"Michael" <ambelgienAThotmail.invalid> wrote in message
news:3f9bceb7$0$296$ba620e4c@reader1.news.skynet.be...
>
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message
>
> > Hvorfor ellers spørge om man må sætte vinterdæk på kun det ene hjulpar?
>
> Ganske fordi jeg intet aner om biler og daek ! ... Jeg har regnet ud, at
> forskellige daektyper for og bag er forbudt (hvilket jeg heller ikke kunne
> droemme om at saette paa) ... men det gik jo ogsaa paa, om maerket skal
> vaere det samme (laes : michelin for - firestone bag) ... jo - maerkeligt
> spoergsmaal maaske, men som sagt aner jeg intet om biler/daek.
>
Reglerne er ret klare.
http://makeashorterlink.com/?V25352756
se side 9.
Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og
type bortset fra dæk til midlertidig brug.
Men det vil være sund fornuft, at have samme type hele vejen rundt.
Som tommerfinger regel kan du gå ud fra, at de dæk der står bedst fast skal
på baghjulene, uanset om du har forhjul- eller baghjulstræk. Det er for at
undgå, at du "taber" bilen ved at den bliver overstyret eller at du får en
desideret baghjulsudskridning.
Du må sålede godt have michelin for - firestone bag, blot det er samme
type, se igen ovenstående link.
Personligt har jeg kørt med forskellige fabrikater for og bag for at ændre
styrekarakteristikken, men her må jeg anbefale, at man er villig til at
smide det ene par væk, samt at man tester på lukket område før man begiver
sig ud på offentlig vej.
Hvis man ikke kender sin bil til "grænserne" skal det absolut frarådes.
Men korrekt lufttryk kan have større virkning end forkerte dæk:
Har du lavt tryk på baghjulene, beder du om problemer.
--
Møller