Lego-conceptet går i hak med skolen som parkering - der lægges ikke op til
at man skal tage selvstændige nuancerede beslutninger - man skal blot følge
en brugsanvisning og enkle kommandoveje
Unge gives nemme oplevelser, leve et "som om liv" på frilandsmuseum hvor alt
er styret.
Når man byggede af naturens materialer, grene og sten, fik man det ikke
forærende, som nutidens unge gør.
Den dag de skal skaffe sig bolig selv, giver de let op og afventer at nogen
klarer ærterne for dem, for den komplicerede kreativitet ud i alle hjørner,
med at ringe til offentlige kontorer og selv bruge en telefonbog opfindsomt,
er ikke et eksamenskrav.
Der er specialister til alting - men snævrer man sit liv ind til at være
specialist på jobbet og have nogle Silvan-hobbyer i fritiden, så bliver
livet kedeligt.
Lego-klodser er fremragende. Men som Goethe siger
"Grå er al teori, grøn er livets gren"
TV lærer os at dagdrømme. Vi bildes ind at henne om hjørnet går tingene lige
så let, actionmættet, spændende, succesrigt.
Man bliver god til at bruge en hammer, og så tror man at alle problemer kan
klares med søm, og så må man være parat på at skuffes , at falde, at rejse
sig, at falde, at rejse sig igen....
Hemmeligheden i oplæring er jævnt stigende udfordringer, så man hele tiden
skal op på tæerne. Det er spændende at være forældre og søge at kreere en
sådan trappestige med større og større afstand mellem trinene. Så vil det
mangfoldige liv stadig skuffe, men ikke så uoverkommeligt.Vigtigste sentens
er at være hård og lade unge skuffes tidligt: "Det man ikke dør af bliver
man meget ofte stærkere af".
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com