Hej!
Læste med stor interesse beretningen om prøvetur i C2 forleden dag.
I går prøvede jeg så selv den lille ny (jeg går med seriøse
bil-skifte-planer, da min Kadett (D'84) er ved at være noget kedelig at
køre rundt i - selvom den jo er BILLIG at køre ...
C2'en giver ved første syn - ude og inde - indtryk af friskt design,
rappe linier og en overraskende luftig kabine (foran). "Bagagerummet"
kan ikke andet end at give anledning til et overbærende smil. Det er
IKKE en stationcar. Men da jeg stort set aldrig har noget i mit
bagagerum er dette for mig irrelevant.
Grunden til at C2 er interessant for mig er bl.a., at jeg er voldsomt
begejstret for automatgear. Og her kan man få en fræk bil med
automatgear, og samtidig en meget fornuftig benzinøkonomi.
Men til prøveturen:
De første par km skulle jeg lige vende mig til den lidt specielle form
for automatgear (eller automatkobling som det jo reelt er). Den skifter
ind i mellem NOGET "sjovt" ift. de "ægte" automatgearsbiler jeg har
prøvet. Efter et lille stykke tid fandt jeg dog ud af, hvordan speederen
skal håndteres for at bilen skifter gear jævnt og blødt. Dog oplevede
jeg et par gange, at hvis jeg gav den lidt pedal for at accellerere, så
gik den fint op i 2. tog masser af omdrejninger, men skiftede ikke op i
3. før jeg lettede lidt på speederen.
De andre gearskiftmuligheder (gearstang frem/tilbage + gearvælgerne ved
rattet) skulle også prøves. Dén med gearstangen kan jeg så ikke se
fidusen i; for mig går hele automatgearsfidusen fløjten, hvis jeg skal
sidde og rode med hånden på gearstangen. Gearvælgerne ved rattet er
derimod smarte. Her kan man hurtigt skifet væk fra fuldautomatik blot
ved at bruge gear-op eller gear-ned "pinden". En rar detalje er, at hvis
man er i "manuel" mode, så skifter bilen stadig selv ned i gear, når man
bremser ved fx et lyskryds. Så helt manuelt bliver det aldrig. Her kan
man således nøjes med at bruge gear-op pinden og speederen. Dét er
smart.
Affjedringen og undervognen virker naturligvis forrygende i forhold til
min nuværende bil. Krængning i skarpe kurver er minimal - og helt i
særklasse i forhold til min Kadett

Alt i alt virkr den rimelig stram
og man føler hele tiden man har god kontrol over bilen.
Som det også blev nævnt i den tidligere tråd, sidder man ganske højt i
sæderne. Det passer sikkert ikke med en "sporty" bil som VTR'en jo vist
skal forestille, men jeg synes det er meget behageligt. I det hele taget
virker interiøret ganske nydeligt taget i betragtning at der er tale om
en lille og "billig" bil. Plastickvaliteten synes helt ok, og
"alu"-looket på de forskellige instrumenter virker pænt og nydeligt.
Alt i alt en bil der (stadig) står godt i min jagt på ny bil.
--
Med venlig hilsen
Kim Jensen
__________________________________________
NewsCaster.dk // Port80.biz // kelvin8.com