Martin Sand. wrote:
> Tak for svarene til jer alle. I hvilke tilfælde kan det være klogt at
> afballancere hjulene mens de sidder på bilen?
....tjae - i de tilfælde, hvor en konventionel afballanceringsmaskine
ikke er nok til at fjerne alle rystelser (hvis de overhovedet *kan*
fjernes)...
....vær da opmærksom på, at du - når og hvis du senere piller et eller
flere hjul af og sætter dem på igen - skal montere dem på den måde, som
de sad, da de blev afballanceret med en sådan spinner - så du skal lige
slå en kridtstreg eller lignende for at undgå at spolere
afballanceringen...
> Jeg synes nemlig også at bilen hopper lidt under nedsbremsning... det
> kunne måske også være skæve bremseskiver??
....dét kan man helt præcist afgøre på en rullestand - det samme, som SBI
osse bruger - så kan man se, om én eller flere skiver er skæve...
....der er gerne tale om, at rattet *ryster* i den forbindelse - kender
man først symtomerne, er man ikke senere i tvivl, hvis problemet opstår
igen (jeg har lige skiftet den ene af mine skiver - jeg målte den til at
slå med ½ mm via. et måleur, mens den sad på navet - rattet rystede
hurtigt fra side til side ved opbremsning)...
....tjek skiven (skiverne) først - og dyrk så afballanceringen
bagefter...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm