"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9a230f$0$69966$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
'Årets vildeste duel'
Schumacher skal dragrace et Italiensk jagerfly på flybasen Grosseto over
1000m.
<
http://formel1.jubii.dk/nyheder/news.asp?start=12367>
Jeg tror FIAT'en er hurtigst over 500m, det kommer an på om Schumacher
løber tør for gear inden
flyet får gang i motorerne.
Jetmotorer er ikke ret kvikke i optrækket fra stilstand.
De skal op på ca 160Km/t inden der kan tændes for efterbrænderen, men så
sker der også ting og sager - jeg husker udsendelsen på Discovery om
Thrust SST - "bilen" accelererede fra 0-160Km/t på ca 5 sek. og fra
160-320 på 1! sek.....
Det vil ved en lineær acceleration give et stykke vej på 111m for at
opnå 160Km/t og yderligere 67m for at nå 320 - dvs. ialt ca 180m for at
nå 320 Km/t.
Nu er acceleration så godt som aldrig lineær , men det giver et billede
af hvad Fiat'en er oppe imod.
Det interessante er at Ferrariens acc.evne aftager som farten øges - det
modsatte gælder for jagerflyet, til en vis grænse naturligvis - jeg er
dog ikke i tvivl om hvem der hurtigst holder stille efter øvelsen......
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car