|
| 120 km/t og så ca 8000 omdrejninger...er d~ Fra : Jacob Scherrebeck |
Dato : 24-09-03 12:04 |
|
Hej.
Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg ligger
med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i omdrejninger, er dette
ik for meget?
MVH
Jacob
| |
Jens Arnfast (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Jens Arnfast |
Dato : 24-09-03 12:09 |
|
Jacob Scherrebeck wrote:
> Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg ligger
> med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i omdrejninger, er dette
> ik for meget?
... skift til 2. gear?
(undskyld, jeg kunne bare ikke lade være )
--
-jens
RSV1000 '99
| |
Henrik Steen Larsen (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 24-09-03 12:11 |
|
> .. skift til 2. gear?
>
> (undskyld, jeg kunne bare ikke lade være )
LOL
På en Mille er det vel ikke engang ret meget ved siden af.. ?
| |
Jens Arnfast (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Jens Arnfast |
Dato : 24-09-03 12:39 |
|
Henrik Steen Larsen wrote:
>>.. skift til 2. gear?
> På en Mille er det vel ikke engang ret meget ved siden af.. ?
Nej, ikke ret meget Mener det er omkring 100km/t i 1., 150km/t i 2.
- så jeg ved ikke helt hvad de sidste 4 gear skal bruges til
--
-jens
RSV1000 '99
| |
Henrik Steen Larsen (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 24-09-03 12:09 |
|
> Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg
ligger
> med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i omdrejninger, er
dette
> ik for meget?
Prøv at find ud af, hvad din hastighed ville være ved rødt felt - givet 120
km/t@8000 rpm. Evt. kan du også bare køre den op til rødt felt og se om din
tophastighed er rimelig ift., hvad den burde være... I Tyskland naturligvis
| |
Allan Jørgensen (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Allan Jørgensen |
Dato : 24-09-03 12:13 |
|
"Jacob Scherrebeck" <playmyjackson@hotmail.com> wrote in message
news:3f7179ee$0$97178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg
ligger
> med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i omdrejninger, er
dette
> ik for meget?
jo lige umidelbart for sådan en halvgammel 2 cylindret sag
måske den tidligere ejer har gearet den ned, hvis den vel og mærke er med
kædetræk?
--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209
| |
Kim Jensen (25-09-2003)
| Kommentar Fra : Kim Jensen |
Dato : 25-09-03 01:47 |
|
> > Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg
> ligger
> > med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i omdrejninger, er
> dette
> > ik for meget?
>
> jo lige umidelbart for sådan en halvgammel 2 cylindret sag
>
> måske den tidligere ejer har gearet den ned, hvis den vel og mærke er med
> kædetræk?
>
Ífølge : http://www.jtsprockets.com/52.0.html?sel_uid=313&p=
så skal den hedde : 16 For og 36 bag.
Prøv at tælle efter om det passer
--
Venlig Hilsen
Kim Jensen..
Uden Mc og ikke engang en øvert
| |
Rasmus Christiansen (03-10-2003)
| Kommentar Fra : Rasmus Christiansen |
Dato : 03-10-03 12:47 |
|
> Ífølge : http://www.jtsprockets.com/52.0.html?sel_uid=313&p=
> så skal den hedde : 16 For og 36 bag.
> Prøv at tælle efter om det passer
Skal det ikke være 15 og 39 eller læser jeg det helt forkert?
Er det der står med fed standard ?
Venlig hilsen Rasmus Christiansen.
| |
Hans Joergensen (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 24-09-03 12:19 |
|
Jacob Scherrebeck wrote:
> Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg ligger
> med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i omdrejninger, er dette
> ik for meget?
Den er ihvertfald lavere gearet end en RD350 så.
// Hans, med buler ..
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!
| |
Hekto (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-09-03 12:35 |
|
In article <3f7179ee$0$97178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
playmyjackson@hotmail.com says...
> Hej.
>
> Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg ligger
> med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i omdrejninger, er dette
> ik for meget?
>
Min GS'er er gearet en tand ned, da den normalt ikke bruges på
motorvej.
Den trækker helt ud til 160 Km/t ved 9.500 omdr. Så den snurrer 8.000
omdr. ved ca. 130 km/t, og da lyder den da sund og naturligt.
Hvis 8.000 svarer til ca. 2/3 af det totale omdrejningsområde, kan man
ihvertfald ikke kalde den belastet, efter min mening.
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?
| |
Martin Sørensen (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 24-09-03 12:37 |
|
> Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg
> ligger med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i
> omdrejninger, er dette ik for meget?
Jeg vil nok mene at hastigheden er lige i underkanten, hvis redline ligger
ved 10.000 rpm. Min XS400 kører 125 km/t ved 7000 rpm i 6. gear og har også
redline ved 10.000 rpm. Den kan dog ikke trække til redline i dette gear,
kun til omkring 8000-8500 rpm som svarer til ca. 150 km/t. Uden at have
prøvet det, så tror jeg godt at den kan trække til redline i 5. gear,
hvilket svarer til ca. 163 km/t. På trods at den mindre gearingsforskel
mellem 5. og 6. gear, så accelererer den noget bedre i 5. gear ved
motorvejshastigheder. 6. gear egner sig dog fint til kørsel med konstant
hastighed ved 110-120km/t.
Prøv at tælle tænderne på tandhjulene og sammenlign dette med de originale
data. Kig også om dine dæk er standardmål, ellers er det svært at overskue
konsekvenserne. Et mindre baghjul giver jo lavere hastighed ved samme
motoromdrejninger, mens et større forhjul giver samme effekt, pga. at
speedometeret måler på forhjulet.
Endeligt kan det jo også ske at dit speedometer viser for lidt, mens
omdrejningstælleren viser for meget. De er jo ikke altid specielt nøjagtige.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (24-09-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-09-03 17:26 |
|
Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en
news:3f7181d9$0$20123$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg
> > ligger med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i
> > omdrejninger, er dette ik for meget?
>
> Jeg vil nok mene at hastigheden er lige i underkanten, hvis redline ligger
> ved 10.000 rpm.
CB4½'eren, der deler motor med CM'eren, havde redline ved 9.500rpm, så
CM'eren kommer nok heller ikke helt op på 10.000rpm
I mc-revyen ser jeg at CB400T2, som er CM'erens og CB450S's ur-fader, er
nævnt med 5 gear; men 4½'eren har ihvertfald 6 gear, og jeg regner det for
utænkeligt at
man sidenhen har lagt et ekstra gear i samme motorblok, så dér kikser
MC-revyen nok også(!) :-/
Hvis vi antager at CM'erens topfart er 170, vil det med pågældende
omdrejningsforhold kræve ca. 11.500 rpm, så det ér en lav gearing! :-|
Måske at meromdrejningerne svarer til det spring á 15% der er fra 5.-6. gear
(på 4½'eren) :-/
4½'erens 9.500rpm v. 170km/t i 6. gear => 6.700rpm v. 120km/t!
6.700rpm + 15% (for 5.gear!) =7.700rpm => Næsten 8.000rmp!!!
Ergo: Er der seks gear på og bruges alle seks? Omdrejningerne kan godt svare
til 120 i 5.gear!!
> Prøv at tælle tænderne på tandhjulene og sammenlign dette med de originale
> data.
- - - - Som er 16 tænder på fortandhjulet og 35 tænder på bagtandhjulet!
> Endeligt kan det jo også ske at dit speedometer viser for lidt, mens
> omdrejningstælleren viser for meget. De er jo ikke altid specielt
> nøjagtige.
Jup!
Med en efterhånden ikke helt ny motorcykel er dét endog meget tænkeligt; men
hvis tandhjulsgearingen passer og alle gear bruges, så er tingene som de
skal være!
Tilbage er så en vurdering om man med de omdrejninger ikke bør holde sig på
de legale 110 af hensyn til den aldrende motor :-/
--
Armand.
| |
Ole Nielsen (25-09-2003)
| Kommentar Fra : Ole Nielsen |
Dato : 25-09-03 10:01 |
|
hurra endelig en der svare på mandens spørgsmål
Ole B.
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bksgmv$24to$8@news.cybercity.dk...
>
> Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en
> news:3f7181d9$0$20123$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > > Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg
> > > ligger med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i
> > > omdrejninger, er dette ik for meget?
> >
> > Jeg vil nok mene at hastigheden er lige i underkanten, hvis redline
ligger
> > ved 10.000 rpm.
>
> CB4½'eren, der deler motor med CM'eren, havde redline ved 9.500rpm, så
> CM'eren kommer nok heller ikke helt op på 10.000rpm
> I mc-revyen ser jeg at CB400T2, som er CM'erens og CB450S's ur-fader, er
> nævnt med 5 gear; men 4½'eren har ihvertfald 6 gear, og jeg regner det for
> utænkeligt at
> man sidenhen har lagt et ekstra gear i samme motorblok, så dér kikser
> MC-revyen nok også(!) :-/
>
> Hvis vi antager at CM'erens topfart er 170, vil det med pågældende
> omdrejningsforhold kræve ca. 11.500 rpm, så det ér en lav gearing! :-|
> Måske at meromdrejningerne svarer til det spring á 15% der er fra 5.-6.
gear
> (på 4½'eren) :-/
> 4½'erens 9.500rpm v. 170km/t i 6. gear => 6.700rpm v. 120km/t!
> 6.700rpm + 15% (for 5.gear!) =7.700rpm => Næsten 8.000rmp!!!
>
> Ergo: Er der seks gear på og bruges alle seks? Omdrejningerne kan godt
svare
> til 120 i 5.gear!!
>
> > Prøv at tælle tænderne på tandhjulene og sammenlign dette med de
originale
> > data.
>
> - - - - Som er 16 tænder på fortandhjulet og 35 tænder på bagtandhjulet!
>
>
> > Endeligt kan det jo også ske at dit speedometer viser for lidt, mens
> > omdrejningstælleren viser for meget. De er jo ikke altid specielt
> > nøjagtige.
>
> Jup!
> Med en efterhånden ikke helt ny motorcykel er dét endog meget tænkeligt;
men
> hvis tandhjulsgearingen passer og alle gear bruges, så er tingene som de
> skal være!
> Tilbage er så en vurdering om man med de omdrejninger ikke bør holde sig
på
> de legale 110 af hensyn til den aldrende motor :-/
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>
| |
Hekto (25-09-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-09-03 10:05 |
|
In article <3f72aec7$0$97274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
ole@nielsen.tdcadsl.dk says...
> hurra endelig en der svare på mandens spørgsmål
>
Så er der da nogen der er glade!
Ingen er forpligtet ud over deres evner; men alle vil jo gerne hjælpe.
Hvis løse rygter og gætterier ikke skulle være tilladt, så blev der
vist meget tavst herinde! ;0)
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?
| |
Armand (28-09-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-09-03 05:14 |
|
Ole Nielsen <ole@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f72aec7$0$97274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> hurra endelig en der svare på mandens spørgsmål
Mnjaeh :-/
I mellemtiden har jeg måttet helt forbi "Partsfish" for at finde noget om
CM'erens gearkasse, og dér kan jeg kun tælle mig til 5 gear, selvom den
tydeligvis er hjemmehørende i samme motorlinie som den tre-ventilede CB400T
og CB450S, der begge er 6-gearede.
Så det er kun et spørgsmål om at kontrollere hvorvidt at kædegearingen
passer med de tidligere nævnte 16 hhv. 35 tænder!
CM'eren burde kunne køre op til ca. 165 km/t med den originale gearing, og
en march hastighed på op til 80% (= ~130 km/t) skulle motoren ubetinget
kunne holde til!
I øvrigt er "manden", á Jacob, heller ikke selv for meddelsom i løbet af
trådend udvikling - Specielt lige det med antallet af gear, som tillige ofte
står at læse på motorskjoldet som:
6(?)
5
4
3
2
N
1
--
Armand.
| |
Henrik Bech (01-10-2003)
| Kommentar Fra : Henrik Bech |
Dato : 01-10-03 07:46 |
|
Hej
Hvis din maskine har disse omdr. ved 120 km/t, er det jo fordi det er en
droslet " baby " maskine, der er købt i Tyskland. Så enkelt er det. Det er
helt normalt.
"Jacob Scherrebeck" <playmyjackson@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f7179ee$0$97178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg har lige kørt lidt motorvejskørsel på min Honda cm 400 t, når jeg
ligger
> med de der 120, så går den ca 8000 eller lidt over i omdrejninger, er
dette
> ik for meget?
>
> MVH
>
> Jacob
>
>
| |
Olesen (01-10-2003)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 01-10-03 16:09 |
|
"Henrik Bech" <tvhbe@haderslev.dk> skrev:
> Hvis din maskine har disse omdr. ved 120 km/t, er det jo fordi det er en
> droslet " baby " maskine, der er købt i Tyskland. Så enkelt er det. Det er
> helt normalt.
Er det ikke et frygteligt larm med 8000 omdr/min konstant ?
Derfor en MC motor ikke holder alverden i km. ??
| |
Martin Sørensen (01-10-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 01-10-03 16:13 |
|
>> Hvis din maskine har disse omdr. ved 120 km/t, er det jo fordi det
>> er en droslet " baby " maskine, der er købt i Tyskland. Så enkelt er
>> det. Det er helt normalt.
> Er det ikke et frygteligt larm med 8000 omdr/min konstant ?
Når der køres motorvej med de omdrejninger, så er det mere vinden der larmer
på en naked cykel.
> Derfor en MC motor ikke holder alverden i km. ??
Ja, MC-motorer er jo typisk pumpet til at yde en del mere end bilmotorer,
ellers ville man jo aldrig komme afsted.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Gert Bo thorgersen (02-10-2003)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 02-10-03 01:31 |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
news:3f7aee36$0$32523$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Henrik Bech" <tvhbe@haderslev.dk> skrev:
>
> > Hvis din maskine har disse omdr. ved 120 km/t, er det jo fordi det er
en
> > droslet " baby " maskine, der er købt i Tyskland. Så enkelt er det. Det
er
> > helt normalt.
>
>
> Er det ikke et frygteligt larm med 8000 omdr/min konstant ?
>
> Derfor en MC motor ikke holder alverden i km. ??
>
Vedr.omdrejningstal og levetid/slitage så taler man om stempelhastigheden.
Altså stempelhastigheden som er bestemt af omdrejningstallet og slaglængden;
altså ved samme omdrejningstal dobbelt så stor stempelhastighed for en motor
med dobbelt så stor slaglængde. Derfor har
motorer for f.eks. 30 år siden til tider samme eller højere
stempelhastigheder en motorer nu til dags, da vi jo nu næsten altid kører
med overkvadratiske motorer (kortslagede).
Før i tiden sagde man altid at en motor ikke måtte komme over 21 m/s i
stempelhastighed, men bl.a. speedway maskiner nåede for over 10 år siden op
på 28 m/s! Det der også spiller ind på de 21 m/s i stempelhastighed er den
resulterende acceleration og derfor at stemplet ikke skal få revet toppen af
(det prøvede jeg i 1973 i en BMW). Honda CB 750én jeg købte i 1974 havde en
stempelhastighed på 16,8 m/s ved de 8.000 omdr. (svjh) og det er jo en moder
at stempelhastighed som resulterer i lille slitage.
Man taler jo om slitagen i den sammenhæng som bestemt af at olien ikke kan
blive hængende på stempelskørtet ved store stempelhastigheder
og -accelerationer, resulterende i slitage.
Gert Thorgersen
| |
|
|