|
 | Audi-VW diesel motor generationer Fra : Calderone |
Dato : 22-10-03 07:41 |
|
Hej VW/Audi ekspert i gruppen!
Jeg mangler et overblik over VW/Audi's diesel motor generationer -
beskrevet her i tråden, tak! Hvornår overtog eksempelvis 1,9 motoren
arbejdet efter 1,6 og i hvilke modeller? Variationer? Kan man
konsekvent gå udfra at de samme blokke er anvendt undervejs
sideløbende hos begge producenter? Og vigtigst; mht. 1,9'eren, på
hvilke punkter er den nuværende generation ændret i forhold til den
første generation?
Mvh.
Torben
G2 GTD.
| |
Ole Frederiksen (22-10-2003)
 | Kommentar Fra : Ole Frederiksen |
Dato : 22-10-03 20:57 |
|
"Calderone" <calderone@nospamorangenet.dk> wrote in message
news:10668049580.0599624655398436@dtext.news.tele.dk...
> Hej VW/Audi ekspert i gruppen!
>
> Jeg mangler et overblik over VW/Audi's diesel motor generationer -
> beskrevet her i tråden, tak! Hvornår overtog eksempelvis 1,9 motoren
> arbejdet efter 1,6 og i hvilke modeller? Variationer? Kan man
> konsekvent gå udfra at de samme blokke er anvendt undervejs
> sideløbende hos begge producenter? Og vigtigst; mht. 1,9'eren, på
> hvilke punkter er den nuværende generation ændret i forhold til den
> første generation?
>
> Mvh.
> Torben
> G2 GTD.
Jeg kan ikke give dig en komplet kalender, men lidt generel info
1,6 D sad i Golf 2 fra 1983-1991 og yder 54 hk
1,6 TD sad i Golf 2 fra 1983-1991 og yder 60, 70 eller 80hk (80hk har
intercooler)
1,9 D sad i Golf 3 fra 1992-1997 og yder 64 hk
1,9 TD sad i Golf 3 fra 1992-1996 og yder 75 hk
1,9 TDi sad i Golf 3 fra 1993-1997 og yder 90hk
Forskellen er, at TDi har intercooler samt elektronisk fordelerfumpe.
Golf 4 fås 1,9 TDi bl.a. med 90, 110 og 115 hk
Goft 4 fås også med en SDI med 68 hk
Golf 4 fås desuden med en 1,9´er med pumpesyseindsprøjtning i stedet for
normal fordelerpumpe. Den kan fåes i ydelser (efter hukommelse) mellem 130
og 150hk
Motorkoder
1,6 D: JP+ME=54HK
1,6 TD: 1V=60HK, JR+MF=70HK, SB=80HK
1,9 D: 1Y+AEY=64HK
1,9 D: AGP+AQM=68HK
1,9 TD: AAZ=75HK
1,9 TDi: 1Z+AHU+AGR=90HK
1,9 TDi: AHF+ASV=110HK
1,9 TDi: AJM=115HK
Håber det hjælper lidt
M.v.h. Ole Frederiksen (Golf 2 GTD, model JR)
| |
p.jarnbak (22-10-2003)
 | Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 22-10-03 23:37 |
|
>
>
> Golf 4 fås 1,9 TDi bl.a. med 90, 110 og 115 hk
> Goft 4 fås også med en SDI med 68 hk
>
> Golf 4 fås desuden med en 1,9´er med pumpesyseindsprøjtning i stedet for
> normal fordelerpumpe. Den kan fåes i ydelser (efter hukommelse) mellem 130
> og 150hk
1,9 TDI 115 hk er også en pumpedyse motor.Det er den første de lavede,
desuden
er der også en 100 hk pumpedyse.
M.v.h Palle
| |
 PCkurt (23-10-2003)
 | Kommentar Fra : PCkurt |
Dato : 23-10-03 07:35 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f970627$0$45318$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
>
> >
> > Golf 4 fås 1,9 TDi bl.a. med 90, 110 og 115 hk
> > Goft 4 fås også med en SDI med 68 hk
> >
> > Golf 4 fås desuden med en 1,9´er med pumpesyseindsprøjtning i stedet for
> > normal fordelerpumpe. Den kan fåes i ydelser (efter hukommelse) mellem
130
> > og 150hk
>
> 1,9 TDI 115 hk er også en pumpedyse motor.Det er den første de lavede,
> desuden
> er der også en 100 hk pumpedyse.
> M.v.h Palle
Hvad med 2,5 tdi v6 - 150hk ??
| |
  Ukendt (23-10-2003)
 | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-10-03 17:50 |
|
> > 1,9 TDI 115 hk er også en pumpedyse motor.Det er den første de lavede,
> > desuden
> > er der også en 100 hk pumpedyse.
> Hvad med 2,5 tdi v6 - 150hk ??
Nu blev der jo spurgt til 1,6 og 1,9
/Claus
| |
Ukendt (23-10-2003)
 | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-10-03 18:29 |
|
> 1,6 D sad i Golf 2 fra 1983-1991 og yder 54 hk
1,6 D har faktisk været i Golf og Jetta fra 8 md. 1980, jeg har selv haft en
G1 1980 med pågældende CR motor.
> 1,6 TD sad i Golf 2 fra 1983-1991 og yder 60, 70 eller 80hk (80hk har
> intercooler)
>
> 1,9 D sad i Golf 3 fra 1992-1997 og yder 64 hk
> 1,9 TD sad i Golf 3 fra 1992-1996 og yder 75 hk
> 1,9 TDi sad i Golf 3 fra 1993-1997 og yder 90hk
> Forskellen er, at TDi har intercooler samt elektronisk fordelerfumpe.
>
> Golf 4 fås 1,9 TDi bl.a. med 90, 110 og 115 hk
> Goft 4 fås også med en SDI med 68 hk
>
> Golf 4 fås desuden med en 1,9´er med pumpesyseindsprøjtning i stedet for
> normal fordelerpumpe. Den kan fåes i ydelser (efter hukommelse) mellem 130
> og 150hk
>
>
> Motorkoder
>
> 1,6 D: JP+ME=54HK
+ CR =54 HK
> 1,6 TD: 1V=60HK, JR+MF=70HK, SB=80HK
+RA= 80HK
> 1,9 D: 1Y+AEY=64HK
> 1,9 D: AGP+AQM=68HK
> 1,9 TD: AAZ=75HK
> 1,9 TDi: 1Z+AHU+AGR=90HK
+ALE+ALH=90HK
1,9TDi ATD=100HK
1,9TDi AXR=101HK
> 1,9 TDi: AHF+ASV=110HK
+ AFN+AVG=110HK
> 1,9 TDi: AJM=115HK
+AUY=115HK
1,9TDi: ASZ=130HK
1.9TDi: ARL=150HK
Fra 100 Hk og op (undtagen 110 Hk) er alle pumpedyse motorer.
Og så komme lige nogle årstal.
Motorene er ikke nødvendigvis blevet brugt i Golfer i hele produktions
perioden.
AGR er f.eks kun brugt i Golf IV fra 10/97.
JP 83-91
ME 88-92
CR 80-84
1V 89-92
JR 83-91
MF 88-91
SB 89-93
RA 88-90
1Y 89-99
AEY 95-00
AGP 97-01
AQM 98-?
AAZ 91-98
1Z 91-97
AHU 96-00
AGR 96-02
ALE 96-02
ALH 97-?
ATD 00-?
AXR 01-?
AHF 97-?
ASV 99-?
AFN 96-?
AVG 99-00
AJM 98-02
AUY 00-?
ASZ 00-?
ARL 00-?
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
| |
Michael (23-10-2003)
 | Kommentar Fra : Michael |
Dato : 23-10-03 18:51 |
|
>
> 1,9 D sad i Golf 3 fra 1992-1997 og yder 64 hk
> 1,9 TD sad i Golf 3 fra 1992-1996 og yder 75 hk
> 1,9 TDi sad i Golf 3 fra 1993-1997 og yder 90hk
> Forskellen er, at TDi har intercooler samt elektronisk fordelerfumpe.
og TDI'er og SDI 'er har også direkte indsprøjning...... det har de gamle
ikke, de har forkammer....... og desunden har bla.110 hk tdi'er variabel
turbo gemotri.......
Mvh
Michael
Seat Ibiza Sport TDI 110 hk
| |
LL (23-10-2003)
 | Kommentar Fra : LL |
Dato : 23-10-03 10:32 |
|
Jeg mindes altså at have set en Golf 2 TDI'er stå til salg i Esbjerg - en
fra 1991 - muligvis en imorteret én af slagsen, det husker jeg ikke...
Er det mig der er helt galt på den eller???
LL (G2 TD)
| |
|
|