Uffe Holst wrote:
> Det her er godt nok en travl gruppe!
..og nu er vi netop blevet en mere..
> Jeg har brug for en lille bil, hovedsagelig til at transportere mig fra
> hjem til nærmeste større by, ca. 15 km. Hvis vi ser bort fra eventuelle
> længere ture i ny og næ, forventer jeg, at mit kørselsbehov vil være op mod
> 150 km om ugen, sandsynligvis tættere de 100 end de 150 km. Hvor stort
> behovet for længere ture vil være, er uvist - det kunne godt tænkes at
> ændre sig, når jeg har bilen.
Det har den effekt på rigtigt mange..
> Jeg har ikke råd til at købe nyt, så det skal være en eller anden lille,
> brugt bil.
Okay.
> Selvom jeg har haft kørekort i 15 år og har kørt en masse, har jeg aldrig
> haft en bil og aldrig stået registreret et eller andet sted, så
> forsikringsmæssigt starter jeg helt i bunden. Jeg har erfaret så meget, at
> det billigste er et købe en lille bil med en 1.0, 1.1 eller 1.2 motor, idet
> forsikringen da vil være billigst. Det siger mig dog ikke noget, ud over at
> det typisk er et tal bag på bilen.
Det er motorens slagvolumen. Køber du en bil med en 4-cylindret
1.0 motor kan hver cylinder rumme 250 ccm luft- og benzinblanding.
En lille motor vil typisk være mere økonomisk end en stor, da den
suger mindre luft- og benzin blanding til sig for hver
motoromdrejning, til gengæld kan den så heller ikke yde det samme
arbejde som den store motor.
> Jeg har mine øvrige forsikringer hos Topdanmark. Hvem kan ellers
> anbefales.
Det er utroligt svært at sige, for det afhænger af en hel masse
forskellige faktorer, fx. hvem du er, hvor gammel du er, hvor du
bor, om bilen holder i garage om natten osv. De forskellige
forsikringer sigter ofte på forskellige målgrupper og det er svært
at finde logikken i det. TopDanmark er ret dyr med en forsikring
til min bil, til gengæld var de klart de billigste med en
forsikring til min motorcykel, på trods af at både bilen og mc'en
"bor" samme sted og køres af samme person.. Der er kun en måde at
finde ud af det på, og det er at ringe rundt for at høre hvad du
kan få. Du kan godt finde vejledende priser på nettet, men det er
skik og brug at "prutte" om tingene med forsikringsagenten, så
hvis du holder dig til de vejledende priser er du næsten sikker på
at købe tingene for dyrt.
Et fif jeg har hørt (men ikke prøvet) er at spørge om firmaet
tilbyder en billigere forsikring hvis man tegner en
pensionsopsparing hos dem. Efter sigende skulle man kunne tjene et
par præmietrin på den konto, og lige så snart forsikringen er på
plads ringer du og beder om at få stillet din persionsopsparing i
bero. Første måneds afdrag på pensionopsparingen får du så først
igen når du bliver pensioneret, men afdraget behøver jo ikke være
et andet end et par hundrede kroner.
> Når jeg nu finder mig en bil, jeg vil have, vil der være en række udgifter:
>
> - ansvarsforsikring (dyr)
Det kan den sagtens være, ja..
> - kaskoforsikring (sikkert også dyr, men jeg vil tro, at jeg kan udvære
> en sådan, eftersom det vil være en brugt bil til en billig penge)
Hvis du låner penge til at købe bilen for kan du ikke.
Banken/financieringsselskabet har sikkerhed i bilen, så de er ikke
meget for at den bliver 0 kr. værd hvis du potter ind i en
lygtepæl.
> - omregistrering (hvad koster det?)
360,- hvis der er nummerplader på bilen. Hvis nummerpladerne er
pillet af, bliver du nødt til at købe et sæt nummerplader. Jeg
mener de koster omkring 800,- for et sæt.
> - vægtafgift (hvad koster det?)
Hvad vejer din bil??
Kig evt. her: <
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/afgifter.htm>
> - er der andet?
Ikke lige af faste udgifter, men af løbende udgifter skal der nok
dukke noget op, bare rolig..
> Selvom det naturligvis kunne være rart at have plads til mange mennesker i
> bilen, så skal den hovedsagelig blot bruges til transport af mig. Derfor
> påstår nogen af mine venner, at jeg bør købe en bil på gule plader. Hvad er
> fordele og ulemper ved det? Er omregistreringsafgift, vægtafgift o.lign.
> det samme, eller er det anderledes for biler på gule plader. Hvis
> forskelligt, hvad koster det?
Frit fra hukommelsen så forekommer det mig at gulpladebiler skal
synes hvert år, hvor hvidpladebiler "kun" skal hvert andet.
Nu du selv nævner en gammel og billig bil, så tror jeg ikke du
sparer ret meget på at finde en bil på gule plader. Hvis du fx.
ønsker dig en Volvo 240 stationcar, så er prisen for hvid- og
gulpladebiler identisk, så der kan man ligesågodt få bagsædet med
i handlen. Jo dyrere/nyere bilen er, des større vil forskellen
være.
> Endelig forsøgte en af mine venner for et par måneder at prakke mig en
> lille dieselbil på, men da var jeg ikke lige parat til at erhverve mig en
> bil. Han mente, at en dieselbil var det rette for mig. Er det rigtigt? Hvad
> er fordele og ulemper ved det? Koster den også anderledes i afgifter?
Afgiftsmæssigt trækker jeg en nitte, jeg ved det simpelthen ikke.
På mig lyder dit kørselsbehov ikke som noget der passer til
diesel, jeg kan ikke lige huske hvor mange daglige kilometer man
skal op på før der begynder at være fornuft i diesel, men det er
over de 15 km du snakker om.
> En bil skal synes hvert andet år. Hvad koster det at få en bil synet?
400,- hvis den går igennem i først hug. Hvis der er fejl på bilen
så du skal til omsyn koster der 250,- for omsynet. Dertil kommer
mekanikerregningen for de fejl og mangler bilen måtte have..
> Har I andre gode råd, hører jeg også meget gerne om dem.
Hmm, tag ud og kig på biler i den kategori og prisklasse du er
interesseret i og prøvekør gerne en 3-4 forskellige af hver model.
Hvis nu du fx. har forelsket dig i en Golf, så er der jo ingen
grund til at købe den med det knoklede gearskifte, hvis der findes
andre Golf'er der skifter bedre. Brugtvognsforhandleren vil med
garanti fortælle dig at "sådan skal det være i den bil", men det
er tit øregas.
Når du så har kredset dig ind på en 3-4 forskellige modeller du
føler passer til dig, så ring og snak med forsikringen. Det er
ikke usædvanligt at opleve at forsikringen på fx. en Golf 1.3 og
en Kadett 1.3 er vidt forskellige, selv om bilerne har samme
udstyr, størrelse og motorkraft. Hvis du i forvejen befinder dig
lige godt i begge biler, er der jo ingen grund til at købe den din
forsikring mener er farligst at forsikre.
--
Hygge..
Thomas
<
http://www.carftp.com> - a library of car videos.