STARHOLM wrote:
> Derfor spørgsmålet: Er der tale om en "sugemotor" - når der er
> elektronisk indsprøjtning ??
Man taler om sugemotor, når der ikke er "tryk-ladning" på. Det vil sige
turbo, kompressor, G-lader eller andet, der mekanisk presser luften ind i
motoren. Læg mærke til, at jeg skriver LUFTEN ind i motoren.
Elektronisk benzinindsprøjtning er dermed ikke trykladning.
Når man "chipper" arbejder med med tre ting: Lade-trykket, blandingsforhold
benz/luft og tændingstidspunktet. Det er selvsagt kun på turbomotoren, man
kan hæve ladetrykket, og det er også på turbomotoren, man kan "mætte"
blandningen markant, som man for eksempel gør på en turbodiesel, når man
chipper den. På en bil uden turbo eller lign. kan man fede blandingen en
lille smule op og stille tændingen lidt frem, men det giver ikke alverden.
Hvis du er MEGET heldig, får du 7-10 hk - og dette sandsynligvis i
mellemomdrejningsniveauet. Dermed får din bil ikke mere top-effekt, end den
har nu (170 hk).
Min klare påstand er, at hvis du overhovedet ville få nogen effekt ud af en
chiptuning, så ville den være umærkelig. I hvert fald, hvis vi er ude over
"placebo" og laver blindtest på det.
Chiptuning af en suge-bil giver mening, hvis man i øvrigt ændrer på motorens
evner - det vil sige andre knastaksler, ændret indsugnnig og udstødning etc.
Igen - glem alt om de selskaber, der lover dig 185 hk alene ved en chipning.
Specielt hvis løfterne beror på en forhåndsfremstillet chip, og hvis der
ikke er kontrol-målinger før og efter. Pas også på chips, der er købt over
nettet - et forkert tændingstidspunkt kan brænde hul i dine stempler. De
eneste suge-biler, der kan få markant flere kræfter alene ved chipning, er
dem, der på forhånd ér lavet til de flere hk, og det er kun blandt enkelte
nye biler. Her han man med vilje kun fremstillet een motor med to ydelser. I
Volvo har man altså lavet en 2,4 med 170 hk, og så derefter kunstigt stillet
den ned i tænding og blanding, så den kun yder 140 hk. Der er INGEN mekanisk
forskel overhovedet på 2,4 140 hk og 2,4 170 hk, hvorfor de 30 hk er vundet
alene ved en ny chip. Her er det "politiske" og afsætningsmæssige hensyn der
er "problemet" - men den slags praktiserede man ikke, da din og min bil var
ny.
--
Jan W Nielsen