Simon H. Pedersen <spam@email.dk> skrev i en
news:Xns940134C2B98Cifup@212.242.40.196...
> "Joachim Schmidt" <joachim.schmidt@mail.dk> wrote in
> news:bksdg0$kqu$2@sunsite.dk:
>
> > På min kawasaki GPZ 500 kan jeg høre at motoren tikker lidt når den er
> > kold, er der nogle der ved om det betyder noget og hvad det eventuelt
> > kunne være? Den kører og starter fint, og når motoren er driftsvarm er
> > der ingen motor-tikken.
>
> Skægt - jeg lagde mærke til nøjagtigt samme lyd da jeg startede kværnen
> efter den havde stået ude i kulden et par timer idag.
>
> Men rart at du lige fik et par gode svar vi kunne bruge :)
Skal vi lige tage den som basal diagnosticeren:
Hvis der forekommer en lyd, som afhænger af motorens temperatur, skyldes det
materialer der udvider sig p.g.a. varmen!
Hvis det skulle være forårsaget af en kæde vil denne blive længere med
varmen - Og derfor larme mest ved varm motor!
På samme måde udvider ventilerne sig (især på længden) og optager derved det
spillerum der er beregnet til samme - Hvorved at ventil-larm vil være
kraftigst ved kold motor!
Som joker i spillet griber motoroliens konsistens ind: Ved varm motor er
olien tyndere og dæmper ikke i samme grad forekommende mislyde, som ved
koldstarten!
Jeg er faktisk for nyligt blevet snydt af sidstnævnte:
En sen aften reparerede jeg det jeg troede var en baghuls-leje mislyd, og
eterfølgende, kunne jeg igennem en kort prøvetur konstanterede at lyden vár
forsvundet efter arbejdets udførelse.
Det skulle dog vise sig at være et leje i motoren der var problemet, og med
kold olie blev mislyden skjult tilstrækkeligt til at jeg regnede sagen for
klaret - Dagen efter meldte problemet sig atter ligesåsnart at olien var
gennemvarm
--
Armand.