Tager selen af i autostolen..
Fra : Anja

Dato : 23-08-03 12:44

Hej

Vores dreng på 20 m tager selv selen af når han sidder i autostolen - ikke
helt af men han tager selerne af over skulderne.Så han er spændt fast ved
skridtet men det er ikke godt for han vil blive slynget frem og tilbage ved
en opbremsning eller det der er værrere. Vi har så bundet et stykke snor om
men det er jo heller ikke så smart - er der andre der har haft det problem?
Hilsen
Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : John Sahl

Dato : 23-08-03 12:50

Anja <salg@holdum.dk> wrote:
> [...]
> og tilbage ved en opbremsning eller det der er værrere. Vi har så
> bundet et stykke snor om men det er jo heller ikke så smart - er der

Det lader ikke til at stol/sele passer godt nok. Eller også strammer
i ikke selen godt nok.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-08-03 12:57

John Sahl wrote:

> Det lader ikke til at stol/sele passer godt nok. Eller også strammer
> i ikke selen godt nok.

jeg må give John ret.....
hvis selen er så løs at han kan trække den ud over skuldrene, så passer den
ham ikke....
selen skal sidde som hvis det var en tætsiddende bluse mod hans overkrop....
den må gerne stramme en smule, blot ikke så den laver mærker......
der er umiddelbart to muligheder, enten er selens fastgøringspunkt for højt
over hans skuldre (og dermed er stolen enten for stor eller ikke tilpasset
rigtigt) ellers er hans seler for lange/løse..... prøv at rette selerne ind
efter anvisningerne og se om det ikke hjælper....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Anja

Dato : 23-08-03 12:58

--
"> Det lader ikke til at stol/sele passer godt nok. Eller også strammer
> i ikke selen godt nok.

Selen sidder stramt og kan ikke sidde strammere men lukningen sidder helt
nede i skridtet - jeg skal måske lige nævne at det er en Rømer King.. jeg
ved ikke om det kan have betydning.
Han tager hænderne ind under selerne og på den måde krænger han sig ud af
selen - ikke noget let job.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-08-03 14:13

"Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> Han tager hænderne ind under selerne og på den måde krænger han sig ud af
> selen - ikke noget let job.

Gutten bryder sig åbenbart ikke om at have sele på - men det er han jo nu en
gang nødt til!
Jeg fik i sin tid mekanikeren til at sætte en sikring i min bil, så den
simpelthen ikke kunne køre, hvis nogen ikke havde selen ordentligt på, eller
hvis der var ballade på bagsædet
Når de yndige pus nogle gange havde oplevet, at bilen "af sig selv" kørte
ind til siden, var det ikke morsomt mere.
Enkelt, billigt og virksomt.
- Og ja: Jeg ved godt, det er nemmere at gøre det på en landevej end på
Nørrebrogade.

Hilsen Inger

Fra : Vibeke J

Dato : 23-08-03 15:31

> [...]
> Enkelt, billigt og virksomt.
> - Og ja: Jeg ved godt, det er nemmere at gøre det på en landevej end på

Øh, du mener forhåbentlig at bilen ikke kunne starte? For at bilen
pludseligt sætter ud lyder da temmelig farligt?

/Vibeke

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-08-03 16:42

"Vibeke J" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, du mener forhåbentlig at bilen ikke kunne starte? For at bilen
> pludseligt sætter ud lyder da temmelig farligt?

Nej - det var den forklaring, ungerne fik - sgu da

Hilsen Inger

Fra : Brian K

Dato : 24-08-03 13:02

"Vibeke J" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Øh, du mener forhåbentlig at bilen ikke kunne starte? For at bilen
> pludseligt sætter ud lyder da temmelig farligt?

Hej Vibeke

Hehe, tror at du får røde kinder snart

mvh
brian

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-08-03 15:06

Hej

Anja wrote:
> men det er jo heller ikke så smart - er der andre der har haft det problem?

Tjah, det har vi da. Vores bil kan slet ikke køre hvis man ikke har sele
på. Det er i hvert fald hvad børnene har lært

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Nette

Dato : 24-08-03 08:14

"Karsten Feddersen" skrev i en meddelelse news:bi7sca$qs9$2@sunsite.dk...
> Tjah, det har vi da. Vores bil kan slet ikke køre hvis man ikke har sele
> på. Det er i hvert fald hvad børnene har lært

Det kan vores heller ikke. Jeg gad godt vide om du, Inger og jeg køber biler
samme sted?
Sidste måned lejede vi endda en bil.....Og den havde samme smarte
problem....*G*

Nette

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 24-08-03 20:54

Jeg havde også samme problem med vores autostol, og jeg fik også de samme
svar om at bilen stopper, hvis man ikke har sele på, faktisk var der nogle
der havde holdt i over en time på en vej i Jylland og ventet på at ungen
havde taget selen på igen.
Sådan noget har jeg slet ikke tålmodighed til, og jeg mener at selen er
lavet forkert, hvis den kan komme af skuldrene så nemt.
-Det har undret mig lige siden at autostole åbenbart ikke bliver testet for
det problem, det er jo også dukker man bruger til det. Men hvad hjælper det
at der er god støtte til havedet f. eks., hvis selen kun er på henover
lårene, det må da give nogle rigtig grimme lårbensbrud ved en kollision.
Og jeg kan altså ikke forstå, at man bare skal lære sit barn at beholde
selen på, det må da ikke være betryggende at vide, at de i et ubevogtet
øjeblik kan have pillet selen ned af skuldrene.
Vores autostol var en Chicco.
Mvh. Christel.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-03 16:41

"Aagaard Rasmussen" <hcmj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan noget har jeg slet ikke tålmodighed til, og jeg mener at selen er
> lavet forkert, hvis den kan komme af skuldrene så nemt.

Jeg ville personligt ikke bryde mig om at sidde i en sele, der er så hårdt
spændt, at armene IKKE kan komme ud. Det vil jo være lig med, at man ikke
kan røre sig overhovedet

De voksne seler er heller ikke spændt så hårdt - ganske enkelt fordi det vil
være drønubehageligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 25-08-03 16:58

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kan røre sig overhovedet
>
> De voksne seler er heller ikke spændt så hårdt - ganske enkelt fordi det

Ved vores stol var problemet ikke, hvor hårdt selen var strammet, men
derimod at spændet sad mellem benene.
Jeg har set andre stole, hvor spændet sidder midt på maven, det ser ikke
ubehageligt ud og alligevel kan selen ikke nærmest glide ned ad barnets skrå
skuldre, som den kunne på vores.
-Jeg mener ihvertfald at det er en vigtig ting at være opmærksom på, når man
køber autostol, og det fik vi ikke at vide i butikken.

Mvh. Christel.

Fra : John Sahl

Dato : 26-08-03 10:51

> [...]
> Jeg ville personligt ikke bryde mig om at sidde i en sele, der er så
> hårdt spændt, at armene IKKE kan komme ud. Det vil jo være lig med,

Det behøver ikke være hårdt spændt, det kan også være at
stolens konstruktion ikke er hensigtmæssigt konstrueret med
hensyn til placeringen af selens spænde.

> De voksne seler er heller ikke spændt så hårdt - ganske enkelt fordi
> det vil være drønubehageligt.

Forskellen er at du formentligt forstår konsekvensen af at fjerne
selen, det gør det 20 måneder gamle barn ikke. Så barnet skal
slet ikke have valget eller muligheden.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-08-03 18:41

> Forskellen er at du formentligt forstår konsekvensen af at fjerne
> selen, det gør det 20 måneder gamle barn ikke. Så barnet skal
> slet ikke have valget eller muligheden.

Hvis det ikke er afgørende, om barnet sidder bekvemt og kan røre sig, bør
fastbinding af hænderne kunne gøre det. *S*

Aj... jeg kan godt se, at det nok er bedre med et spænde, der sidder i
brystkassehøjde end mellem benene. Men jeg vil tro, at man snildt, ifald man
har en stol med spænde i skridtet, selv kan lave et tværgående bånd, der
hindrer, at barnet krænger skulderstropperne til side og ned.

I øvrigt har jeg ikke bekymret mig om at lære ungen, HVORFOR selen ikke skal
af.
Det er jeg nemlig enig i, at 1½-2½ årige ikke forstår.
Det er nok - og nemmere - at lære barnet, at selen ikke skal af.

Mvh. Lisbeth

Fra : John Sahl

Dato : 26-08-03 19:23

Lisbeth Jacobsen <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote:
> Hvis det ikke er afgørende, om barnet sidder bekvemt og kan røre sig,
> bør fastbinding af hænderne kunne gøre det. *S*

Jeg har da vist aldrig sagt barnet ikke må sidde godt. Det må
bare ikke være i stand til at komme fri af selen på den måde.

> [...]
> ifald man har en stol med spænde i skridtet, selv kan lave et
> tværgående bånd, der hindrer, at barnet krænger skulderstropperne til

Det burde være muligt.

> [...]
> Det er jeg nemlig enig i, at 1½-2½ årige ikke forstår.
> Det er nok - og nemmere - at lære barnet, at selen ikke skal af.

Du vil aldrig kunne stole på at barnet ikke trods forbud krænger
selen af. Med mindre selens konstruktion forhindrer det.

Jeg mener nu at det altid er bedst ikke bare at opstille forbud
uden at begrunde disse. Der er ikke noget værre end forældre
der bare begrunder forbud med "Fordi jeg siger det!"

Alt er dog relativt i forhold til alderen!

Fra : Nette

Dato : 26-08-03 20:17

"John Sahl" skrev i en meddelelse

> Du vil aldrig kunne stole på at barnet ikke trods forbud krænger
> selen af. Med mindre selens konstruktion forhindrer det.

Jeg ser det nu ikke som noget stort problem. Jeg plejer under alle
omstændigheder at kigge om på bagsædet til børnene ret ofte, og så tit ryger
den sele nu heller ikke af.

> [...]
> der bare begrunder forbud med "Fordi jeg siger det!"
>
> Alt er dog relativt i forhold til alderen!

Jeg kan sagtens finde på at sige f.eks. "fordi jeg vil have det sådan". Jeg
synes ikke, man altid bør have et klogt svar parat og at børn altid skal
indvolveres i hvorfor beslutningerne er taget. Specielt ikke når den tre
årige KONSTANT spørger "hvorfor, hvorfor, hvorfor" eller når den seks årige
er lidt for videbegærlig.....( Jeg ved ikke om det er det, du hentyder til
med din sidste sætning )

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-08-03 21:00

> Jeg mener nu at det altid er bedst ikke bare at opstille forbud
> uden at begrunde disse.

Ikke enig.. det er ikke ALTID bedst.

> Der er ikke noget værre end forældre
> der bare begrunder forbud med "Fordi jeg siger det!"

Jo. Når det at "begrunde" sine krav i virkeligheden dækker over den voksnes
behov for at barnet skal forstå og acceptere. Og det gør det til tider!

Et "JEG vil have at....." er ofte det bedste.
Et lille barn KAN IKKE forstå ret mange af de krav vi stiller og skal heller
ikke.

Så jeg går afgjort ind for at fortælle den to-årige at: "Jeg vil have, at du
har sele på!"
Den seneste måneds tid har det været nødvendigt at sige den sætning mange
gange.

Mvh. Lisbeth

Fra : John Sahl

Dato : 27-08-03 09:39

Lisbeth Jacobsen <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote:
> Ikke enig.. det er ikke ALTID bedst.

Nej, kun altid. Selvfølgelig er der undtagelser.

> Jo. Når det at "begrunde" sine krav i virkeligheden dækker over den
> voksnes behov for at barnet skal forstå og acceptere. Og det gør det
> til tider!

Ikke her.

> Et "JEG vil have at....." er ofte det bedste.
> Et lille barn KAN IKKE forstå ret mange af de krav vi stiller og skal
> heller ikke.

Derfor sagde jeg også at det var afhængigt af alder. Selvfølgelig
skal barnet høre efter, men spørger de om en grund får de den
også. Men de får den ikke 100 gange hvis de bare leger spørgejørgen.

> Så jeg går afgjort ind for at fortælle den to-årige at: "Jeg vil
> have, at du har sele på!"

Det gør jeg også, men ikke de første gange hvor jeg gerne
forklarer hvad der kan ske hvis de ikke har den på. Eksempelvis
at bilen så ikke kan køre. (Ja, nogen 2-årige fatter det)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-09-03 21:15

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> har sele på!"
> Den seneste måneds tid har det været nødvendigt at sige den sætning mange

Jeg er fuldstændig enig. Når vi taler om børn i den alder, vil de i de
mange tilfælde ikke kunne forstå begrundelsen [1]. Uden forståelse ingen
accept. Så hellere et diktat. Når diktatet kommer fra en elsket person
vil det have en langt større sandsynlighed for at blive accepteret.

[1] Når vi taler om brug af sele, er det i virkeligheden uhyggeligt så
mange *voksne* der ikke forstår hvorfor det er en god idé. (Bortset fra
risikoen for at få en bøde.)

--
Kristian Damm Jensen | If you can't take the trouble to
damm (at) ofir (dot) dk | make your posting readable, I

Fra : Tine Andersen

Dato : 03-09-03 20:33

> Kristian Damm Jensen | If you can't take the trouble to
> damm (at) ofir (dot) dk | make your posting readable, I

Når man læser din signatur med en proportional font er din posting ikke
readable

Min newsreader bruger ??? ariel, helvetica, you-name-it og der skal lidt
fantasi til at læse det så.

Hils vennerne.

KH Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 13-09-03 22:58

Tine Andersen wrote:

> Når man læser din signatur med en proportional font er din posting ikke
> readable

Jeg ved det. Men hvis jeg bruger tabuleringer, er det ikke sikkert at
din newsreader har samme indstilling, og så er jeg lige vidt. Det står
dig frit for ikke at læse det

Jeg vil overveje, hvad jeg skal stille op med problemet.

> Min newsreader bruger ??? ariel, helvetica, you-name-it og der skal lidt
> fantasi til at læse det så.
>
> Hils vennerne.

Allesammen, eller kun dem du kender?

Fra : Tine Andersen

Dato : 14-09-03 10:57

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Allesammen, eller kun dem du kender?

Bare dem jeg kender.

Tine

Fra : Musen

Dato : 25-08-03 06:53

Hej Anja
æææj de unger Vi har samme problem med Albert (også 20 m) bortset fra,
at her er problemet at han selv kan klikke spændet op, og så er han jo slet
ikke spændt fast. Jeg aner ikke hvad vi skal gøre, så det kan være der er
nogen her i gruppen der kommer med et trick

Venlig hilsen Mia
----
babytøj (dreng), dametøj og barnevogn sælges, kig på
www.sitecenter.dk/ungernes