"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:bmjp0p$p3m$1@sunsite.dk...
> >> Den lille/mellemstore flyscreen jeg havde tænkt mig at monterer for
> >> udseendets skyld, her i vinter giver nok ikke den helt vilde effekt
> >> i den retning. Jeg vidste ikke at en kåbe betød så meget, så kan det
> >> måske tænkes at give lidt?
> >
> > En kåbe giver altid en bedre aerodynamik, med mindre det bare er en
> > firkantet plade man sætte op foran. Og bedre aerodynamik giver bedre
> > tophastighed.
>
> Det er jo rigtigt. Der er så bare spørgsmålet tilbage om alt den ekstra
> platic omkring motoren og under lygten giver en del af topfarten eller om
> det primært er afskærmningen af føreren der betyder noget?
>
> > Jeg er ikke sikker på jeg selv ville ofre 7500 på en TCP kåbe, hvis
> > jeg havde en GS'er, men nu var der en på min da jeg købte den. Skal
> > man køre langt, er min 600 meget bedre. GS'eren er ikke så kvik over
> > 100. Men jeg har da alligevel køre til Ålborg og tilbage igen uden
> > problemer.
>
> Jeg har i hvert fald besluttet mig for, at jeg ikke gider bruge så mange
> penge for jeg får dem jo ikke igen når jeg sælger. De er sikkert også ret
> dyre brugte. Jeg har dog ikke undersøgt det.
>
> > Kører du 160 på en GS'er uden kåbe, føler du du er ved at flyve af.
> > Det tror jeg gælder for alle cykler uden kåbe.
>
> Jeg var faktisk overrasket over hvor lidt fartvind der var (specielt efter
> jeg fik en ny god hjelm). Jeg havde lige kørt 300km på en fazer inden jeg
> købte GS'eren og mit indtryk var at fartvinden var værre på fazeren pga.
> kåben ledte alt fartvinden lige op i hovedet. Det er dog muligt, at jeg
> tager fejl og det bare virker sådan, da jeg købte den nye hjelm meget kort
> tid efter GS'eren. Jeg er nok bare blevet vandt til at blive rusket godt i
> med den gamle hjelm siden jeg ikke synes, der er så meget fartvind ved god
> fart.
> --
> mvh. Jacob Larsen - GS500
>
Har kun kørt min uden kåbe i et par måneder i '99 - medens jeg ventede på at
få en TCP-kåbe malet efter mine ideer.
Men dengang føltes 130 som rigeligt - nu tar' jeg mig i at ligge over 140,
hvis jeg ikke tænker over det !
Med min gamle Lazer kulfiber-hjelm med lyn og torden på oplevede jeg
jævnligt at skrå sidevind op over kåben kunne få mig til at sidde og dreje
hovedet -
helt uden mulighed for at stoppe drejeriet ! Eneste mulighed var at dreje
hovedet tilbage når vindstøddet aftog.
Samme hjelm tvang mig til at køre med åben mund på motorvejen; allerede ved
110-120 stykker var der så meget lift i hjelmen at den "hang" i hageremmen.
Og det var altså ikke fordi remmen ikke var spændt - jeg spændte den til
jeg dårligt ku' trække vejret !
Så købte jeg en kedelig, ensfarvet plastik-hjelm - Schubert Profil II - og
væk var alle de problemer. Godt nok har den en lille spoiler i nakken, men
jeg tror at Schubert ganske enkelt er meget bedre til det der med
aero-dynamik.
Jeg er ca 185, så jeg er høj nok til at kunne mærke stor forskel på
vindstøjen, alt efter om jeg sidder og dukker mig lidt eller sidder korrekt
oprejst.
Dukker jeg mig stiger støjen betydeligt - jeg stikker jo ho'edet ned i
lufstrømmen over "forruden". Retter jeg mig op (og sidder meget bedre mht
ryggen) falder støjen igen - og bliver meget mere jævn !
En sjov ting: når man ikke så tit kommer ud af byen sker det let at man
sidder og spænder lidt i starten og trækker skuldrene godt op om ørerne. Det
er gået op for mig at jeg faktisk kan høre det; når fartvinden ligefrem
knalder om ørerne på mig ved jeg at det er på tide at slappe af og sænke
skuldrene igen !
Ellers har jeg kørt ca 20.000 på den siden 29. april ´99 og syntes stadig
den er sjov nok til mig. Faktisk er den rigeligt hurgtig til de fleste, i
byen (Kbh) går det altså osse meget hurgtigt med at komme op på en hastighed
hvor du virkelig kan komme til skade i et evt uheld !
Som Jacob skriver er den samtidig så adræt og letkørt at du virkelig kan
udnytte den til stor glæde og tilfredshed. Jeg ville ikke have nær den samme
glæde af 100-150 Hk at "drosle" i den daglige trafik. Jeg ville hele tiden
føle at jeg skulle holde alt for meget igen på legen - og sikkert også have
den tanke i baghovedet at "nu skal vi jo osse huske at passe på". Har prøvet
større maskiner og ved at de jo ikke er sværere at køre på, men 2-3 gange så
mange kræfter kræver altså lidt mere finmotorik i håndleddet....
Og da jeg gerne kører det meste af vinteren (mest i byen) er det også en
sikrere følelse på kolde og regnvåde veje: du taber ikke baghjulet fordi du
kommer til at nyse (og vride håndtaget...).
Forrige vinter - en morgen med reelt snevejr - kom jeg i bil og mødte en CBR
600......Han kørte vel ikke ligefrem med off-road dæk, så han har da haft en
"sjov" tur den morgen.
Ud over normal vedligeholdelse er der ikke noget at sike om mekanikken - kun
udstødningen er utilladeligt ringe. Det er jo blot en lakeret jern-dims og
den lak holder ikke engang til en lun sommerdag ! Men man burde vel osse
sætte noget sjovere på ....
Min eneste advarsel mht kåbe er: monter den selv!!!! Har set alt for mange
med spændingsrevner i kåben pga fokert opspænding - jeg tror mange
værksteder blot klasker den på og spænder alt for hårdt til i stedet for
liiiige at sørge for at alle beslag er justeret ind så kåben sidder "af sig
selv" og så blot spænde blødt til.
Den kan faktisk blive siddende uden at du bruge trykluftværktøj til at
spænde den fast !
Åh jo: den der revne i bunden af vindspejlet virker faktisk utroligt godt.
Kom en sommerdag til at klemme handskerne fast inde under vindskærmen og
kørte ud ad motorvejen. Sad længe og syntes at vinden var underlig - det
buldrede og bragede som jeg aldrig har hørt det før eller siden. Så fik jeg
øje på handskerne - og stoppede på tanken i Roskilde for at flytte dem om i
tasken (ja-ja - jeg burde have dem på !). Sikke en forskel på den videre
tur - væk var al den underlige støj!
Nå - nu er klokken snart mange - jeg ku' jo osse bare ha' skrevet: køb dog
den kåbe !
Og en brugt kåbe er altså ret sjælden at finde....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder