B.N.L. <slot5@mail.tele.dk> skrev i en
news:3f3f7049$0$5164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min Honda har en motor fra 84. Accelererer fint op gennem gearene og
> arbejder upåklageligt fra 100 og opefter. Men ved efterfølgende
> fartreduktion til ca 80 i 5. gear og ny acceleration viser den en tøven,
> og vil ikke rigtig "svare". Pilotskruerne har været i alle positioner,
men
> har ingen virkning haft på fænomenet.
> Øges der til 100 er der igen fuld power.
Nu du blander pilotskruerne ind i sagene, antyder du som sådan også et
karburerings-problem. og derfor må jeg igen(!) understrege at
karburerings-trimning relaterer ubetinget til gasgrebets stilling og ikke
til fart eller omdrejninger!
Og pilot-skruerne er forøvrigt kun til for at optimere tomgangen!
Når det er sagt, så kan sagen stadig hænde at være gasgivningsrelateret:
"op til 100" kan dække over en acceleration med over 2/3 gasgivning, hvor
det er hoveddysen alene der styrer sagerne, hvorimod det er i området hvor
dysenålene dominerer at du ender ved efterfølgende nedgasning!
Derfor kan problemet ligge i falsk luft og at det er nåle-trimningen der er
mest følsom overfor dette!
Men: Den generation af karburatorer som Honda brugte på de årgange (har set
problemet på Bol d'Or og GoldWing) har en lille membran monteret siden-ind
bag et 50øre-stort dæksel, og dén har det med at mørne og sprække!!
Membranen styrer bensinflow'et derved at den lukker af ved hårdt vacuum
(=motorbremsning) - Således er der bensin på den ene side og vacuum på den
anden, og hvis membranen sprækker vil den dels suge bensin direkte ind foran
karburatoren og dels "stjæle" denne bensin fra området ved hoveddysen -
Hvilket uværgeligt vil give en uregerlig motorgang
Under acceleration er vacuum'et lavt (á "fraværende"), hvorimod at man under
påløb har størst vacuum - langsom nedgasning og jævn kørsel med lav
gasgivning ligger nær dette store vacuum hvorfor dén fejl vil oplevest
mindst
ved acceleration og mest ved "økonomisk" kørsel!
Undersøg sagen selv - Det er enkelt at komme ind til de omtalte membraner!
--
Armand.