> Jeg har fornylig købt en gsxr 250 - som skal synes, omregistreres og
> forsikres. Hvilken rækkefølge skal tingene gøres i?
> Bagdækket er for nedslidt og skal skiftes
Hej Mikael
Din gixxer skal være synes og du skal have forsikringspapirene i orden før
den kan omregistreres.
Den dumper på et færdigt bagdæk. Det er en alvorlig fejl de opdager med 100%
sikkerhed. Få det skiftet. Jeg ville købe et nyt bagdæk via postordre i
tyskland. En Gixxer 250 kører med 130/70H-17 bagdæk og 100/80H-17 fordæk.
Lad være med at sætte bredere dæk på. Det er dumpnings grund til syn.
130 er bredden.
70 betyder at højden på dækket er 80% af bredden altså højden er i dette
tilfælde 70% af 130
17 er fælgstørrelsen på 17 tommer
H er hastighedsmærket på max 210Km/t
Angående dæk, så er Brigdestone BT45 et fremragende dæk med godt greb, det
samme er Metzelers ME330/ME550 kombination. Et spændende dæk i denne
størrelse er Pirellis nydesignede Sport Deamon. Det koster noget mindre en
de andre, og det gøt jo en lidt nervøs. Jeg kender en der har kørt med det,
og han kunne lave meter lange stoppies på sin Gixxer 250, så helt ringe kan
det ikke være. Skal det kunne køre meget langt uden at blive slidt ned, så
er Michelin Macadam 50 et klassisk valg. Det er dog ikke så godt i regnvejr
som nogen af de ovenstående.
Er du sikker på dit fordæk ikke er slidt op eller blevet for gammelt?
Kig på dit fordæk. Fordæk slides ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk
bliver som regel misformede og gamle før de er slidt ned til 1mm. De skal
næsten altid skiftes længe inden de er slidt til slidmærket. Fordæk bliver
kantede i profilen både på sværs og på langs. Kører du hånden ned af dækket
skal det være glat og ikke "kupperet". Hvis du kigger ned på profilen fra
oven skal det være helt rundt og ikke være 3 eller 5-kantet.
Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.
Hos
http://www.reifenversand.com/ koster et sæt (for og bag) BT45 ca. 1200kr
og et sæt Sport Deamon 950kr. Du vi opdage det er meget billige at handle
over nettet end købe det hos en forhandler. Hvis du kommer med fælgene og
dækkene monter de dem for en 150kr pr fælg hos f.eks Scan-X på artellerivej
på Amager. Bemærk københavnerriet ved med det samme at forvent du også bor i
storkøbenhavnsområdet. JEg har lavet en guide til hvordan man bestiller hos
Reifenversand, som ligger her:
http://www.pmc.dk/daekguide.htm
Der findes en dansk GSX-R 250 side:
http://www.skydiver.dk/gsx-r/
Der findes en engelsk brugermanual og et par værkstedsmanualer på cykler der
er næsten ens. De er rare at have for en begynder.
Lær straks at købe ind hos
www.louis.de. De kender ikke din gixxer 250, men
udstyret med den danske MC-nøglen kan du se hvilke motorcykler den f.eks.
deler bremseklodser med, og så kan du købe til den model i stedet. Porto
dernede fra er 45kr lige meget hvor meget man køber. Olie og batterier er
f.eks meget billige, det samme gælder tøj.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)