Jeg købte for 15 år siden en Triumph Herald fra 1964. Den havde tilhørt en
indehaver af en lille tank/servicestation, som havde haft den fra ny. Hver
gang han skiftede olie på den (eller på en kundebil) spøjtede han det gamle
op i bunden og i hulrummene. Den er snart 40 år gammel og der er stort set
ikke rust i den (kun der hvor der ikke blev spøjtet, tagkanterne fx). - og
dem der har haft med gamle engelske biler at gøre vil give mig ret i, at det
er ganske usædvanligt.
Desværre tager olien også alle gummipakninger og bøsninger i bilen, så
ide'en er måske ikke så god alligevel.
Da jeg for 10-15år siden gik på DTH var der en professor der havde købt en
Jaguar i midten af tredserne. han havde straks efter købet skildt den ad og
smurt alle undervognsdele med blymønje. I midten af firserne var der stadig
ikke rust i den.
Miljøforkæmperne er vist hverken begejstrede for blymønje eller gammel
spildolie og der findes da heldigvis nye produkter der har samme egenskaber,
nemlig at de bliver ved med at være flydende og dermed "lukker" (flyder) de
huller som stenslag mm giver. Herudover er det vist meget et spørgsmål om at
bruge et system der har gode detaljerede sprøjteskema'er (over
bilmodellernes svagheder) *og* et godt værksted der følger disse og bruger
indersiden af hovedet.
Jeg fik min Carina spøjtet med Suvo for 2,5 år siden og jeg kan konstatere,
at det stadig er fedtet op klæbrigt (flydende) i hulrum osv og at det er
tilstrækkeligt stabilt i bunden til at tage sliddet. - men om det er det
bedste; det ved jeg ikke.
/Bjarke
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
news:3f9d49d4$0$27413$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Keld Sørensen" <keld.soerensen@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f9d145a$0$45335$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
cut
>
> > Kan man ikke bare smøre noget rent (ikke brugt !) motorolie på - har
nogen
> > erfaringer med det ?
>
> Ork jo.
> Det sviner og har ikke samme effekt som Dinitrol,
> men er jo lidt billigere, hvis du kan nøjes med en
> alm. mineralolie.
> Holdbarheden er ringe, men har du allerede begyndende rust,
> vil jeg mene, du kan minimere rustudvikling en smule
> hvis det altid er mættet med olie.
>
>