Hej.
Interessant artikel i EB i dag. Ja, ja, ved godt m.h.t. avisen, men da
kilden er Teknologisk Institut, er det vist i orden:
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=223340
Hér teksten:
Et jævnligt smut på motorvejen har samme effekt som de nye typer
benzin, og så er det billigere
Tekst og foto af Thomas André Petersen - 11:45 - 20. okt. 2003
Det kommer alt sammen fra den samme balje i enten Kalundborg eller
Fredericia, uanset om det sælges hos Shell, Hydro Texaco, Q8 eller Statoil.
Det er alt sammen 95 oktan. Forskellen består udelukkende af den sjat
additiver, som bliver tilsat, når tankvognene henter benzinen på
raffinaderiet.
Nogle vil måske endda sige, at den virkelige forskel er, om Tom
Kristensen redder sit eget og sine medtrafikanters liv med en livsvigtig
overhaling, eller om en kappeklædt familiefar med hentehår og Nitro 3000 i
lommelærken kan flyve en fødende familie til undsætning.
De lover os renere forbrænding, hurtigere acceleration og bedre
brændstof-økonomi, og hvem vil ikke have det?
Der er bare lige den hage ved det, at for at få alle disse mirakler ud
af din bil, skal den være syg først. Ventiler og cylindre skal være kokset
til i en sådan grad, at det går ud over forbrændingen, og den bilsygdom er
ikke særligt almindelig, forklarer Ken Friis Hansen, der er centerchef på
center for forbrændings- og motorteknik på Teknologisk Institut.
KØR EN TUR
- Det er kun biler, der kører mange småture og aldrig bliver varme,
der kokser til. Kører man bare et kvarters tid ud ad motorvejen med jævne
mellemrum, så brænder koksen af, og så er der ingen grund til at bruge den
dyre additiverede benzin, forklarer Ken Friis Hansen.
Hverken han eller andre betvivler, at de har en rensende effekt på
tilkoksede motorer, men de skal altså være i stykker, før man kan reparere
dem.
DYRT
Benzinselskaberne siger, at op imod 30 procent af bilmotorerne
herhjemme er mere eller mindre tilkoksede, men FDM har lavet en
undersøgelse, der viser, at mindre end 10 procent af den danske bilpark har
problemer med koks på ventilerne.
Det morsomme er bare, at ingen gør pensionisten og den hjemmeløbende
husmor med et dagligt kørselsbehov på 40-50 meter opmærksomme på, at deres
motorer har godt af at blive renset i ny og næ.
Kører man rigtigt mange kilometer og har intentioner om at være god
ved sin bil, synes man måske, at det der med supersuppe lyder meget godt.
Det er bare ikke de biler, der har brug for at blive renset.
Der er på den anden side heller ingen fornuftige forretningsfolk, der
ville lave den ærlige reklame:
'Jo mindre, du kører i din bil, des mere får du ud af at købe vores
dyre benzin.'
PENGE UD AF VINDUET
Men når det kommer til stykket, så handler det ikke engang om den
25-øre, superbenzinen koster mere end almindelig 95 oktan. Det er ikke andet
end en gang salgsgejl, der gør det sjovere at lave reklamefilm, for i
virkeligheden er det marginalt, hvor mange bilmotorer, der har problemer med
tilsodede ventiler.
Det er oppe i tiden at tage hensyn til minoriteter, men der er vist
ikke ret mange andre end dem, der bliver betalt for at sige det, der har
'mærket forskellen.'
- Det er kun, hvis en bil har det ekstraordinært dårligt, at den har
brug for ekstraordinær god benzin, men jeg tror nu egentlig mest, det
handler om, at benzinselskaberne ønsker at differentiere sig fra hinanden.
For kunderne er det et spørgsmål om psykologi. Det er tanken om at have det
bedste til sin bil, siger Ken Friis Hansen.
- Der findes måske en lille gruppe af bilister, der har gavn af det.
Spørgsmålet er bare, hvornår man gavner sin motor, og hvornår man smider 25
øre ud ad vinduet.