stefan wrote:
> Lige tilbage til det med kablerne. Skal man så tage det ud af sit omslag?
> altså plastikket?
Ja, og skille kablet ad, så du kan smøre de enkelte stålkordeller! -
nej, spøg til side:
1 - hvis selve kablet kører i en teflonstrømpe i yderkablet, behøver du
kun smøre det, hvor selve kablet bliver påvirket mekanisk i fx
gashåndtagets indføringsrør etc.
2 - ellers er det lettest at gennemsmøre kablerne, hvis du tager dem af,
hænger dem lodret, laver et lille kræmmerhus/tragt af noget kraftigt
papir, og taper det om yderkablet øverst. Så hælder du olien i
kræmmerhuset/tragten og lader tyngdeloven gøre resten; har du travlt kan
du trække inderkablet op og ned i yderkablet et par gange. Så trækker
olien hurtigere igennem. Når olien drypper ud forneden, er kablet
gennemsmurt.
Det mest holdbare resultat får du med olie, der indeholder et
tørsmøremiddel som fx grafit. I mangel af færdig grafitolie kan du røre
noget grafitfedt (MOS2 (oftest hvidt) eller MOS3 (sort/grafitfarvet
op i noget motor eller gearolie.
> Og så synes jeg bare engang at jeg læste noget med at man tog kæden helt af
> cyklen og lagde den i noget opløsende middel, men det er måske ikke
> nødvendigt.
Nej så skal den være meget slemt snavset.
Igen, hvis det er en O- eller X-ringskæde, skal den kun smøres på let på
rullerne og i leddenes flanger. Den er smurt for livstid inde i
rullerne. Den må derfor ikke renses i et rensemiddel, der er så
flygtigt, at det kan trænge forbi O- eller X-ringene og opløse fedtet.
Den lampeolie, som du sikkert renser fælgene med, er OK til formålet,
blot i små mængder på en klud eller børste.
En klassisk kæde uden tætningsringe kan du godt tage af og rense i
oliebad og evt. koge i kædefedt, som vi gjorde i gamle dage, hvis den er
meget slem. Det er nemlig lettere for olien at trænge ind i leddene, når
kæden er ubelastet.
Husk også at rense kædehjulene, nu du er igang. Giv dem evt. et tyndt
lag af din kædeolie/fedt til sidst.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side:
www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade