sørensen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-10-03 20:18

>>> Jeg tjekkede batteriet det stod på 11.7 V er det ikke nok til at
>>> starte??
>> Det lyder meget af udladet, eller defekt batteri.
> Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det er
> nok ved at være færdigt.

Nu er det jo en Suzuki, så hvis du køber et nyt batteri så få lige
kontrolleret ladesystemet grundigt, så det ikke også ødelægger det nye
batteri. Suzukis ladesystem er vist lidt skrøbeligt.

> Den har sået stille et par dage(ikke med
> parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg se
> i morgen om det er batteriet den er gal med.

Var der væske på i korrekt mængde?
Hvis vandet fordamper, kan det nemlig tyde på overladning, sikkert pga.
defekt regulator. Det kan hurtigt dræbe et batteri.

--
signing off.. Martin Sørensen



Tue (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 14-10-03 14:54

> Var der væske på i korrekt mængde?
> Hvis vandet fordamper, kan det nemlig tyde på overladning, sikkert
> pga. defekt regulator. Det kan hurtigt dræbe et batteri.

Det viste sig at batteriet manglede lidt væske! hvordan tjekker jeg om
regulatoren er ok? Jeg kan godt finde ud af om den lader med de 13,7-14,5 V
er det alt?

--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



Martin Sørensen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-10-03 15:24

>> Var der væske på i korrekt mængde?
> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!

Den samme mængde i alle celler?

>> Hvis vandet fordamper, kan det nemlig tyde på overladning, sikkert
>> pga. defekt regulator. Det kan hurtigt dræbe et batteri.
> hvordan tjekker jeg om
> regulatoren er ok? Jeg kan godt finde ud af om den lader med de
> 13,7-14,5 V er det alt?

Ja, hvis den holder sig på højest 14.5V lige meget hvor mange omdrejninger
du giver motoren, så burde den være ok.

--
signing off.. Martin Sørensen



Tue (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 14-10-03 16:58

Martin Sørensen wrote:
>>> Var der væske på i korrekt mængde?
>> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
>
> Den samme mængde i alle celler?

Der manglede væske i alle celler men ikke lige meget.

>>> Hvis vandet fordamper, kan det nemlig tyde på overladning, sikkert
>>> pga. defekt regulator. Det kan hurtigt dræbe et batteri.
>> hvordan tjekker jeg om
>> regulatoren er ok? Jeg kan godt finde ud af om den lader med de
>> 13,7-14,5 V er det alt?
>
> Ja, hvis den holder sig på højest 14.5V lige meget hvor mange
> omdrejninger du giver motoren, så burde den være ok.

Den lader ved ca. 14,0V ved 4.000o/m så den er ok. Så der er et nyt batteri
på vej.

--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



Martin Sørensen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-10-03 17:09

>>>> Var der væske på i korrekt mængde?
>>> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
>> Den samme mængde i alle celler?
> Der manglede væske i alle celler men ikke lige meget.

Ok, hvis der var en celle der manglede markant mere væske end de andre,
kunne det nemlig godt tyde på en død celle, men hvis det er over hele linjen
kan det selvfølgelig godt bare være et slidt batteri med en stor indre
modstand (varmeudvikling).

Jeg har lige kontrolleret mit batteri, og syrestanden er stadig fin selv om
jeg slet ikke har fyldt vand på i år. Sådan et batteri burde derfor ikke
tabe synderligt med væske.

>> Ja, hvis den holder sig på højest 14.5V lige meget hvor mange
>> omdrejninger du giver motoren, så burde den være ok.
> Den lader ved ca. 14,0V ved 4.000o/m så den er ok. Så der er et nyt
> batteri på vej.

Ok, og den stiger ikke, hvis du giver den lidt mere gas kortvarigt?
Hvis ikke, så vil jeg også tro at der blot skal et nyt batteri til.

--
signing off.. Martin Sørensen



Tue (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 14-10-03 18:10

Martin Sørensen wrote:
>>>>> Var der væske på i korrekt mængde?
>>>> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
>>> Den samme mængde i alle celler?
>> Der manglede væske i alle celler men ikke lige meget.
>
> Ok, hvis der var en celle der manglede markant mere væske end de
> andre, kunne det nemlig godt tyde på en død celle, men hvis det er
> over hele linjen kan det selvfølgelig godt bare være et slidt batteri
> med en stor indre modstand (varmeudvikling).
>
> Jeg har lige kontrolleret mit batteri, og syrestanden er stadig fin
> selv om jeg slet ikke har fyldt vand på i år. Sådan et batteri burde
> derfor ikke tabe synderligt med væske.
>
>>> Ja, hvis den holder sig på højest 14.5V lige meget hvor mange
>>> omdrejninger du giver motoren, så burde den være ok.
>> Den lader ved ca. 14,0V ved 4.000o/m så den er ok. Så der er et nyt
>> batteri på vej.
>
> Ok, og den stiger ikke, hvis du giver den lidt mere gas kortvarigt?
> Hvis ikke, så vil jeg også tro at der blot skal et nyt batteri til.
Jeg vil prøve at give den lidt mere gas mens jeg måler og så må vi se hvad
der sker. tak
--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



Armand (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-10-03 01:23


Tue <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> skrev i en
news:3f8c1d47$0$14903$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Martin Sørensen wrote:
> >>> Var der væske på i korrekt mængde?
> >> Det viste sig at batteriet manglede lidt væske!
> >
> > Den samme mængde i alle celler?
>
> Der manglede væske i alle celler men ikke lige meget.
> Den lader ved ca. 14,0V ved 4.000o/m så den er ok. Så der er et nyt
> batteri på vej.

Hør nu lige her!
En åben akkumulator er en serviceringsdel der som alt andet skal holde øje
med og efterfyldes på om nødvendigt, og du har sikkert ganske glemt dét til
d.d. :-/
Nu hvor du endelig har efterfyldt den, så væn dig til lige at kigge på'en en
gang om ugen og først hvis du derved erkender at den brænder én af cellerne
tør rimeligt hurtigt, er der grund til at overveje indkøb af et nyt
batteri!!

Hvis/når du gør det, så gør dig selv de tjeneste at mer-investere i en
servicefri såkaldt "gel-akkumulator" istedet!

--
Armand.





Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 20:18

> Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det er nok
> ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke med
> parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg se i
> morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på at finde fejlen
har
> jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af mc'en uden at finde noget så
jeg
> krydser finger.

hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri fra
www.louis.de til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den instilling
at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske forhold gør at det blir
ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)

Har du ikke en Hayens bog ??? der står ellers en fejlfindings guide, så
slipper du for at smide tøjet på den en anden gang :) hvis det kan undgås.

VH
Lars Molnit



Martin Sørensen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-10-03 20:21

> hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri fra
> www.louis.de til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den
> instilling at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske
> forhold gør at det blir ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)

Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den indendørs
og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri mange år.

--
signing off.. Martin Sørensen



Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 20:24

> Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den
indendørs
> og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri mange år.

Dam, det er det jeg glemmer hvert år *GGG* ... nej spøg til side, mange
gør det ikke (incl. mig selv) af ren dovenskab, og glemsomhed :) og derved
hjælper et ekstra dyrt batteri frem for et billigt ikke... de begge kan ikke
klare det, og derved vælger jeg nu bare det billige :)

Men som du selv nævnte Suzuki's ladesystem stinker, og er typisk den
største grund til at batterier på Suzuki'er dør hele tiden :)

VH
Lars Molnit



Lars T. Thomsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-10-03 20:36

> > Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den
> indendørs
> > og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri mange år.
>
> Dam, det er det jeg glemmer hvert år *GGG* ... nej spøg til side,
mange
> gør det ikke (incl. mig selv) af ren dovenskab, og glemsomhed :) og derved
> hjælper et ekstra dyrt batteri frem for et billigt ikke... de begge kan
ikke
> klare det, og derved vælger jeg nu bare det billige :)

LOL! - Sikke et fantastisk argument for at holde sig til det billige
batteri!
Har du overvejet, at lave en tjekliste? - Det kan jo ske, at være den
billigste løsning!

Hilsen
Lars



Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 20:45

> LOL! - Sikke et fantastisk argument for at holde sig til det billige
> batteri!
> Har du overvejet, at lave en tjekliste? - Det kan jo ske, at være den
> billigste løsning!

Nopes :) og på den anden side, min MZ køre jo vinterkørsel også :) så
det er lidt besværligt at tage batteriet af hver aften, for at montere det
igen når snedriven der ligger på den er væk :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S , som nok for nyt batteri til foråret :) hvis det når
at komme på tilbud hos Louis :)



Lars T. Thomsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-10-03 20:59

Hej Lars!

> > LOL! - Sikke et fantastisk argument for at holde sig til det billige
> > batteri!
> > Har du overvejet, at lave en tjekliste? - Det kan jo ske, at være den
> > billigste løsning!
>
> Nopes :) og på den anden side, min MZ køre jo vinterkørsel også :) så
> det er lidt besværligt at tage batteriet af hver aften, for at montere det
> igen når snedriven der ligger på den er væk :)

Klart nok!
Kan MZ'en forresten ikke "bare" køre på et sæt parallelkoblede 100.000uF/20V
elektrolytkondensatorer?
Lytter er jo nærmest vedligeholdelsesfrie og har det jo allerbedst i kulde,
så det må da bare være sagen?

- Eller giver det problemer med lyset, når maskinen står i tomgang?

Hilsen
Lars



Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 21:04

> Klart nok!
> Kan MZ'en forresten ikke "bare" køre på et sæt parallelkoblede
100.000uF/20V
> elektrolytkondensatorer?

Jo da :) har kørt med den sådan i næsten et år...

> Lytter er jo nærmest vedligeholdelsesfrie og har det jo allerbedst i
kulde,
> så det må da bare være sagen?
>
> - Eller giver det problemer med lyset, når maskinen står i tomgang?

Nemlig, den kan ikke blinke ordentligt (relæet er for følsomt) og den
sænker lyset... ud over dette kunne laderegulatoren ikke tåle at køre med
fuld drøn konstant, så jeg brændte den af til sidst, så nu er der kommet ny
lader + et batteri på :) og så har jeg tænkt mig at få nogen varmehåndtag nu
da vintersæsonen nærmer sig :) især da et sæt saito kun koster 34,95? hos
louis, er der næsten ingen undskyldning for at få det monteret... bare surt
jeg ikke noget at få et da de var på tilbud til 24,95? her for nogen uger
siden.

VH
Lars Molnit



Armand (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-10-03 01:34


Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev i en
news:bmf08v$e0c$1@sunsite.dk...
>
> Kan MZ'en forresten ikke "bare" køre på et sæt parallelkoblede
> 100.000uF/20V elektrolytkondensatorer?

En rigtig MZ har en nøgleposition hvor tændingen kører uden om batteriet og
derved til enhver tid kan startes op - omend ikke andet, så ved at løbe den
igang!

--
Armand.
(Der engang købte en MZ med nedslidt batteri for 500,- af en lærekammerat.
Til prisen var det utænkeligt at mer-investere i et nyt batteri, hvorfor det
stod på "skubben igang - muligheden" hele vinteren - Hvorunder jeg i lange
perioder måtte trække den nogle hundrede meter hjemmefra og til nærmest
forekommende u-isede asfalt/fortov for at finde plads at udføre jobbet på!)









Martin Sørensen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-10-03 21:43

> på den anden side, min MZ køre jo vinterkørsel også
> :) så det er lidt besværligt at tage batteriet af hver aften, for at
> montere det igen når snedriven der ligger på den er væk :)

Hvis du kører på den vinteren over, så skulle det ikke være nødvendigt at
lade på den, medmindre det er meget små ture du kører.

Men jeg kan da godt se at dyre batterier ikke passer ind i stilen på sådan
en MZ.

--
signing off.. Martin Sørensen



Lars T. Thomsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-10-03 20:53

> Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den
indendørs
> og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri mange år.

Yessss, men:
Helst ikke indendørs, da udvikles brint under selve opladningsprocessen
(=kabuum!). Ved dog ikke, om der er set tilfælde fra virkeligheden, men een
gang skal jo være den første og /jeg/ ville ihvertfald ikke lege
hintenburg-ulykke hjemme i privaten.
Batteriet skal nok stå et sted, hvor det kan ånde frit, mens der lades.
Vil man ukritisk værne om sit batteri, så kan man evt. holde batteriet
igang, ved at skiftevis oplade- og bruge det. Her kan en gammel forlygtepære
tilkoblet i et par minutter være et godt supplement, inden at ladningen
atter genoptages.

Hilsen
Lars



Martin Sørensen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-10-03 21:39

>> Vinterhi betyder da bare at man afmonterer batteriet, stiller den
>> indendørs og lader på den med jævne mellemrum. Så holder et batteri
>> mange år.
> Yessss, men:
> Helst ikke indendørs, da udvikles brint under selve
> opladningsprocessen (=kabuum!).

Nej, dem der ryger, skal nok ikke stille deres askebæger på batteriet.

> /jeg/ ville ihvertfald ikke lege hintenburg-ulykke hjemme i privaten.

Jeg plejer at stille den i karmen ved et åbent vindue mens den lader. Det
tror jeg såmænd er godt nok. Man kunne også sætte en slange på studsen og
lade den ende udenfor.

--
signing off.. Martin Sørensen



Lars T. Thomsen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 14-10-03 16:08

> > Yessss, men:
> > Helst ikke indendørs, da der udvikles brint under selve
> > opladningsprocessen (=kabuum!).
>
> Nej, dem der ryger, skal nok ikke stille deres askebæger på batteriet.

Eller, hvis man laver en gnist, når ladeklemmerne på- eller afmonteres...


> > /jeg/ ville ihvertfald ikke lege hintenburg-ulykke hjemme i privaten.

>
> Jeg plejer at stille den i karmen ved et åbent vindue mens den lader. Det
> tror jeg såmænd er godt nok.

Wow! - Der er tilsyneladende nogen, der har råd til at lade sit vindue
stående åbent igennem næsten hele vintersæsonen...

Hilsen
Lars



Martin Sørensen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-10-03 16:37

>>> /jeg/ ville ihvertfald ikke lege hintenburg-ulykke hjemme i
>>> privaten.
>> Jeg plejer at stille den i karmen ved et åbent vindue mens den
>> lader. Det tror jeg såmænd er godt nok.
> Wow! - Der er tilsyneladende nogen, der har råd til at lade sit vindue
> stående åbent igennem næsten hele vintersæsonen...

De sidste par år har jeg jo haft en kælder hvor den kunne stå i et åbent
vindue. Det har jeg så ikke mere, men det finder jeg nok ud af alligevel.
Jeg tror kun det er nødvendigt at stille den til udluftning under ladning.
Resten af tiden har jeg ikke noget imod at have den stående i stuen.

--
signing off.. Martin Sørensen



Bjørn S (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 14-10-03 20:21


"Martin Sørensen" skrev
> Jeg tror kun det er nødvendigt at stille den til udluftning under ladning.
> Resten af tiden har jeg ikke noget imod at have den stående i stuen.

Det skader nok heller ikke, men faktisk har et batteri bedst af at blive
opbevaret kølig, da har det nemlig mindst selvudladning. Til gengæld falder
jo kapaciteten på batteriet når det er koldt, men det skal du jo ikke bruge
til noget nu aligevel. Så sandt der er lidt strøm (og vægtfylde) på
batteriet kan det sagtens overleve en dansk vinter udendørs, men det kræver
så også et par opladinger over vinteren.

--
/Bjørn



Martin Sørensen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-10-03 21:18

>> Jeg tror kun det er nødvendigt at stille den til udluftning under
>> ladning. Resten af tiden har jeg ikke noget imod at have den stående
>> i stuen.
> Det skader nok heller ikke, men faktisk har et batteri bedst af at
> blive opbevaret kølig, da har det nemlig mindst selvudladning. Til
> gengæld falder jo kapaciteten på batteriet når det er koldt, men det
> skal du jo ikke bruge til noget nu aligevel. Så sandt der er lidt
> strøm (og vægtfylde) på batteriet kan det sagtens overleve en dansk
> vinter udendørs, men det kræver så også et par opladinger over
> vinteren.

Men hvis man kører på cyklen gennem vinteren, så behøver man jo ikke at
tænke over det.

--
signing off.. Martin Sørensen



Bjørn S (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 14-10-03 23:04


"Martin Sørensen" skrev
> Men hvis man kører på cyklen gennem vinteren, så behøver man jo ikke at
> tænke over det.

Nej
Mere hvis cykelen stod til opbevaring i et skur eller lignende, så kan
batteriet ligså godt stå samme sted, bare det bliver ladet nogle ganger
Selvsagt er det sket at et batteri er frosset i stykker, men så har også
vægtfylden været tæt på 0.
--
/Bjørn



Tue (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 13-10-03 20:35

Moller wrote:
>> Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det
>> er nok ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke med
>> parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg
>> se i morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på at
>> finde fejlen har jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af mc'en
>> uden at finde noget så jeg krydser finger.
>
> hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri fra
> www.louis.de til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den
> instilling at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske
> forhold gør at det blir ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)
Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og der
står det levere 3 Ah.

> Har du ikke en Hayens bog ??? der står ellers en fejlfindings
> guide, så slipper du for at smide tøjet på den en anden gang :) hvis
> det kan undgås.
>
> VH
> Lars Molnit

--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



Tue (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 13-10-03 20:37

Tue wrote:
> Moller wrote:
>>> Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det
>>> er nok ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke med
>>> parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må jeg
>>> se i morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på at
>>> finde fejlen har jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af mc'en
>>> uden at finde noget så jeg krydser finger.
>>
>> hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri
>> fra www.louis.de til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den
>> instilling at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske
>> forhold gør at det blir ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)
> Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og
> der står det levere 3 Ah.

Ok nu fandt jeg det til 18,95 og ikke 19,95. Men det er på 10Ah er det ok
når jeg skal bruge 11 Ah??(ifølge Haynes)

>> Har du ikke en Hayens bog ??? der står ellers en fejlfindings
>> guide, så slipper du for at smide tøjet på den en anden gang :) hvis
>> det kan undgås.
>>
>> VH
>> Lars Molnit

--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389
http://home1.stofanet.dk/tuesj



Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 20:41

> Ok nu fandt jeg det til 18,95 og ikke 19,95. Men det er på 10Ah er det ok
> når jeg skal bruge 11 Ah??(ifølge Haynes)

Hvis dit lade system er som det skal osv... fino fino :) så længe du
ikke både bruger det til varme i håndtagende, anlæg, lys under kåben osv...
:)

VH
Lars Molnit



Armand (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-10-03 01:20


Moller <news@molnit.com> skrev i en news:bmev56$j0d$1@sunsite.dk...
> > Ok nu fandt jeg det til 18,95 og ikke 19,95. Men det er på 10Ah er det
ok
> > når jeg skal bruge 11 Ah??(ifølge Haynes)
>
> Hvis dit lade system er som det skal osv... fino fino :) så længe du
> ikke både bruger det til varme i håndtagende, anlæg, lys under kåben
> osv...

Så snart at motoren løber og generatoren lader, er det den(!) der sætter
dagsordenen for hvor meget man kan montere af eletrisk forbrug!
Ah-størrelsen dækker i bund og grund kun evnen til at trække starteren, og
af samme årsag vil man se at modeller uden selvstarter har langt de mindste
batterier :-|

--
Armand.





Bjørn S (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 15-10-03 06:56


"Armand" skrev
> Så snart at motoren løber og generatoren lader, er det den(!) der sætter
> dagsordenen for hvor meget man kan montere af eletrisk forbrug!
> Ah-størrelsen dækker i bund og grund kun evnen til at trække starteren, og
> af samme årsag vil man se at modeller uden selvstarter har langt de
mindste
> batterier :-|

Måske er det hovedsaglig sådan på en MC, men det passer nu ikke helt på en
bil, eller en mc som kører meget i tæt trafik og korte ture.
F.eks. lys i tomgang (læs køkørsel) trækker krummer fra batteriet, et
dårligt batteri (eller mindre) som kun yder f.eks. 7 amp kan have problemer
med at holde på spændingen. Det får jo sin belønning, hvis og om man kører
nok med højere omdrejninger hvor generatoren får afleveret tilstrækkeligt,
også til at holde den fornødne ladespænding og toppe batteriet, derfor
kaldes også et batteri for en akkumulator !

Overstående lever batterileverandørene stort på i denne årstid (har selv
været i branchen) :-/

--
/Bjørn



Ukendt (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-10-03 14:32

> "Armand" skrev
> > Så snart at motoren løber og generatoren lader, er det den(!) der
sætter
> > dagsordenen for hvor meget man kan montere af eletrisk forbrug!
> > Ah-størrelsen dækker i bund og grund kun evnen til at trække
starteren, og
> > af samme årsag vil man se at modeller uden selvstarter har langt de
> mindste
> > batterier :-|
>
> Måske er det hovedsaglig sådan på en MC, men det passer nu ikke helt
på en
> bil, eller en mc som kører meget i tæt trafik og korte ture.
> F.eks. lys i tomgang (læs køkørsel) trækker krummer fra batteriet, et
> dårligt batteri (eller mindre) som kun yder f.eks. 7 amp kan have
problemer
> med at holde på spændingen. Det får jo sin belønning, hvis og om man
kører
> nok med højere omdrejninger hvor generatoren får afleveret
tilstrækkeligt,
> også til at holde den fornødne ladespænding og toppe batteriet, derfor
> kaldes også et batteri for en akkumulator !
>
> Overstående lever batterileverandørene stort på i denne årstid (har
selv
> været i branchen) :-/
>
> --
> /Bjørn
>

Jo, det passer såmænd også på biler. Kan generatoren yde mere energi,
end det bliver afsat i lygter, tænding, elvarmeruder osv, er alt ok.

Ah specifikationen er blot et udtryk for akkumulatorens kapacitet. Dvs
hvis der bliver brugt mere strøm end generatoren kan levere, er det blot
et spørgsmål om tid og kapacitet før akkuen er nede. Ergo vil et 10ah
batteri teoretisk ramme bunden før et 11ah batteri, praktisk tror jeg nu
ikke man vil kunne mærke nogen forskel.

Spændingen falder drastisk ved starteroperationen (pga det massive
strømforbrug), det er således den indre modstand i akkuen, som bestemmer
hvor stort et spændingsfald der dannes. Typisk vil et batteri med større
kapacitet også have en mindre indre modstand, og vil derved have lettere
ved at opretholde en højere spænding til starteren (..som Armand også så
rigtigt nævner).

Et batteri kan have en kapacitet (Ah) eller kan levere en spænding (v)
ved en given strømbelastning (a), men det er forkert at sige et batteri
"yder X ampere". Ja undskyld en lille flueknepper blandede sig lige i
min skriv, men det skurede altså i mine ører (..eller øjne) når en "i
branchen" skriver sådan.

mvh
Kenneth (..ikke i branchen
R1



Bjørn S (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 15-10-03 15:50


"Kenneth Sørensen" > Et batteri kan have en kapacitet (Ah) eller kan levere
en spænding (v)
> ved en given strømbelastning (a), men det er forkert at sige et batteri
> "yder X ampere". Ja undskyld en lille flueknepper blandede sig lige i
> min skriv, men det skurede altså i mine ører (..eller øjne) når en "i
> branchen" skriver sådan.

Ja, ok, og undskyld, glemte et h efter 7 amp, det var også tidlig på dag, og
inden den første kande kaffe Meningen var at sige ens batteri ikke yder
sit optimale.
Skal man være helt rigtig, så skulle det nok opgives i watt, og igen.... man
kan få batterier som yder en hulens masse effekt=watt over kort tid, (høj
starteffekt)de har til gengæld få amperetimer (AH). AH er nu bare den
målestandard man har valgt at angive det i :-/ Nogen angiver det sågar i
AH/5 timer... tal en gang med en batterisælger, så forstår du først
ingenting

Pointen er at generatorens, skal vi sige virkningsgrad i mit omtalte (og tit
forekommende) tilfælde ikke får lov at yde sit bedste fordi kørselsmønster
og årstid ikke harmonerer så godt. Kold = mindre effekt på batteriet, og
højere strømforbrug ved start grundet større modstand i motoren, og tit
sværere ved at starte generelt.
Det ekstra strømforbrug ved start skal også nås at leveres tilbage på
batteriet. - men det er sådan sæt også hvad du skriver. Selv om generatoren
er opgivet til x ampere, gir den ikke dette hele tiden, kun over x antal
omdrejninger, og ikke fra motoren kører !

Det er en hårfin formel, og problemet er en blanding af strøm og kemi, det
er også en kændsgerning at i i hvert fald tidligere år blev de fleste
sydlandske producerede biler levert med for små batterier til de nordiske
lande, og deres vinterbehov. En MC er jo ikke så forskellig igen, de fleste
ruller ved plusgrader, nu når temperaturen kryber tæt på nul får man også
afprøvet om ens batteri duer til noget :-/ Man kan heller ikke ukritisk
sætte et for stort batteri på, så kan man nemlig ikke nå at lade alle de
ampere ind på som det kræves for at *spændingen kommer der op hvor batteriet
trives hvis nu generatoren leverer nok, da det er korrekt spænding på
batteriet over tid som er hele omdrejningsmomentet, for lidt, så vil
batteriet gradvis sulfatere og tabe effekt igen, og bliver ikke batteriet
udnyttet og tappet lidt, så sovner de ekstra kræfter.

Vi kan sådan set være enig i at det er generatoren som til enhver tid skal
levere nok effekt til forbrugerne, men den skal også ha kapacitet og tid til
at fylde batteriet igen, dettes opgave er først og fremst at levere varene
inden generatoren starter sit arbejde, samt bibeholde leveringen når
generatoren ikke gør.
Et batteri har også nogle snævre rammer det kan arbejde under, vedrørende
udnyttelse og tilført spænding som skal gå op.

Nu syntes jeg dog vi er lidt langt fra den oprindelige tråd.

*Jeg har to store mojhunde af nogle towingtraktorer jeg servicerer gennem
mit arbejde. De er påmonteret al mulig lir, fra dieselvarmer, til radio og
masser af lys. Siden generatoren kun kan levere 30 amp (24Volt) og ikke kan
erstattes af en større, gik de oprindelige 2*65 AH batterier tit tomme om
vinteren og døde efter kort tid..Nu har de 2*90 AH batterier monteret,
strømmen holder, men batteriene holder sjældent mere end 2 år, da spændingen
tit aldri når højt nok, fordi de står og kører en hel masse i tomgang og med
lys og varmer tændt i den kolde årstid.Batterierne dør, og når man tjecker
syrevægten på dem er det også typisk en meget brun syre man suger op.

--
/Bjørn



Ukendt (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-10-03 16:29

> "Kenneth Sørensen" > Et batteri kan have en kapacitet (Ah) eller kan
levere
> en spænding (v)
> > ved en given strømbelastning (a), men det er forkert at sige et
batteri
> > "yder X ampere". Ja undskyld en lille flueknepper blandede sig lige
i
> > min skriv, men det skurede altså i mine ører (..eller øjne) når en
"i
> > branchen" skriver sådan.
>
> Ja, ok, og undskyld, glemte et h efter 7 amp, det var også tidlig på
dag, og
> inden den første kande kaffe Meningen var at sige ens batteri ikke
yder
> sit optimale.

Ja, det forstod jeg egentlig, men som sagt så blandede flueknepperen sig


> Skal man være helt rigtig, så skulle det nok opgives i watt, og igen

...watt-timer (ups, der var han igen)

>.... man
> kan få batterier som yder en hulens masse effekt=watt over kort tid,
(høj
> starteffekt)de har til gengæld få amperetimer (AH). AH er nu bare den

Ja, snakker vi karakteristik indenfor samme type standard
batteri/akkumulator, så mener jeg stadig kapacitet og starteffekt
sædvanligvis går pænt hånd i hanke, i hvert fald de typer batterier vi
snakker om her, dvs syrefyldte eller vådbatterier om du vil..

> målestandard man har valgt at angive det i :-/ Nogen angiver det
sågar i
> AH/5 timer... tal en gang med en batterisælger, så forstår du først
> ingenting
>

Det har du nok ret i

> Pointen er at generatorens, skal vi sige virkningsgrad i mit omtalte
(og tit
> forekommende) tilfælde ikke får lov at yde sit bedste fordi
kørselsmønster
> og årstid ikke harmonerer så godt. Kold = mindre effekt på batteriet,
og
> højere strømforbrug ved start grundet større modstand i motoren, og
tit
> sværere ved at starte generelt.
> Det ekstra strømforbrug ved start skal også nås at leveres tilbage på
> batteriet. - men det er sådan sæt også hvad du skriver. Selv om
generatoren
> er opgivet til x ampere, gir den ikke dette hele tiden, kun over x
antal
> omdrejninger, og ikke fra motoren kører !
>

Helt rigtigt, der er ingen motorer som er ens, som en tommelfingerregel
kan man nok sige en MC-motor leverer først 100% strøm oppe ved en
4000-5000 rpms. Kører man (som du selv så rigtigt nævner) f.eks køkørsel
med fuldt blus på lys, håndvarmer, fjernsyn og hårtørrer , ja så
tappes batteriet.

-- snip --
>
> --
> /Bjørn
>

...men jeg tror vi er enige.

mvh
Kenneth
R1



Bjørn S (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 15-10-03 16:47


"Kenneth Sørensen" skrev
>
> > Skal man være helt rigtig, så skulle det nok opgives i watt, og igen
>
> ..watt-timer (ups, der var han igen)

Nej, jeg refererte nok mest til den øjeblikkelige effekt man kunne trække ud
af batteriet ved et startforsøg, og det er Watt, formulerte mig bare dårligt
og sammenlignet det med 7ampere fremfor det opgivne 9 amper fordi batteriet
ikke yder sit optimale, og skulle selvsagt ved ampere ha skrevet ampertimer
(ah).



--
/Bjørn



Ukendt (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-10-03 17:22

> >
> > > Skal man være helt rigtig, så skulle det nok opgives i watt, og
igen
> >
> > ..watt-timer (ups, der var han igen)
>
> Nej, jeg refererte nok mest til den øjeblikkelige effekt man kunne
trække ud
> af batteriet ved et startforsøg, og det er Watt, formulerte mig bare
dårligt
> og sammenlignet det med 7ampere fremfor det opgivne 9 amper fordi
batteriet
> ikke yder sit optimale, og skulle selvsagt ved ampere ha skrevet
ampertimer
> (ah).
>
Ah ok, jeg troede du ville beskrive dine 7 ah.

1Ah, beskriver en strøm på 1 ampere i en time. Hvis man skal beskrive
det samme i watt, bliver det nødvendigvis i WattTimer (..plus at
spændingen lige skal være kendt). Ved 12v svarer 1 Ah til 12wh. (den
gamle U*I=P)

>
>
> --
> /Bjørn
>

...og så tror jeg der er snakket nok om det

mvh
Kenneth
R1



Armand (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-10-03 16:27


Kenneth Sørensen <Kenneth(snabela)krumling(punktum)dk> skrev i en
news:3f8d4c02$0$54808$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > "Armand" skrev
> > > Så snart at motoren løber og generatoren lader, er det den(!) der
> > > sætter dagsordenen for hvor meget man kan montere af eletrisk
> > > forbrug! Ah-størrelsen dækker i bund og grund kun evnen til at trække
> > > starteren,
> >
> > Måske er det hovedsaglig sådan på en MC, men det passer nu ikke helt
> > på en bil, eller en mc som kører meget i tæt trafik og korte ture.
> > F.eks. lys i tomgang (læs køkørsel) trækker krummer fra batteriet, et
> > dårligt batteri (eller mindre) som kun yder f.eks. 7 amp kan have
> > problemer med at holde på spændingen.

> > Det får jo sin belønning, hvis og om man kører nok med højere
> > omdrejninger hvor generatoren får afleveret tilstrækkeligt, også til at
> > holde den fornødne ladespænding og toppe batteriet,

Den mest fortidige model jeg kan finde generatorkapaciteten på er en Honda
CB 550, der yder max. 110W så lavt som ved 2.000 rpm!
Hvis vi lige lægger forbrug sammen vil man se at selv dén har en lille
overkapacitet:

Tænding: 40W
Forlygte: 40W
baglygte: 5W
Instrumentering: (4 x 3,4W): 13,5W
----------------- -----------
Sum: 98,5W
_______________________________
---------------------------------------------------------

Til sammenligning yder en GPZ 900 R 350W v. 5.000rpm, men har næppe meget
større forbrug

> Jo, det passer såmænd også på biler. Kan generatoren yde mere energi,
> end det bliver afsat i lygter, tænding, elvarmeruder osv, er alt ok.
> Ah specifikationen er blot et udtryk for akkumulatorens kapacitet. Dvs
> hvis der bliver brugt mere strøm end generatoren kan levere, er det blot
> et spørgsmål om tid og kapacitet før akkuen er nede.

Jup!
Hvis ikke, ville det aldrig kunne lade sig gøre at give et fladt batteri
starthjælp og derefter holde motoren igang hhv. køre strøm på batteriet
v.h.a. køretøjets egen generator :-|

> > .......og af samme årsag vil man se at modeller uden selvstarter har
> > langt de mindste batterier :-|

Lige det eksempel der manglede: Den selvstarter-løse RGV250, har en
akkumulator på kun 3Ah!
Desværre kan jeg ikke drage generatorens kapacitet ind i sagen, da den er
mig ukendt

--
Armand.






Hans Joergensen (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 15-10-03 16:54

Armand wrote:
> Tænding: 40W
> Forlygte: 40W
> baglygte: 5W
> Instrumentering: (4 x 3,4W): 13,5W
> ----------------- -----------
> Sum: 98,5W
> _______________________________

Hmm ..

Dnepr-K750

Tænding: ? gætter på 10 watt?
Forlygte: 10 watt
Baglygte: 5 watt (tror jeg)
Instrumentering: 2x2watt (tror jeg)
Sidevognslys: 2x5watt (tror jeg)
---
Sum:       39watt

Generator, 45watt ...

Hmm .... det var det dér 12V anlæg jeg skulle finde :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Michal (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 13-10-03 21:44

In news:3f8aff16$0$28244$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Tue <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> wrote:

> Tue wrote:
>> Moller wrote:
>>>> Det er ikke så lang tid siden at batteriet var næsten fladt så det
>>>> er nok ved at være færdigt. Den har sået stille et par dage(ikke
>>>> med parkeringslyset tændt). Men nu er det sat til at lade og så må
>>>> jeg se i morgen om det er batteriet den er gal med. I min iver på
>>>> at finde fejlen har jeg næsten pillet al kåbe + div. skruer af
>>>> mc'en uden at finde noget så jeg krydser finger.
>>>
>>> hmmm, hvis det er helt flat, kan jeg anbefale et Saito batteri
>>> fra www.louis.de til ?18,95 :) køre selv med et, da jeg selv har den
>>> instilling at det hjælper ikke at købe et dyrt et, da de danske
>>> forhold gør at det blir ødelagt lige hurtigt pga. vinterhi osv. :)
>> Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og
>> der står det levere 3 Ah.
>
> Ok nu fandt jeg det til 18,95 og ikke 19,95. Men det er på 10Ah er
> det ok når jeg skal bruge 11 Ah??(ifølge Haynes)

Ja. Hvis der bliver trukket 11Ah på et 11Ah batteri siger man der bliver
trukket 1C, hvilket svarer til at batteriet holder i ca. 1 time.

Trækker du lidt mere end 1C (11Ah fra et 10Ah batteri) kan du trække lidt
under en time på batteriet.


Det samme sker ved opladning. En langsom ladning sker typpisk ved ca. 0,1C,
dvs over 10 timer med 1/10del strøm, dvs 1Ah på et 10Ah batteri.

Der gælder dog lidt forskellige regler på den sidste strøm der leveres til
et batteri alt afhængigt af batteritypen. (lead-acid vs. ni vs. li etc.)


http://www.buchmann.ca/faq.asp giver en rimelig god indsigt i batterier, og
der står også en smule om lead-acid (bl.a. bil/mc batterier).


>>> Har du ikke en Hayens bog ??? der står ellers en fejlfindings
>>> guide, så slipper du for at smide tøjet på den en anden gang :) hvis
>>> det kan undgås.
>>>
>>> VH
>>> Lars Molnit

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]



Armand (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-10-03 01:23


Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
news:bmf2mk$9l4$1@sunsite.dk...
>
> Ja. Hvis der bliver trukket 11Ah på et 11Ah batteri siger man der bliver
> trukket 1C, hvilket svarer til at batteriet holder i ca. 1 time.
> Trækker du lidt mere end 1C (11Ah fra et 10Ah batteri) kan du trække lidt
> under en time på batteriet.

Er det ikke lidt rodet?
Ah = Ampere-timer, og drejer sig altså om mængde&tid
Et egentlige forbrug anføres som Watt eller omregnet (Watt/Volt) som Ampere,
og det er dermed at forbruget skal beregnes!
Omformuleret burde der således have stået: " hvis man forbruger 11Ampere i
en time har man tømt et 11Ah-batteri - Og et 10Ah-batteri kan således kun
holde til et forbrug på 11Ampere i 54 minutter!

--
Armand.






Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 20:40

> Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og der
> står det levere 3 Ah.

Øh ? er det modellen til GS500E du kigger på ??? eller et af deres
knallert batteri'er ??? der stod nu ellers 10A på det jeg kiggede på.

VH
Lars Molnit



Armand (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-10-03 01:20


Moller <news@molnit.com> skrev i en news:bmev1o$9ll$1@sunsite.dk...
> > Jeg tror ikke at jeg kan bruge det batteri da jeg skal bruge 11 Ah og
der
> > står det levere 3 Ah.
>
> Øh ? er det modellen til GS500E du kigger på ??? eller et af deres
> knallert batteri'er ??? der stod nu ellers 10A på det jeg kiggede på.

Den ene Ampere kan være en større forskel end man umiddelbart tror!
Hvis ikke at batteriets designation (med undtagelse af "str") matcher den
originale, kan polerne hænde at side i de forkerte hjørner
Så vær vis på placeringen af polerne på batterier udenfor normal størrelse,
og/eller med alternative designationer!!

--
Armand.





Moller (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 15-10-03 10:10

> Hvis ikke at batteriets designation (med undtagelse af "str") matcher den
> originale, kan polerne hænde at side i de forkerte hjørner
> Så vær vis på placeringen af polerne på batterier udenfor normal
størrelse,
> og/eller med alternative designationer!!

Hvis batteriet som sagt i dette tilfælde sælges til GS500E modellen, bør
pol placeringen jo være rigtigt... at så batteriet har 1Ah mindre, er nok
meget banalt, hvis man tænker op de tolerance de laves med :)

Men hvis man smider varmehåndtag osv.. på og bruger den til bykørsel,
eller bare generalt er meget i tomgang, så om den ene Ah er der eller ej,
kan vel betyde nogen eksta min. kørsel men når det kommer til stykket, men i
praksis vil et godt lade system, og ikke for mange sugende genstande gøre at
det ikke er et problem.

VH
Lars Molnit



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409243
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste