Pcman <se@min.hjemmeside.dk> skrev i en
news:CTvcb.12$Fe6.8@news.get2net.dk...
> Hej allesammen.
> Jeg har en motorcykelværksteds historie.
> Min gamle Honda CB 550 fra 1979 og jeg var i København i sommers. På vej
> hjem begynder Hondaen at tikke i motoren. Da jeg kommer hjem bestiller jeg
> tid til en ventiljustering på Vordingborg MC. De ligger tæt på, hvor jeg
> bor. Jeg smider Hondaen i kassevognen og kører til Vordingborg. Den unge
> mekaniker begynder at justere ventilerne da han pludselig siger "Ups"!!
Det
> lyder dyrt tænkte jeg.
>
> Han fortalte mig at den ene indsugningsventil var slidt på hærdningen,
altså
> der hvor stilleskruen trykker på ventilen. Han fortæller mig at den ventil
> skal skiftes og at den kunne de godt gøre for mig. Jeg skulle regne med et
> par tusinde eller tre.
>
> Da jeg er den nysgerrige type, ringer jeg til Brdr Stevns, Hårlev MC
> værksted. De beder mig skrue motoren ud af stellet og komme ned med den.
> Efter megen besværlighed får min gode ven og jeg motoren ud af stellet.
Det
> skal siges at det har vi ikke prøvet før nogen af os. Jeg kører motoren
til
> Hårlev og efter et stykke tid fortæller Jørgen Stevns mig, at den motor
IKKE
> fejler noget som helst. Den skal da bare stilles i ventilerne og det der
> lille problem med ventilen, skal jeg blot justere mig ud af.
>
> Jeg kan nu glæde mig over at jeg i min nysgerrighed vælgte at høre to
> værksteder, inden jeg sagde ja til en dyr reparation. Jeg kan også ærgre
mig
> over, at jeg ikke tog direkte til Jørgen Stevns, men valgte at støtte min
> lokale mc pusher. De får ikke min støtte mere. Jeg har efter denne
> fejlinformation fra Vordingborg MC, valgt at dele historien med Jer. Jeg
> synes faktisk at det var skide frækt. Jeg er ærlig og siger at jeg ikke
> kender så meget til 4 taktere og så får jeg sådan en ussel behandling.
>
> Mvh Jarl - der fik undervisning i justering af ventiler og nu klarer det
> selv
>
> --
> Maico 250 B 1960
> Dnepr K-750 med sidevogn + 1 Dnepr 650 til reservedele
> Honda CB 550 F 1979
>
www.pcman.dk
>
Som Palle skriver så sliber man nogen gange LIDT af toppen på ventilen i det
aktuelle
tilfælde, eller hvis det er så lidt blot stiller på stramt med det aktuelle
søgerblad - så det
buler ned - eller stiller på føling til den ikke larmer mere, eller på
drejning i forhold til
gevindstigningen.
Da jeg i 1970 købte en brugt BMW politimotorcykel viste det sig at
ventiltoppene var banket mange 1/10 dele mm dybe/hule, så jeg måtte stille
ud fra vidende dette indtil jeg
om vinteren fik den hovedrepareret.
Da jeg så i 1974 købte en Honda CB 750 og tunede den med bl.a. knastaksler
fraRuss Colins (daværende vendensmester i kvart mile) reulterede det i
kraftige nedbankninger i ventiltoppene efter ikke mange 1000 km kørseler.
Jeg købte da hos et firma i USA hætter til at komme på toppene af
ventilerne. Dette firma som også producerede ventiler lavede specielt disse
hætter til Triumph motorcykler idet de havde problemet med at banke toppene
på ventilerne. Da jeg senere satte mig ind i hvordan knaster skal
konstrueres og dynamisk udregnes fandt jeg forklaringen på hvorfor en knast
(eller for stor/større end foreskrevne ventilslup) kan resultere i
nedbankningen i ventilhovedet, hastigheden (kurven) for ventilløftet skal
være meget lille indtil tolerancen er væk, og først derefter startende med
acceleration i ventilåbningen. Så dårligt designede knaster kan måske give
HK men samtidig resultere i kort liv for ventilerne. Den gang for 30 år
siden kørte mange jo Triumpher og dem der tunede dem, og efterfølgende
hovedreparerede hver vinter, sagde at tingene blev slidt mere fordi de var
tunede, men dette var jo altså ikke rigt, skaden skyldtes misforståede
knastaksel konstruktioner.
Jørgen Stevns havde for øvrigt for 2 eller 3 år fået en rekonstrueret knast
fra England til en af sine veterancykler, med den knast støjede ventilerne
selv med ventiltolerance på 0 mm! Det skyldtes også reparatørens
misforståelse vedr.knaster. Jørgen lavede selv senere en knast til samme
cykel og den virkede perfekt.
Mvh. Gert Thorgersen