On Fri, 24 Oct 2003 09:54:40 +0200, "Ted" <salg@smallblock.dk> wrote:
>> en Alfa Romeo 33 1,5 ie fra 93" den skal synes og er
>> hvid og rigtig pæn både ude og inde hvad må jeg give for den og hvad skal
>> jeg kigge efter ?
>Den er vel omkring kr. 30.000,- værd. hvis den er fin.
Uden syn? -> næppe.
Du kan med fordel handle hos et klubmedlem, idet de som regel er mere
entusistiske vedr. vedligeholdet af bilen. Det er endvidere sjældent
klubmedllemmer snyder hinanden, IMO:
www.alfaklub.dk -> Biler i klubben -> Biler til salg
Her er, hvad du skal gøre - citat fra Thomas S:
Først og fremmest karrossen, den kan ruste overalt hvis ikke den
er holdt ordentligt. Min erfaring med bilen stammer fra en der
blev brugt som stumpedonor til min Alfasud. Jeg har aldrig før
oplevet så plummerrådden en bil, den kunne stortset skilles ad med
fingrene. Når det er sagt så kan du også være heldig at finde
sunde eksemplarer, men som et minimum bør du købe dig til en time
på lift og bruge hele timen under bilen. Den kan ved første
øjekast se sund ud, men knase når man hugger med skruetrækkeren..
Vær grundig!
Mekanikken er pålidelig og ligetil. Den motor der ligger i min bil
har gået over 200.000 og den får klø hver gang jeg kører. Tricket
er bare at den ikke må få kløene før olien er ordentlig varm, dvs.
efter 6-8 km. kørsel, det er der mange der forsømmer sig mod.
Gearkassen kan være svag i synkromesherne og være sej at få i gear
på en kold motor. Om vinteren kan jeg ikke bruge 3. gear den
første kilometer, hvilket kan være jævnt irriterende når man bor i
byen og kører bykørsel. Det vil dog afsløre sig på den første
køretur du kører, du er ikke i tvivl.
Der er dog motorer og gearkasser nok at tage af, og der er masser
af mennesker der kan renovere dem. Går det helt galt kan du få en
ombytter motor + gearkasse for omkring 2-3.000 kroner +
monteringen, så det er efter min mening ikke noget at lade sig
afskrække over.
Det elektriske kan være noget bøvl. Det hænder at man må på jagt
efter en dårlig stelforbindelse eller et spadestik der er irret,
men det er ikke unormalt for en "erfaren" bil. 33'eren har vist
også elruder, centrallås og elspejle, check at det fungerer for
det er næppe billigt at finde reservedele til.
Både mekanisk og rustmæssigt er det vigtigt at den er blevet
behandlet ordentligt. Snak med vedkommende du køber den af og prøv
at fornemme om han/hun er en der har taget sig ordentligt af
bilen. Personligt ville jeg købe af en fra Alfaklubbens køb/salg
annoncer, så man ved det er en alfafan der har kørt bilen før.
Men det allervigtigste er om du egner dig til at have en Alfa. Kan
du leve med ting som et ventilationsanlæg der ikke altid formår at
holde ruderne dugfrie, knirkelyde, en sprinklerbeholder der er for
lille og andre sære unoder italienerne var bedøvende ligeglade med
da de fabrikerede bilen eller er du mere til tysk grundighed og
pålidelighed? Lad være med at købe bilen fordi du tror det er en
nem og billig måde at få en GTI på, du skal købe den fordi den
beruser dig..
Hov ja, lad være med at købe den første du prøver. Der er masser
af dem på markedet, så brug tiden og prøvekør en stribe af dem
inden du beslutter dig for hvilken det skal være..
/Mogens