Henrik Steen Larsen <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en
news:bi5cpp$2716$1@news.cybercity.dk...
> > På side 1 står der godt nok noget, for mig, overraskende, nemlig at man
> > skal skifte forgaffel olien hvert år.. Og jeg som gik og troede sådan
noget
> > stads bare blev skiftet med ca. 3 års / X antel KM 's mellemrum?
>
> ...at skifte hvert år er nok lige overdrevent nok
Tjaeh :-/
Andre fabrikanter angiver 10-12.000 km som skifteinterval, så årligt er nok
uvant (for stort set alle) men ikke desto mindre relevant. Hvis man
skullevære subjektiv omkring udskiftnings-nødvendigheden kunne man vurdere
forureningen af olien, som bør være ganske klar; men det kan man elligevel
ikke uden at fjerne det fra teleskopet - og så vil det sågu' da være dumt
ikke at ihælde noget friskt istedet!
Hvis den fornødne olie koster omkring en hund er "så ofte som" årligt, langt
bedre end "aldrig" som jeg efterhånden har oplevet selv 10-årige motorcykler
med (føj for den lede hvor sådant noget gammel olie stinker råddent!
> > Nu vi er sådan lidt ved emnet, hvad er mon den bedste maskine? Jeg har
kig
> > på Honda CBR 600 og VFR750.. Jeg synes ikke at kunne finde forskellen,
>
> CBR er en ræser ift. VFR - som mere er et touringjern.
At kalde en CBR for en racer er nok en sandhed med modifikationer :-|
Honda har oftest vundet 600'er sammenligningstests p.g.a.
alround-egenskaberne, og der har altid været en 600'er der var mere
sportslig og kurve-villig!
Selv synes jeg at kørestillingen ligefrem må kaldes for moderat!
Omkring VFR, er et er sjovt at tænke på at den var temmeligt sportslig da
den blev lanceret, men sidenhen har sportsligheden bevæget sig langt i
retning af det ekstreme, hvorved at VFR nærmere er en sports-tourer med vægt
på tour - Et faktum der understreges a at en af mine kammerater lige har
været i Tjekkiet for at se RR-GP'et, og selvom at han skulle alene afsted (=
uden fruen bagpå) fravalgte han sin nyligt erhvervede R1'er til turen og tog
istedetfor sin gamle VFR, som stadig står i kælderen.
Den har efterhånden snart kørt et par hundrede tusinde, og fik til
lejligheden en ny stødæmper - Udover at de undervejs opdagede at den brugte
vand p.g.a. noget så banalt som en revnet køler-udluftnings-slange
(termometeret opførte sg ikke som han (efterhånden) er vant til!), klarede
den turen á onsdag eftermiddag til mandag aften, upåklageligt!
Begge er at anbefale. Ældre VFR's har en dækbestykning der ikke længere
giver det store udvalg, og så er der både alderen og evt. forsikringspræmien
at vurdere videre ud fra !!
--
Armand.