Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en news:...
>
> Moller <news@molnit.com> skrev i en
> news:3f620f7b$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> > news:bjt27d$10ft$6@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Moller <news@molnit.com> skrev i en
> > > news:3f61e16a$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > > >
> > > >
> > > > Omkring de 21 tænder, mon så ikke at de siden 60'erne som den
> > > > teori kommer fra, er nået enormt meget længere inden for metal
> bearbejdning,
> > > > og derved er dette tal nok blevet en del mindre,
> > >
> > > Et tandhjul er ikke rundt!
> >
> > Har der på intet tidspunkt været påstået... der hentydes til at man har
> > langt bedre tekniker til fabrikationen af tandhjul, eller hva der nu
> > ellers snakkes om af dele til MC'er.
> >
> > > Et 15-tands tandhjul er i praksis 15-kantet, og det er denne såkaldte
> > > polygon-effekt der i væsentligste grad står for sliddet når
> > > "tand-kanten" drejs rundt og fanger kæderullen med et slag!
> > > Polygon-effekten er værst ved mindre tandhjul hhv. lange led >
> >
> > Var det ikke den samme konklusion alle os andre fandt ud af også ???
> > uden at bruge en eller anden vild beskrivelse af fænomenet :)
>
> Det kan det ikke være, når der såvel ovenfor, som nedenfor postuleres at
> moderne teknikker har gjort en forskel i mellemtiden - Tandhjulene er ikke
> blevet mindre
> polygoniske og færre tænder vil stadig medføre en forværrelse af
> plygon-effekten, samtidig er en 530'er kæde stadig fremstillet af 5/8" X
> 3/8" led :-|
>
> > > Kæderne er stadig ligeså lang-leddede (=> polygonens sider er ligeså),
> > > som tidligere mellemklasse motorcyklers, så dér er der intet nyt under
> > > solen; men det er ganske givet at fabrikken har fundet et rimeligt
> alternativ
> > > omkring tandhjuls-størrelsen. Men igen: Der er så ingen grund til
> > > ligefrem at gå ned i størrelse :-|
> >
> > Øh, nå ??? jo mindre dele, jo mindre vægt = racer folkende blir mere
> > glade :) ...for du må da indrømme at hvis du vil ha den samme gear
ration,
> > så betyder 1 tand op foran helt klart mere vægt, både på det og det
> > bagerste, så længe det er samme gearing vi snakker om...
>
> èn tand mindre på fortandhjulet er feinschmeckeri når man taler om
> vægtoptimering, men den overgåes klart af det alternative 3 tænder større
> aluminiums(!)-tandhjul der vejer 35% af sin stål-ækvivalent. Derfor ville
> det være mere fornuftigt at hige omkring dén løsning end forskellen på én
> tand foran!
> I tilgift til mine tidligere argumenter kan jeg tilføje at en forværring
af
> polygon-effekten vil medføre en forstærket *klak-klak*-effekt á PMV'ens -
og
> larm (= slitage) => modstand => effekttab. Så ret beset taber man kun ved
at
> geare ned v.h.a. forreste tandhjul!
>
> Èn tand foran vælter ikke læsset; men det ér den gale vej at gå :-|
>
> > Og du skal da ikke komme og sige at man i 60'erne havde teknikken
til
> > at lave de samme dele, med samme styrke, og samme vægt/størelse som i
> > dag ??? for hva fanden har hele Metal industrien så lavet de sidste 40
år
> ???
>
> Agumentet ændrer stadig ikke på forholdene omkring polygon-effekten!
>
> Men når det er sagt, så er det væsentligste der er sket omkring emnet
siden
> midten af 70'erne, er at stort set alle motorcykler benytter 530-kæde
> idag.Tidligere havde f.esk. GS750 ved lanceringen den tunge og klodsede
> 630-kæde monteret!
> Ved at gå ned i "standard"-530'eren formindsker man polygon'effekten qua.
> kortere led/tandafstand; men til gengæld har man så måttet legere sig ud
af
> den svagere 530-kædes styrkeproblem overfor større motorer!
> Ang. det at gå ned i kædedimension: Karts (som udøverne selv foretrækker
at
> kalde go-karts) kører med helt ned til 9-tands fortandhjul; men deres kæde
> er også af en dimension á en knastkæde
>
> Skimmer man en tabel over kædekit igennem vil man se at normen for
> fortandhjul er 15 tænder og der kun er få tilfælde af 14 tænder samt
nærmest
> ingen derunder.
> Derved kan udledes at producenterne regner 14-15 tænder for at være den
> praktiske nedre grænse - Derfor er der heller ingen grund til bevidst at
gå
> derunder andet end af decideret nød!
>
> >
> > Nå, men det var jo bare at han skulle vælge at ændre bagtandhjulet
> > hvis han kan komme til det frem for fortandhjulet...
>
> Ja!!!!!
> Og aller bedst: købe sig et alu-bagtandhjul med ønskede gearing :-|
>
> > VH
> > Lars Molnit
> > MZ ETZ 251 CDi
> > Suzuki GSF 1200 S
> >
> > >
> > > --
> > > Armand
> > > (der anbefaler tvivlere at lytte efter den karakteristiske lyd fra
> > bælterne
> > > der slår ind på drev-hjulet på militærets PMV'er:
> *klak-klak-klak-klak* )
>
> [ Endnu et eksempel på den lallede quote-teknik, som du i går blev punket
> for
]
>
> --
> Armand.
> (der indrømmer at have to "under-størrelser" af forreste tandhjul; men til
> gengæld også havde otte større (samt to mindre) tandhjul til brug på
RGV'en)
>
>
>
>
>
>
>