Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:3f620f7b$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bjt27d$10ft$6@news.cybercity.dk...
> >
> > Moller <news@molnit.com> skrev i en
> > news:3f61e16a$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > >
> > >
> > > Omkring de 21 tænder, mon så ikke at de siden 60'erne som den
> > > teori kommer fra, er nået enormt meget længere inden for metal
bearbejdning,
> > > og derved er dette tal nok blevet en del mindre,
> >
> > Et tandhjul er ikke rundt!
>
> Har der på intet tidspunkt været påstået... der hentydes til at man har
> langt bedre tekniker til fabrikationen af tandhjul, eller hva der nu
> ellers snakkes om af dele til MC'er.
>
> > Et 15-tands tandhjul er i praksis 15-kantet, og det er denne såkaldte
> > polygon-effekt der i væsentligste grad står for sliddet når
> > "tand-kanten" drejs rundt og fanger kæderullen med et slag!
> > Polygon-effekten er værst ved mindre tandhjul hhv. lange led >
>
> Var det ikke den samme konklusion alle os andre fandt ud af også ???
> uden at bruge en eller anden vild beskrivelse af fænomenet :)
Det kan det ikke være, når der såvel ovenfor, som nedenfor postuleres at
moderne teknikker har gjort en forskel i mellemtiden - Tandhjulene er ikke
blevet mindre
polygoniske og færre tænder vil stadig medføre en forværrelse af
plygon-effekten, samtidig er en 530'er kæde stadig fremstillet af 5/8" X
3/8" led :-|
> > Kæderne er stadig ligeså lang-leddede (=> polygonens sider er ligeså),
> > som tidligere mellemklasse motorcyklers, så dér er der intet nyt under
> > solen; men det er ganske givet at fabrikken har fundet et rimeligt
alternativ
> > omkring tandhjuls-størrelsen. Men igen: Der er så ingen grund til
> > ligefrem at gå ned i størrelse :-|
>
> Øh, nå ??? jo mindre dele, jo mindre vægt = racer folkende blir mere
> glade :) ...for du må da indrømme at hvis du vil ha den samme gear ration,
> så betyder 1 tand op foran helt klart mere vægt, både på det og det
> bagerste, så længe det er samme gearing vi snakker om...
èn tand mindre på fortandhjulet er feinschmeckeri når man taler om
vægtoptimering, men den overgåes klart af det alternative 3 tænder større
aluminiums(!)-tandhjul der vejer 35% af sin stål-ækvivalent. Derfor ville
det være mere fornuftigt at hige omkring dén løsning end forskellen på én
tand foran!
I tilgift til mine tidligere argumenter kan jeg tilføje at en forværring af
polygon-effekten vil medføre en forstærket *klak-klak*-effekt á PMV'ens - og
larm (= slitage) => modstand => effekttab. Så ret beset taber man kun ved at
geare ned v.h.a. forreste tandhjul!
Èn tand foran vælter ikke læsset; men det ér den gale vej at gå :-|
> Og du skal da ikke komme og sige at man i 60'erne havde teknikken til
> at lave de samme dele, med samme styrke, og samme vægt/størelse som i
> dag ??? for hva fanden har hele Metal industrien så lavet de sidste 40 år
???
Agumentet ændrer stadig ikke på forholdene omkring polygon-effekten!
Men når det er sagt, så er det væsentligste der er sket omkring emnet siden
midten af 70'erne, er at stort set alle motorcykler benytter 530-kæde
idag.Tidligere havde f.esk. GS750 ved lanceringen den tunge og klodsede
630-kæde monteret!
Ved at gå ned i "standard"-530'eren formindsker man polygon'effekten qua.
kortere led/tandafstand; men til gengæld har man så måttet legere sig ud af
den svagere 530-kædes styrkeproblem overfor større motorer!
Ang. det at gå ned i kædedimension: Karts (som udøverne selv foretrækker at
kalde go-karts) kører med helt ned til 9-tands fortandhjul; men deres kæde
er også af en dimension á en knastkæde
Skimmer man en tabel over kædekit igennem vil man se at normen for
fortandhjul er 15 tænder og der kun er få tilfælde af 14 tænder samt nærmest
ingen derunder.
Derved kan udledes at producenterne regner 14-15 tænder for at være den
praktiske nedre grænse - Derfor er der heller ingen grund til bevidst at gå
derunder andet end af decideret nød!
>
> Nå, men det var jo bare at han skulle vælge at ændre bagtandhjulet
> hvis han kan komme til det frem for fortandhjulet...
Ja!!!!!
Og aller bedst: købe sig et alu-bagtandhjul med ønskede gearing :-|
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S
>
> >
> > --
> > Armand
> > (der anbefaler tvivlere at lytte efter den karakteristiske lyd fra
> bælterne
> > der slår ind på drev-hjulet på militærets PMV'er:
*klak-klak-klak-klak* )
[ Endnu et eksempel på den lallede quote-teknik, som du i går blev punket
for
]
--
Armand.
(der indrømmer at have to "under-størrelser" af forreste tandhjul; men til
gengæld også havde otte større (samt to mindre) tandhjul til brug på RGV'en)