OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en news:blf4um$2si$1@sunsite.dk...
> Martin Schjoldager wrote:
> > jer har problemer med at finde en par nye tændspoler til en cb360g5.
> > men jeg har en til en CB400N liggende,
400N'en er en dobbeltspole, eftersom at begge stempler er i top samtidig og
tændingen derfor kan fungere efter "wasted spark" (= spildt gnist (i
udstødningsgassen!) -princippet!
360'eren er i min erindring en såkaldt 180° twin - D.v.s. at når det ene
stempel er i bund er det andet i top (ses lettest på om der er én eller to
platiner bag tændingsanlægget, men dét at den er originalmonteret med to
tændspoler peger ligeledes dérhenad!), og kan derfor ikke benytte den
dobbelte spole fra N'eren
> > ..........................men den er jo med
> > elektronisktænding. kan man godt sætte en tængspole som får signal
> > fra en cdi boks, til af få fra platiner? det er jo bare en spole, så
> > hvis impedansen ligger tæt, burde det da ikke ha noget at sige. eller
> > hvad.
>
> Hvis impedansen (på begge sider) er den samme,burde der ikke være
> problemer.
> Typisk vil impedansen på primærsiden (den laveste ohm-værdi) dog være
> noget lavere ved elektroniks tænding (det giver en højere tændspænding
> over tændrøret).
> Hvis du bruger en spole med lavere impedans på almindelige platiner vil du
> sikkert slide dem op meget hurtigt da der går en højere strøm gennem dem.
Den ældre CB'er fortjener som sådan også at blive monteret med elektronisk
tænding, omend ikke andet så for at spare på platiner m.m. på baggrund af
reservedels-situationen fremover!
Noget andet er at jeg har haft bøvl med at bruge en 400N tændspole på
søstermodellen 450S, men det kán nu have været af andre årsager :-/
--
Armand.