Olav M.J. Christiansen <omjc@intete-kontor.dk> skrev i en
news:3f396169$0$24645$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bh5ser$es0$1@news.cybercity.dk...
>
>
> > Er der ingen kølevands-termometer monteret?
>
> Aner det ikke. Hvordan ser jeg det?
Er der ikke et instrument på Shadow'en,der viser hvor varm motoren er??
> > Hvis termostaten hænger vil den enten forblive lukket eller forblive
> > åben.
>
> Den har opført sig ordentligt i alle de år jeg har haft den - også midt
> om sommeren. Det var først her fornylig den begyndte at gøre knuder. Den
> kunne pludselig blive varm ude midt på motorvejen. Jeg kunne klare
> problemet ved at sætte farten ned (og dermed sænke omdrejningerne). Så
> kom temperaturen meget hurtigt ned under det røde mærke.
Er den fyldt med vand, som den skal?
Kig efter under køler-proppen når motoren er kold(!!!)
> ............................Nogle dage
> senere, da jeg var ude at køre sammen med en anden kørte vi fra
> København til Nordsjælland uden problemer. Først da vi skulle hjem
> begyndte den at svede igen, så vi måtte stoppe hver halve time for at
> køle den af.
"Svede"??
Er det billedligt talt for "at miste pusten" og "koge i køleren", eller som
jeg opfatter ordet: "at svede olie ved en given pakning når motoren bliver
varm" ??
> Hvis det ikke er termostaten, hvad kan det så være? Mener du at det er
> kølevands-termometeret (hvis der altså er sådan et monteret)?
Et termometer kan ikke afstedkomme en fejl/skade - Det er jo heller ikke
p.g.a. termometeret udenfor køkkenvinduet at det bliver hedebølge, vel?
Det der nager mig er om du har blæst toppakningen, således at der trykkes
kompression igennem til kølesystemet :-/
Følgerne er at vandet fortrænges af det højkomprimerede forbrændingsgas
hvorved at køleren tømmes gradvist for vand => lavere køleeffekt!
> (hvis du har flere tips bør vi nok flytte diskussionen til
> dk.fritid.motorcykel)
Er herved gjort!
/
Armand