"Ole Slott Jensen" <slott@mail.tele.dk> wrote in message
news:3f7c67a5$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Efter at have læst nogle af de kommentar jeg fik vedr. evt. køb af en
Rover
> 620 Ti, er denne blevet kasseret. I stedet har jeg fået øje på en Audi 100
> og A6 2,6E fra 1994 og 1995.
>
> De 2 jeg har kigget på har kørt mellem 60000 og 80000 km og prislejet er
> mellem 170.000 og 180.000 kr. Begge er importeret fra Tyskland og er
utrolig
> velholdte.
>
> Det skulle være, efter hvad jeg har hørt, en bundsolid bil med mange
> kilometer i sig og relativt få reperationer. Er der nogle af jeg der har
> erfaring med sådan et på svende og hvad jeg skal kigge efter af evt.
> problemer?
Hehe, joda - min søster kjøpte en ´94 100 2.6 med automatgear og automatisk
klimaanlegg i fjor sommer. Km. ca. 210.000.
Det kan godt være bilen har mange km i seg, men reparasjonene har vært mange
og dyre; det er også inntrykket jeg har fra mange andre som har vurdert
eller kjøpt tilsvarende bil.
Hun har ikke kjørt mye med bilen, tipper rundt 10-12.000 km siden hun kjøpte
den. Bilen fremsto som svært velholdt med alle serviceeftersyn foretatt hos
Audi merkeverksted.
Påkost hittil: 35-40.000,- kr; hos Audi kan du nok multiplisere den prisen
med 1,5, måske 2.
Kaputt bremsekraftforsterker. Tett drenering i klimaanlegg.
Interiørbelysning som fungerer ca. en gang om året - tidligere kunne man "ta
en Fleksnes" og dunke til midtkonsollen for å få i gang lyset, men nå vil
det ikke mer. Defekt display til utetemp.måler/ur. Feil på ABS. Varsellampen
for Airbag lyser. Skiftet dyse. Venter kun på at automatkassen skal si takk
og farvel (folk sier de sjelden kan tåle mer enn 200.000 km før de skal
overhales/skiftes). Ulyder fra rattstammen. Original solgardin til
hattehyllen, kjøpt hos Audi i DK, knakk før den kunne brukes første gang.
Originale hvite blinklysglass foran passet ikke 100%, med det eminente
resultat at bilturen til sommerhus i DK i juni endte med et stk. manglende
blinklys - pære, pæreholder, ja alt sammen var vekk.
Siste service, med skifte av registerrem (det dere kaller tandræm?) og
diverse annet, kostet 13.000,- hos ikke-merkeværksted (sjekket pris hos Audi
som regnet med rundt 20.000,-).
At Audi ikke ruster, er også en myte denne bilen avliver - skal du unngå
rust på en sådan vogn, skal den ihvertfall ikke ha været kollisjonsskadet,
og du skal helst ikke ha noen stensprang.
Jeg har også alltid hørt at Audi lager bunnsolide biler, spesielt fra
enkelte "Audi-freaks". Når jeg så spurte hva man evt. skulle se etter av
feil o.l. og de kom med en kæmpeliste over "vanlige" feil, begynte jeg dog å
tvile.
Har også merket meg at flere med 2.8´eren har overhalt eller skiftet motor
etter ca. 200.000 km.
Bilen kjører godt - komfortabel som få, usedvanlig godt støydempet, tar seg
godt frem på vinterføre (selv om denne bare er en FWD, og ikke Quattro som
Audi "skal" være
Men den er også i mine øyne utrolig treg, ihvertfall når jeg sammenligner
med min egen bil som også har 2,6 liter og veier omtrent det samme. Samt at
V6eren er tørst.
Ellers synes jeg det er en meget pen bil å se på, tidløst og pent design.
Dette var min ultimate drømmebil for 10 år siden faktisk.
Nå vil jeg ikke engang vurdere en - det koster mere enn det smager:-\
--
Michael Nielsen
´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com