SNIP
Nu bil jeg lige blande mig :)
> 20V motoren er feeed, men den skal ha' mange omdrejninger for at yde sine
hk
> (mener effekttoppen ligger et stykke over 7000rpm). En kompressormotor
> (4A-GZE) med samme effekt vil være væsentligt mere dagligdagsbrugbar (=har
> meget bedre bundtræk), hvilket må formodes at være et kriterie når den
skal
> i en Corolla stc. (det er jo ikke en baneracer). - Kompressormotoren kan
> også, uden problemer (og til ikke mange tusind kroner ekstra), skubbes op
> omkring de 200hk
4age 20V motoren er nice, men koster knaster hvis det skal køre ordentligt!
Læs at den også får moment med, så skal der laves speciel motorstyring. + At
motoren overhovedet ikke er typegodkendt og du kan risikere at hele skidtet
skal af til syn.
Det gælder ligeledes med kompressor motoren :) Altså at den ikke er
typegodkendt og det derfor er en dum ting at smide en 4afe corolla.
> Problemet med begge motorerne er dog at de overstiger de 20% mereffekt...
Ja det medhensyn til told og skat, SBI vil bare slå en kolbøtte og flippe en
grøn ged!
> Turbo-tuning af 4A-FE'eren som ligger i Corolla'en, kan dog også lade sig
> gøre. Jonas R., her fra gruppen, havde sådan en (også stc.), med ca. 220hk
Ja det havde jeg :) Og det fungerede faktisk helt fint til sidst, men jeg
begik også et par dumheder hehe :/
> hvis jeg husker rigtigt. Dog var den vist ikke alt for stabil ved den
> effekt, men f.eks. 150-160hk burde ikke være et problem (motorblokken er
> stortset den samme som i kompressor- og 20v motoren)..
Den var såmænd stabil nok tilsidst, men der var der også kommet HKS stupper
og lidt af hver i motoren og det løb sq lidt op!.
Når men tilbage til Kim H's problem eller hvad man skal kalde det.
En standard corolla kan klare 0.6 bar maks på org. blok, det er så med
sænket kompression til 8:x:x og større benzin dyser og benzin regulator. Det
kan
www.turbomotor.dk lave for dig for 12000 kr! Meget billigt og det funker
helt fint og han er meget flink og venlig.
Men han laver også en anden løsning, som koster 17000 kr og det er den jeg
ville satse på. Her kommer der nemlig en 140 HK 4age blok i med dit 4afe
topstykke. 140 hk 4age blokken er meget stærkere end en standard blok, idet
den bl.a. har olie spul af stemplerne og lidt andet. Det er den blok som
165/170 hk 4agze kompressor motorerne bliver bygget på.
Når men altså
www.turbomotor.dk kan smide en 4age 140 hk blok i med dit eget
topstykke (4afe) + komplet turbo montering samt hans eget MF2 anlæg. Anyways
mener jeg så bilen lader omkring 0.7 bar eller hvad du nu beder ham om.
Men mit råd er at du ofrer 17000 kr og får en 4age 140 hk blok og mf2
tilskudssystem, da det virker klart bedst! Regn med omkring 170-180 hk. Det
smarte ved at bruge dit eget topstykke er at det eneste der måske skal af
til syn er turbo+manifold og så bare på med det org. manifold+forrør!
Hvis du skulle have andre spørgsmål kan du skrive til mig på
audis2@REMOVElite.dk . Men skriv til
www.turbomotor.dk han er de bedste
løsning på en god gang tuning, som ikke koster alverden!
MVH
Jonas R.