"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote in message
news:bkspee$b32$1@sunsite.dk...
> >Er det ikke måske fordi der er katalysator i udstødningen på din
> scooter?
> >Det er ihvertfald problemet på en del nye piaggio scootere, som er
> >rødglødende som du beskriver.
>
> Det er en uoriginal potte. Den ligner i opbygningen en alm. mc
> effekt-potte. Den har endda det samme 3bolt system som bruges af mange.
>
> > Hvis du kan se ind til udlen og du er sikker på at det ikke er dit
> inder rør
> > som gløder kan det bare være at det er tid at putte nyt uld i potten.
> Hvis
> > det er en slip on eller noget i den stil bliver ulden stille og rolig
> brugt
> > op.
>
> Det er en helt ny potte - Kun 2-3000km gammel
>
> >Hvis inderrøret ligefrem bliver rødglødende hvordan tror du så dine
> stempler
> > har følt det !!!
>
> Det er nu kun et enkelt - og det har da helt sikkert haft travlt
>
> >Det kunne tyde på at den går lidt for magert, prøv at få den rullet på
> et
> >værksted og se hvad de siger til det.
>
> Tændrøret ser nu pænt ud. Forrøret er godt nok blevet lidt blå, men det
> bliver ikke så varmt at det lyser - men det er nok også bedre kølet ...
> Men en rulning ville jo nok ikke være helt dumt... Det kunne jo være at
> den her efter 60000km kunne trænge til en justering.
>
> /A
>
Jeg havde problemet for 30 år siden på en veteran motorcykel, en BSA 500 fra
1938. Efter at have købt den og gående i gang med at istandsætte, og kørte
til og fra mit "værksted" på prøveplade, opdagede jeg at dens kobber
udstødningsrør blev rødglødende. Det viste sig at tændingen flyttede sig
igen og igen efter at jeg hver gang havde stillet den tilbage til de
korrekte. Grunden dertil var at svingklodssystemets konusflade gled på
akslens konus, indtil jeg fik slebet det til så friktionsfladerne blev ok.
Så man kan godt komme ud for rødglødende udstødningsrør.
Gert Thorgersen