"studebaker" <studebaker.news@kandu.dk> wrote in message
news:3facc7d8$0$94879$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Richard" skrev d. 25-08-03 21:32 dette indlæg :
> > Jacob Scherrebeck wrote:
> >
> > > Jeg var idag lige ude og kigge på en honda cm 400 t maskine, og
> syntes den
> > > så ret pæn ud. Jeg kørte en meget kort lille tur på den, og den var
> som ok.
>
> Jeg har været ejer af en Honda 400T, fin begyndermaskine - lille og
> handy.
> Men jeg havde en kedelig oplevelse, da den havde kørt ca. 25.000
> fik den motorhavari. Da den blev åbnet viste det sig at:
> en af ventilerne åbenbart ikke var lukket hurtigt nok (nej den var ikke
> i det røde felt på
> omdrejningstælleren). Topstykket var smadret - knækkede ventiler - hul
> i det ene stempel -
> vredet plejlstang.
> Stumperne blev målt igennem for slid og det viste sig at ventiler og
> styr var over slidgrænsen.
> Resten af motoren udviste ikke tegn på slid - så ventiler og styr var
> svage.
> De fleste motorer har en svaghed - Yamaha xs 650 - her holder
> olieskraberingene ca 23.000 km -
> derefter bruger den 3L olie pr 1000 km.
> Min 400 T kom ud at rulle igen; krumtappen holdt til de tæv; men et
> sådant
> motorhavari er tæt på en 100% afskrivning af cyklen.
> MVH
> JPH
>
> > Så langt så godt...
> >
> > > Den har gået 41000 km, og startede rigtigt godt. Jeg syntes bare det
> var som
> > > om der kom nogle lyde fra motoren under tomgang, men jeg tror ikke
> det var
> > > noget specielt.
> >
> --
> Leveret af:
>
http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Det lyder mig lidt underligt at skaden skulle være sket fordi ventiler og
styr var over slidgrænsen, med mindre det da skulle betyde at ventiler havde
fanget hinanden. Og hvis det var det der skete så tydede det alligevel mere
på for svage ventilfjedre; flydende udstødningsventil til trods for at den
ikke var i det røde felt. Eller bevægelseskurver for ind- og
udstødningskurver der krydser hinanden - i relation til hvor tæt ventilerne
er på hinanden - i forhold til hvad der er normalt for gade motorcykler.
Har selv oplevet det hele med ventil der fangede hinanden og bukkede og med
ventilhoved afknækket og derefter fastsiddende i stempeltoppen; dog uden
bukkede plejlstænger af den grund. Fik du afvejet den nye plejlstang totalt
og top og bund i forhold til den anden/de andre. De skal jo afvejes så der
højst er et ½ grams forskel til den anden/de andre og det både totalt og i
forhold til toppe og bund, hvilket mange ofte glemmer.
Mvh. Gert Thogersen