In article <bier9v$fmn$1@sunsite.dk>, info@bb-soft.dk says...
> Det korreigerede kompressionsforhold er ikke særligt interessant. Ved de
> > omdrejningstal der sker noget sjovt, er der ikke noget særligt tab af gas
> > ud gennem udstødningsporten.
>
>
> Så prøv engang at lave en 4-takter med kompressionsforhold 16:1. Grunden til
> det går godt med geometrisk forhold 16:1 på en totakter er at kompressionen
> først begynder at ske når alle porte (indsugning og udstødning) er lukket.
>
Sandheden ligge lidt, midt imellem.
Dem der har prøvet en rigtig hårdtpumpet 2T'er, ved at der ligesom
findes 'et sandhedens øjeblik'. Det er det ganske snævre
omdrejningsområde hvor indsugning, porte og udstødningssystem går i
ressonans og raketten fyres af.
Hvis vi betragter motoren i det øjeblik hvor omdrejninger og
afstemning fungerer optimalt vil der ske følgende:
Udstødningen åbner og gassen begynder at fare ud igennem porten.
Skyllekanalerne åbner, og blandingen begynder at strømme ind.
Skyllekanalerne udformning gør at udstødningsgassen skubbes ud af
cylinderen.
Bundstilling.
Stemplets bevægelse ville suge gas ind også fra skyllekanalerne men
blandingens inerti gør at der fortsat strømmer gas ind igenne selve
indsugningen, og at der stadig strømmer gas ud af skyllekanalerne.
Inertien i den friske blanding får den til at strømme ud af
udstødningsporten og ud i den forreste del af udstødningsrøret.
Trykbølgen rammer bageste konus i potten og returneres.
Trykbølgen farer tilbage igennem udstødningsrøret og 'stopper'
gasblandingen ind i cylinderen igen.
Skyllekanalerne lukker.
Udstødningsporten lukker.
Trykket i cylinderen er nu større end det øjeblikkelige atmosfæriske
tryk, da inertikræfterne har 'pumpet' mere gasblanding ind i
cylinderen, end der kunne opnås ved alm. sugen og pusten.
Gassen komprimeres nu, på vanlig vis af stemplets bevægelse mod
toppen.
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about
www.mc-
portalen.com ?