> Min kæreste havde for kort tid siden købt en Hando CB400 N fra 1980.
> Den svedte lidt ved toppakningen så vi fik en kammerat til at skifte
> den. Nu har han fået åbnet motoren og hvad ser vi så.
> En eller ander lort har haft leget med en skrutrækker i cylinderen så
> der er kommet en lile flække
Hvordan leger man med en skruetrækker i cylinderen? Gennem tændrørshullet?
Hvor er flængen kommet? I cylinderen eller i topstykket?
Men det er da træls.
> og tror i man kan få fat i nogle nye: nej nej de bliver ikke længere
> lavet: nå men nu bliver det pudset lidt op og så må vi se hvordan det
> kommer til at holde:
Hvis der er små ridser i cylinderen, kan det ske at de kan pudses væk. Hvis
det er nogle minimale ridser, så betyder det ikke noget, medmindre den
bruger meget olie. Kan den f.eks. køre over 2000km på en liter olie, er det
derfor ikke nødvendigt at sætte det store apparat igang for at få det
repareret.
> men selvfølgelig er der jo noget som skal laves:
> pis pis:
En mulighed er at købe brugte dele, evt. fra tyskland, f.eks. via
www.ebay.de, hvor der tit kan findes billige brugte dele i god stand. Du kan
også finde hele motorer i fin stand til rimeligt penge, som du simpelthen
kan sætte på istedet. Så har du også den gamle motor liggende som
reservedele.
En anden mulighed kan være at få cylinderen boret op og honet og montere
overstørrelse stempler. Koster vist omkring 2000,- for de to cylindre inkl.
stempler. Men hvis den har en revne, så kan det jo nok ikke nytte noget at
forsøge at reparere den.
--
signing off.. Martin Sørensen