"RacerNiels" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote in message
news:bld2pc$dcu$1@news.net.uni-c.dk...
> "Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> wrote in message
news:3f79d4e5$0$32438>
> > De
> > dræner vand ud hvis de skrider (kører langsommere end vejen) på
bekostning
> > af dræningen når de har fat.
>
> Interessant begrundelse... har du et link til en fabrikant??
Nej, ikke rigtigt.
Men det er intuitivt korrekt, ikke?
Hvis man har et fordæk hvor mønsteret vender som i de gode gamle dage, og
det begynder at skride bare lidt på våd vej, så vil det skovle vand ind
under sig og gøre ondt værre.
Dunlop har skrevet følgende
"
Our development and testing during the design of the Elite II front tire
determined optimum overall performance was achieved with this pattern which
includes wet traction and braking.
Dunlop Tire Corporation
"
Til en fyr der spurgte dem i en email hvorfor mønsteret på deres Elite II
fordæk vendte "omvendt".
Det er det sædvanlige sniksnak fra en fabrikant der ikke ønsker at indvie
verden i deres R&D koncepter.
Fyren der spurgte hedder James R Davis, og han har i øvrigt skrevet mange
fremragende artikler her:
http://www.msgroup.org/discuss.asp
(artikel 35 - Hydroplaning issues)
Check forfatteren øverst i artiklerne - nogle af dem er ligegyldigt snak,
men James' er gode.
Anderledes går det til hos Bridgestone Japan, der her forklarer hvordan de
vælger deres nye dækmønstre primært ud fra hvad de synes vil se godt ud.
http://mc.bridgestone.co.jp/pdf/mcintroe.pdf
(se sidste side)
Iøvrigt også en informativ artikel om dæk generelt.
Når man ser mønsteret på D208, kunne man godt fristes til at tro Dunlop
udvikler på samme måde.
--
VH Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382