|
 | 8 eller 16 Ventiler Fra : Carsten Pedersen |
Dato : 11-10-03 12:52 |
|
Hej,
affødt af et tidligere svar, hr Jeg dette spøgrsmål:
Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
ventiler?
Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være opmærksom
på?
Jeg havde kigget på en Ford Escort 1,4i/8V Stationcar fra 1994 som har kørt
217.000 KM. til 39.900,-
Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde
ens.
mvh
Carsten Pedersen
| |
Chr. L. (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Chr. L. |
Dato : 11-10-03 13:36 |
|
"Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
news:3f87eef9$0$9808$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej,
>
> affødt af et tidligere svar, hr Jeg dette spøgrsmål:
>
> Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
> ventiler?
> Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være opmærksom
> på?
> Jeg havde kigget på en Ford Escort 1,4i/8V Stationcar fra 1994 som har
kørt
> 217.000 KM. til 39.900,-
> Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde
> ens.
>
> mvh
>
> Carsten Pedersen
>
en 8V har jo som regel færre heste end en 16V, mens en 16V normalt har to
overliggende knastaksler, mod en 8V med en, om en lille stor motor holder
længer, er vel mere et spørgsmål om hvor mange bank en motor har fået gennem
sit liv.
Chr.
| |
Søren Christensen (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Søren Christensen |
Dato : 11-10-03 13:42 |
|
"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
news:bm8tdv$jlv$1@news.net.uni-c.dk...
>
> >
> en 8V har jo som regel færre heste end en 16V, mens en 16V normalt har to
> overliggende knastaksler, mod en 8V med en, om en lille stor motor holder
> længer, er vel mere et spørgsmål om hvor mange bank en motor har fået
gennem
> sit liv.
>
>
En 8V motor har vel somregel mere moment ved lavere omdrejninger end en
16V...
Venligst
| |
 Jan W Nielsen (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-10-03 13:48 |
|
Søren Christensen wrote:
> En 8V motor har vel somregel mere moment ved lavere omdrejninger end
> en 16V...
Ikke nødvendigvis - men den har som regel mindre moment ved høje
omdrejningstal.
Derfor føles den relativt meget mere magtfuld ved lave omdrejninger.
--
Jan W Nielsen, Århus
Opel Vectra 2.0 8V
| |
Jan W Nielsen (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-10-03 13:49 |
|
Carsten Pedersen wrote:
> Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
> ventiler?
Antallet af ventiler betyder ikke I SIG SELV noget for motorens holdbarhed.
Dog har 16V-motorer alt andet lige oftere en bedre brændstoføkonomi og en
større top-effekt.
--
Jan W Nielsen
| |
Chr. L. (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Chr. L. |
Dato : 11-10-03 14:13 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:3f87fc5c$0$22660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Carsten Pedersen wrote:
>
> > Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
> > ventiler?
>
> Antallet af ventiler betyder ikke I SIG SELV noget for motorens
holdbarhed.
>
>
> Dog har 16V-motorer alt andet lige oftere en bedre brændstoføkonomi og en
> større top-effekt.
>
> --
> Jan W Nielsen
>
Jeg tror meget der er afhængigt af fabrikanten og den ECU programmering:
se feks her på Fiat og Opel motorer på 8V og 16V, Fiats 8V er bedre end 16V
i økonomi, mens det er omvendt med Opel's
Fiat 1.2 8V/16V
Maks. Drejningsmoment EU:
Nm/kgm/ ved omdr./min.
102 (10,4) 2500 1.2 8V
114 (11,6) 4000 1.2 16V
kombineret kørsel km/l
17,5 1.2 8V
15,4 1.2 16V
Opel 1.6 8V/16V
Max. drejningsmoment
138 ved 2000 omd
150 ved 3600 omd
forbrug km/l
14,1 1.6 8V
14,5 1.6 16V
Chr.
| |
 Jan W Nielsen (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-10-03 14:41 |
|
Chr. L. wrote:
> se feks her på Fiat og Opel motorer på 8V og 16V, Fiats 8V er bedre
> end 16V i økonomi, mens det er omvendt med Opel's
Ja, der kan være forskelle på brændstoføkonomien. Som regel er 16V´erne dog
mest økonomiske. Dette alt andet lige.
> Fiat 1.2 8V/16V
> Maks. Drejningsmoment EU:
> Nm/kgm/ ved omdr./min.
> 102 (10,4) 2500 1.2 8V
> 114 (11,6) 4000 1.2 16V
Det interessante er her, hvorledes 16V-motoren performer ved samme
omdrejningstal som 8V´eren har sit maksimale drejningsmoment. Mit gært er,
at 16V´eren har det samme moment, men at den har et ENDNU bedre moment ved
4000 o/min.
Der ér tilfælde, hvor det ikke forholder sig således, men som regel følger
det nogenlunde den model.
--
Jan W Nielsen
| |
jan@stevns.net (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 11-10-03 14:06 |
|
"Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev :
>Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
>ventiler?
Ikke entydigt - f.eks er Opel CIH motoren (den i rekorden) generelt
set yderst langlivet - hvilket ikke helt har været tilfældet for andre
af Opel's 16 ventilede motortyper
>Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være opmærksom
>på?
Hvis motoren har været passet pænt, holder de fleste af dem såmænd
pænt længe
>Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde
>ens.
Ikke entydigt - jeg har haft en kadett med 1100 motor, der gik langt
over 350kkm, den forrige Rekord (en 1900) kørte også 340kkm på samme
motor
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
Jan W Nielsen (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-10-03 14:42 |
|
jan@stevns.net wrote:
> Ikke entydigt - f.eks er Opel CIH motoren (den i rekorden) generelt
> set yderst langlivet - hvilket ikke helt har været tilfældet for andre
> af Opel's 16 ventilede motortyper
Såvidt jeg ved, er Opel tidligere 16V-motorer særdeles sejlivede - når bare
ikke tandremmen går på skramlet.
--
Jan W Nielsen
| |
 jan@stevns.net (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 11-10-03 14:48 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>Såvidt jeg ved, er Opel tidligere 16V-motorer særdeles sejlivede - når bare
>ikke tandremmen går på skramlet.
Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.
De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
motorer var sgu' ikke til at slide op
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
  Jan W Nielsen (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-10-03 14:51 |
|
jan@stevns.net wrote:
> Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.
Ok..
> De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
> motorer var sgu' ikke til at slide op
Helt enig..
--
Jan W Nielsen
| |
  C. Caspersen (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : C. Caspersen |
Dato : 11-10-03 15:15 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:0a2gov40g4fnes0pvv7l0lla6qdbnlvdjs@dtext2.news.tele.dk...
> De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
> motorer var sgu' ikke til at slide op
Der er også kædetræk i rigtige biler i dag. Nemlig Nissan !
/Caspersen
| |
   Jan W Nielsen (11-10-2003)
 | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-10-03 15:15 |
|
C. Caspersen wrote:
> rigtige biler i dag [...] Nissan !
???
 )
--
Jan W Nielsen
| |
  Karsten Andersen (12-10-2003)
 | Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 12-10-03 09:54 |
|
Sat, 11 Oct 2003 15:47:56 +0200, skrev jan@stevns.net, på 13 linier, i
<0a2gov40g4fnes0pvv7l0lla6qdbnlvdjs@dtext2.news.tele.dk>, :
>"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>
>>Såvidt jeg ved, er Opel tidligere 16V-motorer særdeles sejlivede - når bare
>>ikke tandremmen går på skramlet.
>
>Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.
>
>De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
>motorer var sgu' ikke til at slide op
Åhhh det bruger de stadigt
--
Med venlig hilsen
Karsten
Opel Vectra DTI
| |
Per Beer Hansen (12-10-2003)
 | Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 12-10-03 14:08 |
|
Carsten Pedersen wrote:
>
> Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
> ventiler?
På en måde har du ret.
Hvis man tænker på at en 16V maskine er af nyere konstruktionsdato, så er
den jo (som regel) mere holdbar end en 8V (gammel konstruktionsdato).
Men det er ikke på grund af de 16 ventiler, det er fordi at holdbarheden
generelt er bedre/længere i nyere motorer ifh til de gamle.
> Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være
> opmærksom på?
> Jeg havde kigget på en Ford Escort 1,4i/8V Stationcar fra 1994 som
> har kørt 217.000 KM. til 39.900,-
> Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt
> nogenlunde ens.
Det kommer meget an på hvordan de er blevet kørt, hvor meget de har at slæbe
på (tung bil kontra let bil) og sidst men ikke mindst, hvordan de er blevet
vedligeholdt.
En motor der udelukkende kører mange små ture, vil alt andet lige slides
mere end en tilsvarende motor, som kører lange stræk hver gang den startes.
--
Mvh
Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere
| |
Henrik B. (12-10-2003)
 | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 12-10-03 18:51 |
|
Per Beer Hansen wrote:
:: På en måde har du ret.
:: Hvis man tænker på at en 16V maskine er af nyere konstruktionsdato,
:: så er den jo (som regel) mere holdbar end en 8V (gammel
:: konstruktionsdato). Men det er ikke på grund af de 16 ventiler, det
:: er fordi at holdbarheden generelt er bedre/længere i nyere motorer
:: ifh til de gamle.
Tager du f.eks. Saab's motor, er den 16-ventilede udgave mere holdbar end
den 8-ventilede. Det skyldes bl.a. at der et bedre flow (af vand) i 16V
toppen. Den køles med andre ord bedre, hvilket igen resulterer i at man ofte
skal skifte toppakning på 8V-motorer, men at det hører til sjældenhederne på
en 16V-motor.
M.v.h.
| |
|
|