Armand wrote:
>
> Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev:
>> Armand wrote:
>> >
>> > Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev:
>> >> Allan wrote:
>> >>
>> >> > Nej - det er en gammel skrøne at man skal starte maskinen 5 minutter
>> >> > før man kører på den.
>> >>
>> >> Så må du jo have nogle solide modargumenter.
>> >
>> > Hva' mæ': "multigradeolier"??
>>
>> Hva' mæ' tolerancer, som først er krympet til passende niveau, når
>> motoren er opvarmet?
>
> Nu taler vi om opvarmning, og derfor om udvidelser, som bør foregå i et
> jævnt tempo for hele motoren (ikke noget med at topstykket vrider sig af
> varme i forhold til den kolde cylinder).
Netop derfor er det vel nødvendigt, at opvarmingen foregår rimeligt
lanmgsomt, så der ikke når at blive store temperaturforskelle.
> I strengen ligger der jo heller ikke en opfordring til at fyre lortet af i
> kold tilstand, men derimod blot at køre i stille tempo efter start!
Nejnej
Det der fik mig til at fare op ad stolen. (well, sofaen) var
Allans skråsikre påstand påstand, helt uden argumentation.
> Omkring mit olie-argument, var tidligere tiders singlegrade-olier
> temmeligt tyktflydende ved koldstart...
Point taken.
> Jeg ser forøvrigt det, forøvrigt irrelevante og forsørgeriske, argument
> imod at køre inden at motoren kan køre uden choker, kun som en metode til
> at sikre sig at man ikke fejlagtigt kommer til at køre fortsat med
> chokeren trukket :-/
Mnjaeh, gruden til at jeg slår chokeren fra, når motoren kan holde en
rimelig tomgang, er at jeg ikke vil have den til at køre med choker længere
end nødvendigt. Hvis jeg ellers var lidt hurtigere, til at få hjelm og
tanktaske på, ville der heller ikke være noget som forhindrede mig i at
køre inden.
> Ergo:
> For-opvarmning er slet og ret en reminiscens fra dengang da mormor var
> knægt :-|
Tjaeh, jo langsommere opvarmning, jo bedre, vil jeg da stadig mene.
Ihvertfald med henblik på at undgå for store temperaturforskelle i motoren.
Når det kommer til stykket, er forskellen på temperaturforskellene i
motoren, ved hhv. rolig kørsel og tomgang, sikkkert alligevel så små, så
det, som du siger, er unødvendigt at forvarme motoren..
--
mvh Jes Vestervang