/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Rigtige mænd har ikke backup
Fra : Alvin


Dato : 10-10-03 18:12

Hej NG

Jeg har med stor interesse fulgt diverse tråde hvor diskussionerne har
bølget frem og tilbage m.h.t. valg af kortplotter samt fordele og ulemper
ved do. Jeg er selverklæret fan/nørd, når vi taler elektroniske søkort og
elektronik i almindelighed. Der er dog noget der overrasker mig, idet jeg
flere gange har læst, at man har diverse plottere installeret om bord og
anvender en håndholdt GPS som backup. I min verden er en GPS ikke en backup
for en kortplotter. Den eneste "sikre" backup for elektonikken er eftet min
opfattelse papirsøkort, hvor man kontinuerligt har ajourført sin position og
evt fart, kurs mv. Ok jeg ved, at kort kan blæse over bord, blive våde eller
opædt af skibshunden, men de virker altid med mindre man er blind.
Går jeg med livrem og seler, samtidig med at jeg holder i linningen med
begge hænder eller er jeg bare gammeldags.

Alvin



 
 
john_lundsgaard (10-10-2003)
Kommentar
Fra : john_lundsgaard


Dato : 10-10-03 18:53

"Alvin" skrev d. 10-10-03 18:12 dette indlæg :
> Hej NG


> Går jeg med livrem og seler, samtidig med at jeg holder i linningen
med
> begge hænder eller er jeg bare gammeldags.
>


Hej Alvin

Så er jeg også gammeldags - endda meget gammeldags!!!!!!

Jeg har GPS ombord, men afsætter stadig kursen med en blyant i søkortet.
Jeg udmåler kursen, og skriver den ved kurslinien. Jeg opmåler det punkt
jeg gerne vil til med passeren i søkortet, og så plotter jeg det ind i
navigatoren. Når jeg så er ved mit startpunkt, så trykker jeg "GO" på
navigatoren, og så tjekker jeg at den har regnet rigtigt ved at
sammenligne med den kurs som jeg har regnet ud. Hvis det passer, så er
jeg tilfreds, og sejler lystigt derudaf - efter kompasset. 1 gang i
timen eller en gang hver anden time som det nu passer afsætter jeg min
position i søkortet sammen med tidspunktet. Så kan elektronikken ellers
bryde sammen for min skyld.

Og ja jeg har da også en bærbar med ude at sejle, og jeg har DLSK 1
installeret - og jeg er også ved at downloade de interessante "polske
kort" fra linket forleden!!, og det er da herligt hvis man lige er i et
hjørne, hvor man ikke har specialkortet. Men sejle på alle de der
elektroniske gismoes som eneste system - nej tak.

Ja ja kald mig bare en oldsag *SSS*

Hilsen John

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Carsten Holck (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 11-10-03 22:00

john_lundsgaard wrote:
> "Alvin" skrev d. 10-10-03 18:12 dette indlæg :
>> Hej NG
>
>
>> Går jeg med livrem og seler, samtidig med at jeg holder i linningen
>> med begge hænder eller er jeg bare gammeldags.
>>
>
>
> Hej Alvin
>
> Så er jeg også gammeldags - endda meget gammeldags!!!!!!
>
> Jeg har GPS ombord, men afsætter stadig kursen med en blyant i
> søkortet. Jeg udmåler kursen, og skriver den ved kurslinien. Jeg
> opmåler det punkt jeg gerne vil til med passeren i søkortet, og så
> plotter jeg det ind i navigatoren. Når jeg så er ved mit startpunkt,
> så trykker jeg "GO" på navigatoren, og så tjekker jeg at den har
> regnet rigtigt ved at sammenligne med den kurs som jeg har regnet ud.
> Hvis det passer, så er jeg tilfreds, og sejler lystigt derudaf -
> efter kompasset. 1 gang i timen eller en gang hver anden time som det
> nu passer afsætter jeg min position i søkortet sammen med
> tidspunktet. Så kan elektronikken ellers bryde sammen for min skyld.
>
> Og ja jeg har da også en bærbar med ude at sejle, og jeg har DLSK 1
> installeret - og jeg er også ved at downloade de interessante "polske
> kort" fra linket forleden!!, og det er da herligt hvis man lige er i
> et hjørne, hvor man ikke har specialkortet. Men sejle på alle de der
> elektroniske gismoes som eneste system - nej tak.
>
> Ja ja kald mig bare en oldsag *SSS*

Jammen så har du jo backup - elektronikken er din backup. Primærsystemet er
jo papirkort (rettede) og skibsjournal - og det er jo også det du skal bruge
i søretten skulle man (guderne forbyde det) få brug for det.

/carsten
--
Der sejler marinehjemmeværnskutteren Antares MHV809 - på papir, GPS,
kortplotter, radar, DLSK m.v., samt 40x60cm transparent navigationsudstyr -
kaldet vinduer




Jonas Kofod (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 14-10-03 11:34

> > "Alvin" skrev d. 10-10-03 18:12 dette indlæg :
> >> Hej NG
> >
> >
> >> Går jeg med livrem og seler, samtidig med at jeg holder i linningen
> >> med begge hænder eller er jeg bare gammeldags.
> >>
> >
> >
> > Hej Alvin
> >
> > Så er jeg også gammeldags - endda meget gammeldags!!!!!!
> >
> > Jeg har GPS ombord, men afsætter stadig kursen med en blyant i
> > søkortet. Jeg udmåler kursen, og skriver den ved kurslinien. Jeg
> > opmåler det punkt jeg gerne vil til med passeren i søkortet, og så
> > plotter jeg det ind i navigatoren. Når jeg så er ved mit startpunkt,
> > så trykker jeg "GO" på navigatoren, og så tjekker jeg at den har
> > regnet rigtigt ved at sammenligne med den kurs som jeg har regnet ud.
> > Hvis det passer, så er jeg tilfreds, og sejler lystigt derudaf -
> > efter kompasset. 1 gang i timen eller en gang hver anden time som det
> > nu passer afsætter jeg min position i søkortet sammen med
> > tidspunktet. Så kan elektronikken ellers bryde sammen for min skyld.
> >
> > Og ja jeg har da også en bærbar med ude at sejle, og jeg har DLSK 1
> > installeret - og jeg er også ved at downloade de interessante "polske
> > kort" fra linket forleden!!, og det er da herligt hvis man lige er i
> > et hjørne, hvor man ikke har specialkortet. Men sejle på alle de der
> > elektroniske gismoes som eneste system - nej tak.
> >
> > Ja ja kald mig bare en oldsag *SSS*
>
> Jammen så har du jo backup - elektronikken er din backup. Primærsystemet
er
> jo papirkort (rettede) og skibsjournal - og det er jo også det du skal
bruge
> i søretten skulle man (guderne forbyde det) få brug for det.
>
> /carsten
> --
> Der sejler marinehjemmeværnskutteren Antares MHV809 - på papir, GPS,
> kortplotter, radar, DLSK m.v., samt 40x60cm transparent
navigationsudstyr -
> kaldet vinduer

Jeg syntes i hvertfald det er vigtigt som ny at få praktisk fortrolighed med
papirerne. Lidt ligesom man i skolen sidder i syv år og regner i hovedet
inden man får lommeregneren i hånden. Man skal lære at kravle før man kan
gå. Det er et godt princip, osse selvom man kan vælge at gå fra starten.
Det jeg mener med det er at der nok ikke er det store problem hvis erfarne
begynder at erstatte deres kort med elektronik. Det er værre hvis uerfarne
starter med elektronikken.



Bjarke Christensen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 14-10-03 18:59

Enig. Man skal kunne klare sig når al strømmen er væk !!

> Det jeg mener med det er at der nok ikke er det store problem hvis erfarne
> begynder at erstatte deres kort med elektronik. Det er værre hvis uerfarne
> starter med elektronikken.



Carsten Holck (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 14-10-03 22:58

Bjarke Christensen wrote:
> Enig. Man skal kunne klare sig når al strømmen er væk !!
>
>> Det jeg mener med det er at der nok ikke er det store problem hvis
>> erfarne begynder at erstatte deres kort med elektronik. Det er værre
>> hvis uerfarne starter med elektronikken.
Ja, der er også en grund til at der er strenge krav til backup/dublering osv
hvis erhvervs fartøjer skal nøjes med elektronisk navigations grej. -
/carsten-



jens skov (15-10-2003)
Kommentar
Fra : jens skov


Dato : 15-10-03 10:19

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message news:<bmhdga$rad$1@news.cybercity.dk>...
> Enig. Man skal kunne klare sig når al strømmen er væk !!

hvilken energikilde trækker din log og dit ur?
jensS

Martin Rise Christen~ (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Rise Christen~


Dato : 15-10-03 11:19


"jens skov" <js@bph.image.dk> skrev i en meddelelse
news:11316925.0310150118.32f8dcf8@posting.google.com...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:<bmhdga$rad$1@news.cybercity.dk>...
> > Enig. Man skal kunne klare sig når al strømmen er væk !!
>
> hvilken energikilde trækker din log og dit ur?

Det eneste af de 2 du ikke kan klare dig uden er uret - loggen er ikke noget
større problem at klare sig uden, når man sejler i de indre danske farvande.
og uret - der findes mange der kører på kinetisk energi - så ja - jeg kan
sagtens sejle en Drabant 22 uden nogen form for strøm - det eneste problem
jeg har er lanternerne.

Mvh,

Martin Rise Christensen



Bjarke Christensen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 17-10-03 20:00

Rigtigt, men farten kan skønnes rimelig præcist (hvis man er erfaren). Og så
må jeg sige, at jeg er forundret over hvor lidt spænding der skal til for at
min log virker. Den kører *mange* timer efter navigatoren har givet op.

- og uret er selvoptrækkende ...

/Bjarke


"jens skov" <js@bph.image.dk> wrote in message
news:11316925.0310150118.32f8dcf8@posting.google.com...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:<bmhdga$rad$1@news.cybercity.dk>...
> > Enig. Man skal kunne klare sig når al strømmen er væk !!
>
> hvilken energikilde trækker din log og dit ur?
> jensS



Børge Wedel Müller (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 17-10-03 20:34

For egen regning,

De få gange jeg er blevet "grundejer", det er når jeg har stolet på
elektronikken ( og klart har slappet for meget af ). Når jeg har sejlet på
terastisk navigation, hvilket sker ofte, er jeg aldrig blevet "grundejer"

mvh
/Børge


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:bmpe6s$1gmo$1@news.cybercity.dk...
> Rigtigt, men farten kan skønnes rimelig præcist (hvis man er erfaren). Og

> må jeg sige, at jeg er forundret over hvor lidt spænding der skal til for
at
> min log virker. Den kører *mange* timer efter navigatoren har givet op.
>
> - og uret er selvoptrækkende ...
>
> /Bjarke
>
>
> "jens skov" <js@bph.image.dk> wrote in message
> news:11316925.0310150118.32f8dcf8@posting.google.com...
> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in
message
> news:<bmhdga$rad$1@news.cybercity.dk>...
> > > Enig. Man skal kunne klare sig når al strømmen er væk !!
> >
> > hvilken energikilde trækker din log og dit ur?
> > jensS
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste