/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
11,5 - 12V over polerne v. tomgang...
Fra : Hans Paulin


Dato : 08-08-03 16:19

I dag har jeg prøvet at måle på min cykels elsystem - inden jeg kørte en
tur på 56 km. med 7 stop / starter - resten mest landevej...

....mit batteri får hver uge 2x2 timer med en lader beregnet til mc'er
via et kontaktur - batteriet er et par år gammelt og der er væske på...

Inden starten hjemmefra målte jeg batteriets hvilespænding til 12V (via
ledningen på startrelæet og stel), under starten dykkede det til 9,6V og
efter et par minutter lå spændingen v. 1500@ i hurtig tomgang på ca. 14V
uden lys / 12,2V med lys...

....efter hjemkomsten (11 km. ad landevej) prøvede jeg atter at sætte mit
voltmeter til, mens motoren gik i hurtig tomgang uden at have været
slukket (igen 1500@) samtidig med, at der var lys på: 11,5V over
"polerne" / ca. 12V uden lys på...

Motorens olietemperatur sagde ca. 120 grader...

Skal jeg ringe til Schnabel på mandag og bestille et nyt laderelæ -
eller er værdierne gode nok?

--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 08-08-03 17:04

Det lyder lidt som de symptomer jeg havde, da jeg brændte de første
laderelæ'er af. Til sidst løb jeg helt tør for strøm. Den sidste gang var
spændingen for høj.
Så måske er Schnabel løsningen

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Hans Paulin (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 08-08-03 19:19

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Det lyder lidt som de symptomer jeg havde, da jeg brændte de første
> laderelæ'er af.

....lyder jo godt!

> Til sidst løb jeg helt tør for strøm.

....har jeg til gode (men lader som sagt 4 timer i ugen - sådan "rent
profylaktisk" )...

> Den sidste gang
> var spændingen for høj.

....overvejede at montere et voltmeter permanent blandt instrumenterne...


> Så måske er Schnabel løsningen

....jeg prøver at gi' Hekto m.fl. "chancen"...

På forventet efterbevilling - og på forhånd tak!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Hekto (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-08-03 21:04

In article <bh0pk6$ibm$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...

> ...jeg prøver at gi' Hekto m.fl. "chancen"...
>

Okay!!!
Jeg tror ikke at ladesystemet lader nok, eller også er din akku
halvdød.
Umiddelbart lyder det som om den ikke bliver ladet ordentligt op, så
snart du tænder lyset, simpelthen fordi forbruget er større end det der
bliver proppet i den.
Ved 5.000 omdr. skal din stator gi' 80 Volt veksel, når den er koblet
helt fra. (på alle 3 faser)
Hvad er spændingen på akku'en hvis du sætter den i laderen natten over,
uden at den er koblet til noget som helst? Da skule den gerne kunne
holde 12,8 volt.

Ellers kan du jo besøge Schnabel'en og lægge en skilling for en
fuldstændig gennemmåling og diagnose. Alene besøget er pengene værd, og
så ved man hvad der du'er bagefter.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 08-08-03 21:25

Hekto wrote:

> Hvad er spændingen på akku'en hvis du sætter den i laderen natten
> over, uden at den er koblet til noget som helst? Da skule den gerne
> kunne holde 12,8 volt.

....har lige tændt ladeapparatet - tjekker i morgen...

> Ellers kan du jo besøge Schnabel'en og lægge en skilling for en
> fuldstændig gennemmåling og diagnose.

....det er d**** langt at køre for dét - jeg bor jo i Sønder-Jylland!

....har en kollega, der er uddannet autoelektriker - det var ham, der gav
mig de værdier, jeg prøvede at se, om cyklen kunne overholde - kan
måske suge lidt på ham...

>Alene besøget er pengene værd,
> og så ved man hvad der du'er bagefter.

Uden tvivl!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-08-03 23:37

In article <bh114f$7pf$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...det er d**** langt at køre for dét - jeg bor jo i Sønder-Jylland!
>
> ...har en kollega, der er uddannet autoelektriker - det var ham, der gav
> mig de værdier, jeg prøvede at se, om cyklen kunne overholde - kan
> måske suge lidt på ham...
>
>
Du aner ikke hvad du går glip af!!!! ,0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Peter Aagaard (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter Aagaard


Dato : 08-08-03 23:46

Hekto wrote:
> In article <bh114f$7pf$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>> ...det er d**** langt at køre for dét - jeg bor jo i Sønder-Jylland!
>>
>>
>> ...har en kollega, der er uddannet autoelektriker - det var ham, der
>> gav mig de værdier, jeg prøvede at se, om cyklen kunne overholde -
>> kan måske suge lidt på ham...
>>
>>
> Du aner ikke hvad du går glip af!!!! ,0)

Næææ, jeg troede også at de folk holdt sig i Lamba

Mvh. Peter



Hans Paulin (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-08-03 00:20

Hekto wrote:
>>
> Du aner ikke hvad du går glip af!!!! ,0)

....ved ikke at køre over til Schnabel?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Hekto (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-08-03 10:16

In article <bh1cqs$os6$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>
> ...ved ikke at køre over til Schnabel?
>

Yep! Han er skam virkelig et besøg værd!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Anders Thorup (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 10-08-03 16:53

Hans Paulin wrote:
<SNIPSNAP>
>> Ellers kan du jo besøge Schnabel'en og lægge en skilling for en
>> fuldstændig gennemmåling og diagnose.
>
> ...det er d**** langt at køre for dét - jeg bor jo i Sønder-Jylland!
>
<SNUP>

Hvis du er i nærheden af Sønderborg, kan jeg anbefale Ketner. Et
auto-elektro firma, der også ved en ting eller 2 om MC.
De tog et gratis kig på min

--
MVH/ Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup



Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 17:01

Anders Thorup wrote:
>
> Hvis du er i nærheden af Sønderborg, kan jeg anbefale Ketner. Et
> auto-elektro firma, der også ved en ting eller 2 om MC.
> De tog et gratis kig på min

....har erfaring med dem i forbindelse med min(e) bil(er)
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-08-03 08:12

Hekto wrote:

> Hvad er spændingen på akku'en hvis du sætter den i laderen natten
> over, uden at den er koblet til noget som helst? Da skule den gerne
> kunne holde 12,8 volt.

....12,5V - målt 15 minutter efter at have ladet fra klokken 22:24 til
klokken 8:00 med min mc-lader (hvorpå bla. står 12V / 500MA)

....jeg har nu gravet mig ned til batteriet (der sidder foran
bagsvingeren: tanken løsnes, klodses op, den dertil hørende bøjle
afmonteres, luftfilteret afmonteres og højre sidedæksel og bagerste
bremsevædskebeholder hhv. fjernes og løsnes): i alle celler var der
vædske nok, dog var der i den ene 10 gram over "Upper level" - er
omfordelt nu...

Batteriet, der er et Yuasa YB 14L-A2, er købt 13.10.01 og har *altid*
fået først 2x1 times ladning om ugen med de 500MA - senere dog 2x2 timer
i ugen, da det efter en vinter var utroligt fladt på trods af
ladningen...

....så, nu har jeg lige målt syrens vægtfylden - og den ligger utroligt
nok på mellem 1,15 til 1,20 (hvor jeg har ladet mig fortælle, at
vægtfylden bør ligge på 1,28) - så i mine øjne er der dømt nyt
batteri?...

....eller kan man forvente, at et par dages ladning kan trække det op?

Hvis alle er enige i at batteriet er til lossepladsen, vil jeg hente et
nyt her til formiddag - blot vil jeg lige høre, om nogen har en
formodning om, hvad der kan have ødelagt dét - på trods af at cyklen
står inde i parcellen - og som sagt bliver ladet på 2x i ugen?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Hekto (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-08-03 10:15

In article <bh26us$gcg$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...så, nu har jeg lige målt syrens vægtfylden - og den ligger utroligt
> nok på mellem 1,15 til 1,20 (hvor jeg har ladet mig fortælle, at
> vægtfylden bør ligge på 1,28) - så i mine øjne er der dømt nyt
> batteri?...
>
> ...eller kan man forvente, at et par dages ladning kan trække det op?
>
Start med et nyt batteri, for det virker som om det er noget slapt.
Giv så hele systemet et grundigt eftersyn/genemmåling, som tidligere
diskuteret i en anden tråd.

Husk på at batteriet helst skal være fuldt opladet hele tiden.
Afladning afkorter levetiden drastisk.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-08-03 10:29

Hekto wrote:

> Start med et nyt batteri, for det virker som om det er noget slapt.

....gør jeg!

> Giv så hele systemet et grundigt eftersyn/genemmåling, som tidligere
> diskuteret i en anden tråd.

Jepz!

> Husk på at batteriet helst skal være fuldt opladet hele tiden.
> Afladning afkorter levetiden drastisk.

I know - fatter bare ikke, at de 2x1 eller 2x2 timer ikke ka gøre det!?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Martin Sørensen (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 09-08-03 10:21

> Hvis alle er enige i at batteriet er til lossepladsen, vil jeg hente
> et nyt her til formiddag - blot vil jeg lige høre, om nogen har en
> formodning om, hvad der kan have ødelagt dét - på trods af at cyklen
> står inde i parcellen - og som sagt bliver ladet på 2x i ugen?

Hvilken lader benytter du?
Et batteri tager nemlig også skade af at blive over-opladet.

signing off.. Martin Sørensen



Hans Paulin (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-08-03 10:27

Martin Sørensen wrote:
>
> Hvilken lader benytter du?

....som nævnt tidligere: en 12V 500MA...

> Et batteri tager nemlig også skade af at blive over-opladet.

Jepz!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Jens Jacob Bager Jen~ (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-08-03 11:13

> ...12,5V - målt 15 minutter efter at have ladet fra klokken 22:24 til
> klokken 8:00 med min mc-lader (hvorpå bla. står 12V / 500MA)

> Batteriet, der er et Yuasa YB 14L-A2, er købt 13.10.01 og har *altid*
> fået først 2x1 times ladning om ugen med de 500MA - senere dog 2x2
> timer i ugen, da det efter en vinter var utroligt fladt på trods af
> ladningen...

Hej Hans

Er du sikker på din lader virker? Hvis ikke laderen kan hive batteriet op på
de 14,4V så kan ladere være defekt, eller uegenet. Hvis den ikke kan hvis
spændingen på batteriet højere op end f.eks. 13V, så giver det en
hvilespænding på dig batteri langt under de optimale 12,8V. Hvis dit batteri
efter en vinter uden kørsel er fladt må din lader være defekt, hvis ikke
batteriet er fuldt opladt. Prøv at lad dit batteri op i 24 timer. Mål
spændningen over polerne lige inden du tager laderen af, og efter batteriet
har stået en time.
resultaterne skal gerne være mellem 14 og 14.5 samt 12,6 og 12,9.

At køre med et halv fladt batteri slider på dit ladesystem og kan have
ødelagt din laderelæ.

Jeg gætter på følgende:
Din lader er dårlig, og lader ikke batteriet nok
Dit batteri er dårligt p.g.a. for lav ladespænding
Dit laderelæ er måske defekt p.g.a. dårligt batteri med forhøjet slid til
følge.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 11:41

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
> Er du sikker på din lader virker?

....dét ved jeg ikke - som udgangspunkt er den købt til formålet ved en
mc-forretning...

....der står (6) 12V / 500 MA på den...

(...har lige ringet til Scnabel for 5 min. siden: han kender godt
laderen og sagde god for den - på trods af dét kan *min* lader
selvfølgelig godt være defekt...)

> Hvis ikke laderen kan hive
> batteriet op på de 14,4V så kan ladere være defekt, eller uegenet.
> Hvis den ikke kan hvis spændingen på batteriet højere op end f.eks.
> 13V, så giver det en hvilespænding på dig batteri langt under de
> optimale 12,8V.

....okay...

> Hvis dit batteri efter en vinter uden kørsel er fladt
> må din lader være defekt, hvis ikke batteriet er fuldt opladt.

...."glemte" som sagt batteriet en måned på et eller tidspunkt - husker
ikke hvornår...

> Prøv
> at lad dit batteri op i 24 timer. Mål spændningen over polerne lige
> inden du tager laderen af, og efter batteriet har stået en time.
> resultaterne skal gerne være mellem 14 og 14.5 samt 12,6 og 12,9.

....det vil jeg gøre!

....lige nu står det dog efter mine mange starter i forbindelse med
fejlsøgningen på Schnabels anbefaling tilsluttet min bil-lader på "LO"
(HI=4Amp)...

....når det så har fået nok på den måde, skulle jeg prøve at se, om jeg
kan hente 14V over polerne...

....allerede nu siger multitesteren 14,45 målt med laderen på...

> At køre med et halv fladt batteri slider på dit ladesystem og kan have
> ødelagt din laderelæ.

....okay!

....god viden at ha'!

> Jeg gætter på følgende:
> Din lader er dårlig, og lader ikke batteriet nok

....er Hekto og Schnabel nået frem til...

> Dit batteri er dårligt p.g.a. for lav ladespænding

....kan ikke banke det over ca. 1,20 i vægtfylde...

(...var ude og måle på GSi'en, der triller sine 2x11 km. hver dag med
flere starter - ikke ladet på siden vinter: osse 1,20 hér...)

> Dit laderelæ er måske defekt p.g.a. dårligt batteri med forhøjet slid
> til følge.

....kan jeg ikke vurdere som lægmand...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Jens Jacob Bager Jen~ (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-08-03 16:19

>> Er du sikker på din lader virker?
> ...der står (6) 12V / 500 MA på den...
> (.har ringet til Scnabel: han sagde god for den)

På parpiret lyder den også fin i mine ører. Det var mere da at du har ladet
regelmæssigt på et batteri i løbet af vinteren, og så er det alligevel fladt
når der kommer belastning på. Et fuldt opladt batteri kan godt stå en måned
uden at tage skade. Samt at batteri målte 12,57 eller sådan noget 15
minutter efter du piullede det fra laderen. Der ville et godt batteri opladt
med en god oplader vise omkring 13V.

Din billader er fin. 14.45 som slutspænding er helt perfekt, og 12,77V som
hvilespænding på batteriet lyder helt fint i mine ører. Hvis ikke jeg kendte
dine strømproblemer, så ville jeg frifinde dit batteri, og kalde det i
rigtig god stand. Derfor kan det godt klappe sammen alligevel når der kommer
belastning på. Prøv at monter dit nyopladede batteri på motorcyklen og mål
spændnignen med taænt og slukket lys samt med starteren kørende. Sammenlign
dem med de resultater du fik da du havde opladt dit batteri med MC-laderen.
Falder den kraftigt lige som sidst (var det 9,"et eller andet" V du målte
det til?) er dit batteri færdigt. Et godt batteri falder ikke så meget selv
om man kører med starteren. Jeg kan ikke komme med et kontret tal, men et
bud skal være 12,8V fuldt opladt efter en time. Det er dit batteri også nu.
Hvis du sætter det på motorcyklen og sætter tæning til skal det vel vise
12,75-12,7. Tænder du for lys, blik, horn o.s.v. skal det vel falde til
12,5? Tænder du for starteren skal det ikke falde til under 11,5V. Du har
også målt den med en syretester. Det er det rigtige at gøre, men jeg har
ikke selv brugt metoden, så jeg kan ikke tolke på dine resultater.

>> Din lader er dårlig, og lader ikke batteriet nok
> ...er Hekto og Schnabel nået frem til...

De mener din MC ikke lader nok. Jeg gættede på din MC oplader ikke er god.
Prøv at køre dit batteri lidt fladt og lad det op med din MC-Lader. Der skal
dine volt målinger gerne ligne dem fra Bil laderen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hekto (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-08-03 16:33

In article <MtOZa.3369$Uu2.485@news.get2net.dk>, Jens Jacob Bager
Jensen says...
> De mener din MC ikke lader nok. Jeg gættede på din MC oplader ikke er god.
>
Det er rigtigt.
Laderen kan selvfølgelig være dårlig, og den defekte regulator kan være
en følgefejl ... teoretisk set.
Det mest sandsynlige er, at det er en defekt regulator og en OK lader.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Jens Jacob Bager Jen~ (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-08-03 16:50

> Det mest sandsynlige er, at det er en defekt regulator og en OK lader.

Bemærk lige at spædingen på batteriet efter at være blevet ladet af MC
laderen var 12,5 med 12,77 på bil laderen. Samt at batteriet var fladt efter
at være blevet ladet på en gang om ugen hele vinteren. Det lyder meget
suspekt i mine ører.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hekto (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-08-03 17:05

In article <uWOZa.3420$KG2.1748@news.get2net.dk>, Jens Jacob Bager
Jensen says...
> > Det mest sandsynlige er, at det er en defekt regulator og en OK lader.
>
> Bemærk lige at spædingen på batteriet efter at være blevet ladet af MC
> laderen var 12,5 med 12,77 på bil laderen. Samt at batteriet var fladt efter
> at være blevet ladet på en gang om ugen hele vinteren. Det lyder meget
> suspekt i mine ører.
>
>
Skulle man følge din (udmærkede!!!) teori, så skal man jo tage højde
for hvad de to ladere kan præstere. Hvis den lille lader ikke kan
levere strøm nok til at hæve spændingen på en halvdårlig akkumulator?
Måske går billaderen højere op, og efterlader dermed akku'en mere
opladt?
Spændingen skal være højere end batterispændingen for at der kan flyde
en strøm, som kan flytte rundt på den elektrokemiske proces i akku'en.
Jo højere spænding, jo højere strøm, og dermed også en kraftigere
kemisk reaktion o akku'en.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 23:35

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>> Er du sikker på din lader virker?
>> ...der står (6) 12V / 500 MA på den...
>> (.har ringet til Scnabel: han sagde god for den)
>
> På parpiret lyder den også fin i mine ører. Det var mere da at du har
> ladet regelmæssigt på et batteri i løbet af vinteren, og så er det
> alligevel fladt når der kommer belastning på.

....jeg havde indtil det *næsten* flade batteri ladet 2x1 time hver
uge...

....da jeg fortalte Schnabel dét, sagde han, at jeg godt kunne lade et
døgn i træk med mc-laderen (hvis mit batteri var et "gammeldags" ét -
modsat de lukkede vedligeholdelsesfrie)...

....efterfølgende (altså efter oplevelsen med det næsten flade batteri)
har jeg med *garanti* ladet et døgn eller mere, indtil jeg har kunnet
høre det boble - og har så øget frekvensen af ladningen til 2x2 timer...

> Et fuldt opladt batteri
> kan godt stå en måned uden at tage skade.

....men det har så muligvis ikke været fuldt opladet på det tidspunkt qua
de 2x1 timer...

> Samt at batteri målte 12,57
> eller sådan noget 15 minutter efter du piullede det fra laderen. Der
> ville et godt batteri opladt med en god oplader vise omkring 13V.

....måske skulle jeg bare have ladet noget længere på dét; spændingen på
batteriet er nu nede på 12,57V og jeg har nu muligheden for at sætte min
mc-lader til for at se, hvad den kan banke det op på...

> Din billader er fin. 14.45 som slutspænding er helt perfekt, og
> 12,77V som hvilespænding på batteriet lyder helt fint i mine ører.
> Hvis ikke jeg kendte dine strømproblemer, så ville jeg frifinde dit
> batteri, og kalde det i rigtig god stand.

....jeg er ikke så vild med, at vægtfylden ikke kommer op på 1,28...

> Derfor kan det godt klappe
> sammen alligevel når der kommer belastning på. Prøv at monter dit
> nyopladede batteri på motorcyklen og mål spændnignen med taænt og
> slukket lys samt med starteren kørende. Sammenlign dem med de
> resultater du fik da du havde opladt dit batteri med MC-laderen.
> Falder den kraftigt lige som sidst (var det 9,"et eller andet" V du
> målte det til?) er dit batteri færdigt.

....en autoelektriker fortalte mig forleden, at spændingen på batteriet
under start ikke måtte komme under 9,6V - og dét gjorde den da heller
ikke...

> Et godt batteri falder ikke
> så meget selv om man kører med starteren. Jeg kan ikke komme med et
> kontret tal, men et bud skal være 12,8V fuldt opladt efter en time.
> Det er dit batteri også nu. Hvis du sætter det på motorcyklen og
> sætter tæning til skal det vel vise 12,75-12,7. Tænder du for lys,
> blik, horn o.s.v. skal det vel falde til 12,5? Tænder du for
> starteren skal det ikke falde til under 11,5V.

....som sagt...

> Du har også målt den
> med en syretester. Det er det rigtige at gøre, men jeg har ikke selv
> brugt metoden, så jeg kan ikke tolke på dine resultater.

....1,28 har altid været *værdién*, har jeg ladet mig fortælle (gennem en
årrække)...

>>> Din lader er dårlig, og lader ikke batteriet nok
>> ...er Hekto og Schnabel nået frem til...

> De mener din MC ikke lader nok. Jeg gættede på din MC oplader ikke er
> god. Prøv at køre dit batteri lidt fladt og lad det op med din
> MC-Lader. Der skal dine volt målinger gerne ligne dem fra Bil laderen.

....dét bliver det næste, jeg foretager mig!...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 12-08-03 07:53

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Din billader er fin. 14.45 som slutspænding er helt perfekt, og
> 12,77V som hvilespænding på batteriet lyder helt fint i mine ører.

> Jeg gættede på din MC oplader ikke er
> god. Prøv at køre dit batteri lidt fladt og lad det op med din
> MC-Lader. Der skal dine volt målinger gerne ligne dem fra Bil laderen.

....nu har jeg ladet på mit batteri med mc-laderen fra klokken 01:43 til
klokken 8:33 - som udgangspunkt havde batteriet en spænding på 12,57V,
som jeg husker dét...

....målt over polerne med laderen på efter de 5 timer og 50 minutter:
14,14V...

....målt et kvarter senere: 13,10V...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 12-08-03 08:42

Hans Paulin wrote:
>
> ...nu har jeg ladet på mit batteri med mc-laderen fra klokken 01:43
> til klokken 8:33 - som udgangspunkt havde batteriet en spænding på
> 12,57V, som jeg husker dét...
>
> ...målt over polerne med laderen på efter de 5 timer og 50 minutter:
> 14,14V...
>
> ...målt et kvarter senere: 13,10V...

....og målt én time efter laderen er taget fra: 12,85V...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-08-03 09:57

In article <bha5q1$lap$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...og målt én time efter laderen er taget fra: 12,85V...
> --
>
Hvis den kan holde den spænding i nogle dage (ca.) lyder den til at
være OK.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 12-08-03 10:19

Hekto wrote:
> In article <bha5q1$lap$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>> ...og målt én time efter laderen er taget fra: 12,85V...
>> --
>>
> Hvis den kan holde den spænding i nogle dage (ca.) lyder den til at
> være OK.

....prøver jeg da lige at se...

....hvor meget (lidt) vil du mene, at den må synke ned på?

(...er nu stadig ikke glad for de 1,22-1,24 i vægtfylde - har dog ladet
på min bil i nat, og batteriet dér når foreløbig *bestemt* ikke højere
op end motorcykelbatteriet - på trods af dét starter bilen - og for den
sags skyld osse cyklen - som et skud...)
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-08-03 12:07

In article <bhabfq$bek$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> Hekto wrote:
> > In article <bha5q1$lap$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> >> ...og målt én time efter laderen er taget fra: 12,85V...
> >> --
> >>
> > Hvis den kan holde den spænding i nogle dage (ca.) lyder den til at
> > være OK.
>
> ...prøver jeg da lige at se...
>
> ...hvor meget (lidt) vil du mene, at den må synke ned på?

Den bør ikke inden for de nærmeste dage falde til under 12,6 volt.
Falder den længere ned er det tegn på at der foregår en for stor indre
afladning, og dermed er den ikke på toppen.

/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 12-08-03 12:14

Hekto wrote:
>
> Den bør ikke inden for de nærmeste dage falde til under 12,6 volt.
> Falder den længere ned er det tegn på at der foregår en for stor indre
> afladning, og dermed er den ikke på toppen.

....er noteret!

Tak skal du ha'!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 12-08-03 13:14

Hans Paulin wrote:
> Hekto wrote:
>>
>> Den bør ikke inden for de nærmeste dage falde til under 12,6 volt.

....dér er den så nede nu...

Fik lige min regulator ind af døren nu *savle*

....får helt lyst til én af hans statorer efter at have set billedet i
det medfølgende materiale *G*
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Hekto (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-08-03 14:28

In article <bhalol$l5m$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> Fik lige min regulator ind af døren nu *savle*
>
> ...får helt lyst til én af hans statorer efter at have set billedet i
> det medfølgende materiale *G*
>
Du får for meget i lommepenge!!!!!!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 12-08-03 23:36

Hekto wrote:

> Du får for meget i lommepenge!!!!!!

....når man ser det skod, som er "Viklet af en blind robot." og
sammenligner med dén stator, som Schnabel har viklet om, *må* tænderne
løbe i vand!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-08-03 11:35

In article <bhbq7c$cdh$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...når man ser det skod, som er "Viklet af en blind robot." og
> sammenligner med dén stator, som Schnabel har viklet om, *må* tænderne
> løbe i vand!
> --
>
Det er rigtigt! Det er flot håndværk!!!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 15-08-03 11:55

Hekto wrote:

> Det er rigtigt! Det er flot håndværk!!!

Jepz!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 13:04

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Mål spændningen over polerne lige
> inden du tager laderen af, og efter batteriet har stået en time.
> resultaterne skal gerne være mellem 14 og 14.5 samt 12,6 og 12,9.

....14,45V under ladningen med bil-laderen - samt 12,77V en time efter...

....vægtfylden dog stadig kun ca. 1.22 - 1,24 (skal ha lidt vand på nogle
af cellerne - osse for at kunne få vædske nok op i måleren)...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Steen Gruby (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-08-03 21:13

On Fri, 8 Aug 2003 17:18:30 +0200, "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk>
wrote:

Hej
>
>Skal jeg ringe til Schnabel på mandag og bestille et nyt laderelæ -
>eller er værdierne gode nok?

Det der er at sige til din problemstilling er for så vidt skrevet.
Men A'propos Schnabel faldt jeg lige over denne link:

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Steen Gruby (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-08-03 21:14

On Sat, 09 Aug 2003 22:12:46 +0200, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote:

HOV!
>
>Det der er at sige til din problemstilling er for så vidt skrevet.
>Men A'propos Schnabel faldt jeg lige over denne link:
>
Jeg glemte linken:

http://www.2200.dk/portraet/canm.asp?id=78

Undskyld

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hans Paulin (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-08-03 22:01

Ups: kom til at sende den til din mailadresse - sorry

Steen Gruby wrote:
>
> http://www.2200.dk/portraet/canm.asp?id=78

....he he...

....min stumpepusher var ikke hjemme i dag, men lukker mig ind i morgen,
så jeg kan "få" et nyt batteri...

....har i mellemtiden sat en bil-lader til batteriet - den gir i "LO"
formentlig 2 amp (max. ydelse 4 amp i "HI"); det bobler i alle celler,
men ikke voldsomt - laderen har været sluttet til siden omkring i
middags, tror jeg...

....jeg er dog kommet i tanke om, at jeg har fortrængt, at jeg
(formentlig med dette batteri) er kommet til at "glemme" det i en måneds
tid; lader og kontaktur var sat til, men sidstnævnte var "sat" sådan op,
at det ikke tændte...

Alt i alt lyder det mere og mere som et nyt batteri...

Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Steen Gruby (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-08-03 22:23

On Sat, 9 Aug 2003 23:00:57 +0200, "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk>
wrote:

Hej Hans
>
>...min stumpepusher var ikke hjemme i dag, men lukker mig ind i morgen,
>så jeg kan "få" et nyt batteri...
>
Jeg har ikke fulgt tråden i nærlæsning.
MEN:
Hvis generatoren ikke kan trække spændingen over 14 volt i "høj
tomgang" er det næppe batteriet der er noget galt med, men
ladesystemet.
Jeg tror lige du skal kigge på det een gang mere før du bestiller
stumper.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hans Paulin (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-08-03 22:39

Steen Gruby wrote:

> Hvis generatoren ikke kan trække spændingen over 14 volt i "høj
> tomgang" er det næppe batteriet der er noget galt med, men
> ladesystemet.

Et resumé:

....inden min køretur i fredags, hvor jeg begyndte at måle efter start,
viste målingen over polerne ca. 14V uden lys v. ca. 1500 @ og ca. 12,2
*med* lys - et par minutter efter start...

....efter hjemkomsten fra ca. 55 km. med 7 starter indlagt (cyklen
starter med det samme ) viste en ny måling over polerne ca. 11,5V
med lys / ca. 12V uden lys...

> Jeg tror lige du skal kigge på det een gang mere før du bestiller
> stumper.

....hvis vægtfylden i morgen ikke er banket op på en 1,28 stykker er
batteriet vel ikke for godt?

Anyway - det jeg ved om strøm ka stå på et frimærke, så det er derfor
jeg har spurgt de forskellige - selv ka jeg (endnu) ikke afgøre noget
sligt...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-08-03 23:10

In article <bh3pp2$pj9$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...inden min køretur i fredags, hvor jeg begyndte at måle efter start,
> viste målingen over polerne ca. 14V uden lys v. ca. 1500 @ og ca. 12,2
> *med* lys - et par minutter efter start...
>
Inden din køretur, er batteriet opladt.
Med lys på og 1500 omdr. er dit ladesystem ikke istand til at holde
spændingen oppe på ca. 14 volt. Dit batteri er heller ikke istand til
at levere fuld spænding = 12,8 Volt.

Min umiddelbare konklusion er, at batteriet er dårligt, og ladesystemet
heller ikke for godt.

> ...efter hjemkomsten fra ca. 55 km. med 7 starter indlagt (cyklen
> starter med det samme ) viste en ny måling over polerne ca. 11,5V
> med lys / ca. 12V uden lys...
>
Indikerer bare, at du på turen rent faktisk har afladt batteriet, i
stedet for at fylde strøm på! Ladesystemet fungerer ikke optimalt :0(

- Derfor er du nødt til at måle det igennem. Det kan være statoren,
ensretter/regulator eller et korroderet stik.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 00:26

Hekto wrote:

> In article <bh3pp2$pj9$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>
>> ...efter hjemkomsten fra ca. 55 km. med 7 starter indlagt (cyklen
>> starter med det samme ) viste en ny måling over polerne ca. 11,5V
>> med lys / ca. 12V uden lys...
>>
> Indikerer bare, at du på turen rent faktisk har afladt batteriet, i
> stedet for at fylde strøm på! Ladesystemet fungerer ikke optimalt :0(

....de 7 starter jeg har haft undervejs ka altså ikke gøre det?

....har ikke målt spændingen over polerne på min bil, men den klarer sig
i halve år uden at blive ladet på - kommer så ud at køre 5 gange i ugen
modsat cyklen, der kun kommer ud en weekend eller 2 om måneden, så noget
ku tyde på, at cyklen fungerer ringere end bilen...

> - Derfor er du nødt til at måle det igennem. Det kan være statoren,
> ensretter/regulator eller et korroderet stik.

....vil det være en god idé at skifte batteriet først, hvis nu det ikke
er kommet op på de ca. 1,28 i morgen?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 00:55

In article <bh4012$hcm$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>
> ...de 7 starter jeg har haft undervejs ka altså ikke gøre det?
>
Jo, det kan de godt. Det kan ikke udelukkes ihvertfald.
En endelig frikendelse af ladesystemet er det dog ikke!!!
>
> > - Derfor er du nødt til at måle det igennem. Det kan være statoren,
> > ensretter/regulator eller et korroderet stik.
>
> ...vil det være en god idé at skifte batteriet først, hvis nu det ikke
> er kommet op på de ca. 1,28 i morgen?
>
Det vil være en god idé at gennemgå det hele!
Batteriet er den billigste del!
Statoren koster ca. 850,- + evt. arbejdsløn hvis man ikke gør det selv.
Regulatoren en god tudse!
Gennemgang af stik og evt. smøring, kan man selv og er gratis.

Skifter du batteriet, kan det være dødt på en uge, hvis der er noget
galt med resten. Så glem batteriet, for det klarer sig jo fint med en
ugentlig opladning eller to. Det er vigtigere at finde årsagen til at
cyklen tilsyneladende ikke lader det ordentligt op.
Er det hele okay, så køber du jo bare et nyt batteri, og spekulerer
ikke mere på det!?

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 01:50

Hekto wrote:
> In article <bh4012$hcm$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>>
>> ...de 7 starter jeg har haft undervejs ka altså ikke gøre det?
>>
> Jo, det kan de godt. Det kan ikke udelukkes ihvertfald.
> En endelig frikendelse af ladesystemet er det dog ikke!!!

....godtså!

> Det vil være en god idé at gennemgå det hele!



> Batteriet er den billigste del!
> Statoren koster ca. 850,- + evt. arbejdsløn hvis man ikke gør det
> selv.

....dét gør man jo...

> Regulatoren en god tudse!

Jep...

> Gennemgang af stik og evt. smøring, kan man selv og er gratis.

Jepz...

> Skifter du batteriet, kan det være dødt på en uge, hvis der er noget
> galt med resten.

....okay...

> Så glem batteriet,

I will!

> for det klarer sig jo fint med en
> ugentlig opladning eller to. Det er vigtigere at finde årsagen til at
> cyklen tilsyneladende ikke lader det ordentligt op.

....okay...

> Er det hele okay,

....kan jeg på nogen måde kontrollere om ladereguleringen virker? -
(efter nu tilsyneladende mere eller mindre at have frikendt generator /
stik)

> så køber du jo bare et nyt batteri, og spekulerer
> ikke mere på det!?

He he...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 08:53

In article <bh452l$4la$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...kan jeg på nogen måde kontrollere om ladereguleringen virker? -
> (efter nu tilsyneladende mere eller mindre at have frikendt generator /
> stik)
>
>
Umiddelbart burde man kunne måle på den ensrettede spænding med et
scope, og se om alle ensretterne bidrager til feste.
Selve reguleringen kan kontrolleres ved at måle spændingen ud.
Belastningen bør dog være 'ohmsk' og ikke et batteri. En pære ville
være OK.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 09:06

Hekto wrote:

> Umiddelbart burde man kunne måle på den ensrettede spænding med et
> scope,

....så er der dømt værksted - har jeg nemlig ikke...

> og se om alle ensretterne bidrager til feste.

....okay...

> Selve reguleringen kan kontrolleres ved at måle spændingen ud.
> Belastningen bør dog være 'ohmsk' og ikke et batteri. En pære ville
> være OK.

....dér kan jeg så ikke gennemskue, hvordan man gør... (jeg har ikke ret
meget forstand på strøm!)
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 10:47

In article <bh4ugk$l7m$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> > Selve reguleringen kan kontrolleres ved at måle spændingen ud.
> > Belastningen bør dog være 'ohmsk' og ikke et batteri. En pære ville
> > være OK.
>
> ...dér kan jeg så ikke gennemskue, hvordan man gør... (jeg har ikke ret
> meget forstand på strøm!)
>
Tager batteriet af, og sætter en forlygtepære på, istedet.
Så kan man måle hvad ladesystemet leverer af spænding, uden at
batteriet forstyrrer målingen.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 11:08

Hekto wrote:
>>
> Tager batteriet af, og sætter en forlygtepære på, istedet.
> Så kan man måle hvad ladesystemet leverer af spænding, uden at
> batteriet forstyrrer målingen.

....altså: jeg sætter en forlygtepære på mellem de 2 steder, hvor
batteriet ellers skulle sidde, sætter kortvarigt batteriet til med
startkabler (jeg har ingen kickstart), kobler det fra, når motoren er
igang, og måler over "polerne" med slukket respektive tændt lys (hvor
spændingen så i begge tilfælde skal ligge mellem 13,8V og 14,4V, efter
hvad jeg har fået oplyst?)

....har jeg forstået dig rigtigt?

....kan man i givet fald knalde noget, hvis pæren springer e.l.?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 11:28

In article <bh55j2$etv$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...altså: jeg sætter en forlygtepære på mellem de 2 steder, hvor
> batteriet ellers skulle sidde, sætter kortvarigt batteriet til med
> startkabler (jeg har ingen kickstart), kobler det fra, når motoren er
> igang, og måler over "polerne" med slukket respektive tændt lys (hvor
> spændingen så i begge tilfælde skal ligge mellem 13,8V og 14,4V, efter
> hvad jeg har fået oplyst?)
>
> ...har jeg forstået dig rigtigt?
>
> ...kan man i givet fald knalde noget, hvis pæren springer e.l.?
>
Ja, du 'erstatter' batteriet med pæren.

Nu skal man jo være forsigtig, selv om din regulator skulle være
defekt, skal du jo ikke ødelægge noget.
Så jeg vil forslå, at du simpelthen tænder lyset på MC'en, starter, og
afmonterer plusledningen til battariet, samtidig med at du måler.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 12:16

Hekto wrote:

> Så jeg vil forslå, at du simpelthen tænder lyset på MC'en, starter, og
> afmonterer plusledningen til battariet, samtidig med at du måler.

....har lavet en flot opstilling som ovennævnte nu, men:

....i samme øjeblik jeg afmonterer plusledningen på batteriet, ryger alt
strøm på cyklen - og motoren dør...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Martin Sørensen (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-08-03 12:22

>> Så jeg vil forslå, at du simpelthen tænder lyset på MC'en, starter,
>> og afmonterer plusledningen til battariet, samtidig med at du måler.
> ...har lavet en flot opstilling som ovennævnte nu, men:
> ...i samme øjeblik jeg afmonterer plusledningen på batteriet, ryger
> alt strøm på cyklen - og motoren dør...

Hvis cyklen er med elektronisk tænding, så er det ikke så underligt. Det
kræver nemlig en rimeligt stabil spænding for at virke.

signing off.. Martin Sørensen



Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 12:42

In article <bh59ti$2nkf$1@news.cybercity.dk>, Martin Sørensen says...
> >> Så jeg vil forslå, at du simpelthen tænder lyset på MC'en, starter,
> >> og afmonterer plusledningen til battariet, samtidig med at du måler.
> > ...har lavet en flot opstilling som ovennævnte nu, men:
> > ...i samme øjeblik jeg afmonterer plusledningen på batteriet, ryger
> > alt strøm på cyklen - og motoren dør...
>
> Hvis cyklen er med elektronisk tænding, så er det ikke så underligt. Det
> kræver nemlig en rimeligt stabil spænding for at virke.
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
>
>
Ja, for batteriet virker som en stor kondensator.
Hmmmmm .... tænke, tænke ....

Nu var det jo lettere hvis man stod ved siden af.
Fra din regulator går der en ledning til batteriet.
Det er ledningen med ladestrømme.

Rent faktisk er det den du skal montere pæren på, og så lade batteriet
føde resten.
Er det for indviklet?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 13:27

Hekto wrote:
>>
> Ja, for batteriet virker som en stor kondensator.
> Hmmmmm .... tænke, tænke ....
>
> Nu var det jo lettere hvis man stod ved siden af.

....kender det godt - fra andre sammenhænge

> Fra din regulator går der en ledning til batteriet.
> Det er ledningen med ladestrømme.

....jeps - dén har jeg bemærket...

> Rent faktisk er det den du skal montere pæren på, og så lade batteriet
> føde resten.
> Er det for indviklet?

....skal jeg nøjes med at pille "regulator(lade)ledningen af batteriet og
koble det til pæren - og så bare lade batteriet forblive tilsluttet?

....det er vist dét, du mener - men jeg spørger lige for en sikkerheds
skyld...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 15:30

Hans Paulin wrote:
>
> ...skal jeg nøjes med at pille "regulator(lade)ledningen af batteriet
> og koble det til pæren - og så bare lade batteriet forblive
> tilsluttet?
>
> ...det er vist dét, du mener - men jeg spørger lige for en sikkerheds
> skyld...

....da jeg tog "ladeledningen" af batteriet var cyklen helt død - tog
derfor så den røde ledning, der kommer ud fra laderegulatoren sammen med
3 brogede og en sort i stedet og koblede den til en løs forlygte sammen
min multitester, der var sat til at vise op til 200 DCV...

....efter start af cyklen viste sidstnævnte ca. "022", mens forlygten
lyste med noget, der lignede 1/3 til ½ styrke af normalt...

....hmmnn...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 15:51

Hans Paulin wrote:
....
>
> ...efter start af cyklen viste sidstnævnte ca. "022",

....hmmnn...det er jo godt 2 volt... (hvis jeg måler over polerne på
batteriet med samme indstilling viser den "126")
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 19:38

In article <bh5m79$gfq$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> >
> > ...efter start af cyklen viste sidstnævnte ca. "022",
>
> ...hmmnn...det er jo godt 2 volt... (hvis jeg måler over polerne på
> batteriet med samme indstilling viser den "126")
>
Nå, du fandt ud af det!

Som du jo så har bemærket, kommer der ikke rigtigt nogt ud af
laderegulatoren.

Prøv så at ohm-måle fra de 3 indgående (gule?) ledninger og til den
røde. Begge veje, og med alle andre ledninger afmonteret til
regulatoren.
Det skal helst være i stillingen ->|-
Så burde du kunne måle ensretterne, og om de er i orden.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 20:01

Hekto wrote:
>>
> Nå, du fandt ud af det!

....hmmnn...

....da jeg målte over polerne 1. gang i fredags viste multitesteren jo
14V...

....men der er måske tale om en periodisk fejl?

> Som du jo så har bemærket, kommer der ikke rigtigt nogt ud af
> laderegulatoren.

....åbenbart ikke...

> Prøv så at ohm-måle fra de 3 indgående (gule?)

....brogede...

> ledninger og til den
> røde. Begge veje, og med alle andre ledninger afmonteret til
> regulatoren.

....hvis jeg sætter multitesteren på 200 ohm og måler den éne vej, "sker"
der ikke noget...

....måler jeg den anden vej, viser displayet et nanosekund en værdi
mellem ca. 800 og 1600, inden det falder til ro ved at vise "1", som når
det er ubelastet...

....værdierne er forskellige fra gang til gang...

> Det skal helst være i stillingen ->|-

...." ->|- "-tegnet siger mig desværre ikke noget

> Så burde du kunne måle ensretterne, og om de er i orden.

....overlader jeg gerne til andre at afgøre om de er...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 20:10

In article <bh64qj$mqi$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...hvis jeg sætter multitesteren på 200 ohm og måler den éne vej, "sker"
> der ikke noget...
>
> ...måler jeg den anden vej, viser displayet et nanosekund en værdi
> mellem ca. 800 og 1600, inden det falder til ro ved at vise "1", som når
> det er ubelastet...
>
> ...værdierne er forskellige fra gang til gang...
>
> > Det skal helst være i stillingen ->|-
>
> ..." ->|- "-tegnet siger mig desværre ikke noget

Det er en diode, et pil-formet symbol.

>
> > Så burde du kunne måle ensretterne, og om de er i orden.
>
> ...overlader jeg gerne til andre at afgøre om de er...
>
Det er igen lidt svært, når ikke man er der; men mit bedste gæt er et
regulatoren er død! :0(

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 20:33

Hekto wrote:
> In article <bh64qj$mqi$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>> ..." ->|- "-tegnet siger mig desværre ikke noget
>
> Det er en diode, et pil-formet symbol.

....så kender jeg det godt; fra når jeg har brugt et par dioder en gang
imellem...

> mit bedste gæt er et
> regulatoren er død! :0(

....vi ka jo lade den stå lidt - og hvis ikke andre har nogen
indvendinger, hedder det vel "Schnabel" som det næste!?

....tak for din store hjælp!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 21:07

In article <bh66n8$1qe$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...

> ...vi ka jo lade den stå lidt - og hvis ikke andre har nogen
> indvendinger, hedder det vel "Schnabel" som det næste!?

I det mindste ser det ud til at du slipper for at skifte statoren!
>
> ...tak for din store hjælp!

Herre Gud! ... det var jo så lidt! ;0)

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 22:04

Hekto wrote:

> I det mindste ser det ud til at du slipper for at skifte statoren!

....det ka ikke være sværere at skifte dén end at fejlfinde i strøm for
mig...

>> ...tak for din store hjælp!
>
> Herre Gud! ... det var jo så lidt! ;0)

....anyway - jeg aner som sagt nada om strøm, og jeg bryder mig ikke om
*selv* at skulle danse rundt med alt for "tunge" folk, når jeg fortæller
dem om nogen af de emner, som *jeg* er "ekspert" i...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 22:29

In article <bh6c2l$ms1$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...det ka ikke være sværere at skifte dén end at fejlfinde i strøm for
> mig...
>

Det er ikke svært; men s.... besværligt!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 22:38

Hekto wrote:
>
> Det er ikke svært; men s.... besværligt!

....nå, jeg troede bare, at det var "Plug and Play" - en 8mm top på de 10
bolte, der holder dækslet på plads - af med den gamle stator - rense for
pakning - samle, og ny olie!?

....tilsyneladende a piece of cake i mine øjne...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 22:48

In article <bh6e26$1mc$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> Hekto wrote:
> >
> > Det er ikke svært; men s.... besværligt!
>
> ...nå, jeg troede bare, at det var "Plug and Play" - en 8mm top på de 10
> bolte, der holder dækslet på plads - af med den gamle stator - rense for
> pakning - samle, og ny olie!?
>
> ...tilsyneladende a piece of cake i mine øjne...
>
Naaaah!

Cyklen op på sidestøttebenet, og en klods under det venstre, så man
IKKE skal skifte olie! ,0)
PÅ GS4½'eren skal fodhvilerkonsol og gearpedal af, samt dækslet over
kædehjulet.
Afrensning for gammelt kædefedt.
Boltene ud.
Løsning af sidedækslet, der sidder godt fast.
Fjerne gammel pakning fra begge pakflader.
Skrue statoren ud, samt holdere til ledningerne.
Klippe den lille gummiprop af ledningerne (Achtung!)
Lægge gummiprop i kogende vand, til den er blødgjort og ledningerne kan
trækkes ud.
Montere statoren i dækslet, smat ledningerne.
Sikre at ledningerne sidder rigtigt.
Trække gummiproppen på igen.
Sætte pakning på, sætte sidedækslet på, og spænde til.
Trække ledningerne op, og krimpe stik på.
Sætte ledningerne på (kobel dem direkte på, uden om lyskontakten).
Sætte dækslet over kædeshjul og montere fodhviler/gearpedal.
Færdig
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 23:20

Hekto wrote:

> PÅ GS4½'eren skal fodhvilerkonsol og gearpedal af, samt dækslet over
> kædehjulet.

....ka da godt være, at jeg i givet fald skulle ha haft dét af osse...

> Afrensning for gammelt kædefedt.
> Boltene ud.
> Løsning af sidedækslet, der sidder godt fast.

....bok! med en "bolchehammer"

> Fjerne gammel pakning fra begge pakflader.
> Skrue statoren ud, samt holdere til ledningerne.
> Klippe den lille gummiprop af ledningerne (Achtung!)
> Lægge gummiprop i kogende vand, til den er blødgjort og ledningerne
> kan trækkes ud.



> Montere statoren i dækslet, smat ledningerne.

....huh?

> Sikre at ledningerne sidder rigtigt.
> Trække gummiproppen på igen.
> Sætte pakning på, sætte sidedækslet på, og spænde til.
> Trække ledningerne op, og krimpe stik på.

....åh ja...

> Sætte ledningerne på (kobel dem direkte på, uden om lyskontakten).

....kører du uden om lyskontakten?

....og i givet fald hvorfor?

....ka det anbefales?

> Sætte dækslet over kædeshjul og montere fodhviler/gearpedal.
> Færdig

....til at finde ud af...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-08-03 10:19

In article <bh6gg9$a3e$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...kører du uden om lyskontakten?
>
> ...og i givet fald hvorfor?
>
> ...ka det anbefales?
>
Du har allerede talt med Schnabel'en! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 08:30

Hans Paulin wrote:
>
> ...vi ka jo lade den stå lidt - og hvis ikke andre har nogen
> indvendinger, hedder det vel "Schnabel" som det næste!?

....nu har jeg ringet til Schnabel, og han er bestemt en rar mand!

....han bad mig udelukke generatorfejl efter sin metode, nemlig ved at
starte cyklen med en kraftig forlygtepære mellem de forskellige faser -
der skulle være fuldt bål på...

....dernæst skulle jeg måle jeg faserne igennem med batteriet og en pære
for at se, om den skulle ha stel - det skulle være bedre end at bruge en
multitester, da der med et batteri skulle gå en kraftigere strøm...

Generatoren bestod begge prøver...

Så målte jeg laderegulatoren igennem fra den røde ledning til de 3 ens -
samt fra stel til de 3 - osse med batteriet og en forlygtepære; ingen
gennemgang med + på den røde - og kun gennemgang ved den ene, da jeg
målte på den sorte (stel)...

Ud fra dén tilbagemelding fortalte Schnabel mig, at laderegulatoren var
stået af, og vi aftalte, at han ku sende en ny...

Jeg havde kigget lidt på priser i et gammelt nummer af Mc-nøglen (årgang
2000), hvor "min" regulator står til 996,- kr. - Schnabel skulleha 7xx
kr. + det løse for sin, så det var en behagelig overraskelse
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 08:49

Hans Paulin wrote:

> Ud fra dén tilbagemelding fortalte Schnabel mig, at laderegulatoren
> var stået af, og vi aftalte, at han ku sende en ny...

....glemte lige at skrive, at Schnabel anbefalede mig *ikke* længere at
køre den ene fase op over lyskontakten, når jeg monterer min nye
regulator om et par dage, men i stedet lade den køre hele tiden, da vi
jo kører med lys på hele tiden...

....den røde ledning fra regulatoren skulle osse tilsluttes *direkte* til
batteriet i stedet for som nu gennem diverse samlinger...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Henrik Nielsen - Rap~ (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 11-08-03 09:46

"nu har jeg ringet til Schnabel, og han er bestemt en rar mand"

Jep. Jeg fik samme tur, mht. til test. Og min Schnabel virker overbevisende.
Så pengene er givet godt ud. Jeg måtte dog købe den lidt dyrere model

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 10:23

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> Jep. Jeg fik samme tur, mht. til test.

....fint nok!

> Og min Schnabel virker
> overbevisende.



> Så pengene er givet godt ud. Jeg måtte dog købe den
> lidt dyrere model

....jeg var som sagt osse glædeligt overrasket over den relativt lave
pris...

....gad vide, hvorfor nogen regulatorer er dyrere - er det ladestrømmen,
der er kraftigere? - hvilket måske kræver stærkere komponenter?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Henrik Nielsen - Rap~ (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 12-08-03 19:18

Så vidt jeg ved har de fleste en generator på ca. 350 Watt. Min er på 500
Watt, så derfor lidt kraftigere komponenter. Men komponenterne er nu slet
ikke så dyre. Men har laver et godt stykke arbejde.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Armand (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-08-03 22:14


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
news:bhbb4s$2osv$3@news.cybercity.dk...
> Så vidt jeg ved har de fleste en generator på ca. 350 Watt. Min er på 500
> Watt, så derfor lidt kraftigere komponenter. Men komponenterne er nu slet
> ikke så dyre. Men har laver et godt stykke arbejde.

Hva' ska' man bruge mere end 300W til?
Jeg mener: Hvis batteriet er fuldt opladet, hvilket forbrug undervejs skal
så berettige mer-effekten??

For det er da ikke en top-belyst GoldWing at du har, vel?

--
Armand.



Hans Paulin (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 12-08-03 23:41

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Så vidt jeg ved har de fleste en generator på ca. 350 Watt. Min er på
> 500 Watt, så derfor lidt kraftigere komponenter. Men komponenterne er
> nu slet ikke så dyre. Men har laver et godt stykke arbejde.

....nogen der ved, hvad Schnabel tar for en stator? - i MC-nøglen fra år
2000 koster én til min 1016,- kr.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-08-03 11:35

In article <bhbqeo$dvk$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...nogen der ved, hvad Schnabel tar for en stator? - i MC-nøglen fra år
> 2000 koster én til min 1016,- kr.
>
Til GS4½ koster den 835, i nøglen og ca. 1200 hos Schnablen.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 15-08-03 11:55

Hekto wrote:
> In article <bhbqeo$dvk$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>> ...nogen der ved, hvad Schnabel tar for en stator? - i MC-nøglen fra
>> år 2000 koster én til min 1016,- kr.
>>
> Til GS4½ koster den 835, i nøglen og ca. 1200 hos Schnablen.

Okay!

Tak skal du ha'!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hekto (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-08-03 10:25

In article <bh7gnk$1nb$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> Så målte jeg laderegulatoren igennem fra den røde ledning til de 3 ens -
> samt fra stel til de 3 - osse med batteriet og en forlygtepære; ingen
> gennemgang med + på den røde - og kun gennemgang ved den ene, da jeg
> målte på den sorte (stel)...
>
> Ud fra dén tilbagemelding fortalte Schnabel mig, at laderegulatoren var
> stået af, og vi aftalte, at han ku sende en ny...
>
> Jeg havde kigget lidt på priser i et gammelt nummer af Mc-nøglen (årgang
> 2000), hvor "min" regulator står til 996,- kr. - Schnabel skulleha 7xx
> kr. + det løse for sin, så det var en behagelig overraskelse
> --
>
Ja, Schnabel'en har ikke tillid til nymodens ting som mutimetre, og i
så fald skal de helst være med viser!
Han har dog ret i, at da det er halvledere til efekt, kan lækstrømmene
være forholdvis store, set i relation til hvad man normalt måler. De er
beregnet til at håndtere store strømme, og derfor kan man sagtens
anvende en pære.

Schnabel'en er jo den eneste der skal tjene på den regulator.
De andre kommer jo igennem adskillige grossister, der alle ganger de
oprindelige 20Kr. den kostede, med 5!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 11:02

Hekto wrote:

> Ja, Schnabel'en har ikke tillid til nymodens ting som mutimetre, og i
> så fald skal de helst være med viser!



> Schnabel'en er jo den eneste der skal tjene på den regulator.
> De andre kommer jo igennem adskillige grossister, der alle ganger de
> oprindelige 20Kr. den kostede, med 5!


--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Armand (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-08-03 17:38


Hans Paulin <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en news:bh59k6$11a$1@sunsite.dk...
> Hekto wrote:
>
> > Så jeg vil forslå, at du simpelthen tænder lyset på MC'en, starter, og
> > afmonterer plusledningen til battariet, samtidig med at du måler.
>
> ...i samme øjeblik jeg afmonterer plusledningen på batteriet, ryger alt
> strøm på cyklen - og motoren dør...

Tyg lige engang på ordet "batteri-tænding"!
Tændings-systemet er ikke seperat, men kræver strøm fra batteriet for at
virke
:-|

--
Armand.





Hekto (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-08-03 10:21

In article <bh5sf7$es0$3@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Tyg lige engang på ordet "batteri-tænding"!
> Tændings-systemet er ikke seperat, men kræver strøm fra batteriet for at
> virke
> :-|
>
Ja, ja! ;0)
Der fules lidt i de sene nattetimer, og når ikke man lige står med
tingene i hænderne, og overvejende er visuelt begavet ....!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Jens Jacob Bager Jen~ (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-08-03 11:15

> ...i samme øjeblik jeg afmonterer plusledningen på batteriet, ryger
> alt strøm på cyklen - og motoren dør...

Hej Hans

Du må aldirg pille et batteri af en MC med motoren kørende. Batteriet virker
som en kondensator der udglatter ladespændingen. ladespændingen kan være
meget grim og kan være skadelig for elektronikken p.g.a. spikes o.l.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 11:20

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Du må aldirg pille et batteri af en MC med motoren kørende.

news:MPG.19a032f36808cef1989823@news.tele.dk
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Jens Jacob Bager Jen~ (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-08-03 15:58

> Du må aldrig pille et batteri af en MC med motoren kørende.

Jeg tror ikke en pære har samme udgalttende effekt som et batteri, men jeg
kan da tage fejl. Det er sket før

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hekto (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-08-03 16:30

In article <MtOZa.3368$Uu2.648@news.get2net.dk>, Jens Jacob Bager
Jensen says...
> Jeg tror ikke en pære har samme udgalttende effekt som et batteri, men jeg
> kan da tage fejl. Det er sket før
>
Ikke helt.
Dog ændrer dens efektforbrug sig i takt med at spændingen stiger.
Det meste af den elektronik der anvendes i MC og biler er ganske
hårdfør (og simpel) og kan derfor tåle 'snavs' på forsyningsspændingen,
samt større udsving.
Generelt slides elektronik ikke i den forstand; men netop høje
temperaturer er med til at øge fejlfrekvensen drastisk, hvorfor netop
køling af regulatoren og ensretteren er vigtig.

- Hvorfor f.... sætter de den så under sædet!!!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Jens Jacob Bager Jen~ (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-08-03 17:31

> køling af regulatoren og ensretteren er vigtig.
> - Hvorfor f.... sætter de den så under sædet!!!

På en Yamaha TR 1 sidder den helt nede under motoren lige foran baghjulet.
Her bliver den kølet godt. Til gengæld ligger stikket også her, hvor det så
irrer i stykker i stedet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 01:42

> Hekto wrote:
>
>> - Derfor er du nødt til at måle det igennem. Det kan være statoren,
>> ensretter/regulator eller et korroderet stik.

....nu har jeg målt dét, som Armand foreslår i

news:bftjv0$1g46$3@news.cybercity.dk - citat:

"Som også andetsteds sagt, så kan det ligesåvel være generatoren der
ikke
fungerer som den skal!
Kontrol deraf foregår på enkleste vis ved at måle med multimeteret (Ohm)
imellem de tre ledninger der kommer fra generatoren (følg evt. vejen
dertil
fra ensretteren):
- Imellem hver af de tre ledninger er der forbindelse, og modstanden
imellem
hver (=> a/b; b/c og c/a ) skal frem for alt være ens (det er mest
sandsynligt at kun én fase vil være brændt) og med en modstand på op til
1
Ohm!
- Imellem en af de tre ledninger og stel, må der ikke være gennemgang (=
o(nul) Ohm)!"

....med min multitester sat på 200 ohm målte jeg mellem a, b og c som
beskrevet, og fik resultatet "013" mellem alle 3 ledninger efter tur...

("kortslutter" jeg multitesteren "med sig selv" i den situation får jeg
resultatet "008")

....mellem stel og de 3 ledninger var der ikke gennemgang...

....ensretter / laderegulator er en alutingest med køleribber og 5
ledninger: en sort (stel?), en rød samt 3 ledninger, der ikke passer
helt med farverne på de tre ledninger nede fra generatoren - men det må
formodes at være dem; enheden er fyldt op med "asfalt"...

De tre ledninger fra generatoren og videre frem har jeg forsynet med nye
stik for et års tid siden, da multistikket samme sted irrede sammen og
smeltede væk sammen med de nærmeste ledninger - dét, der er tilbage nu
af ledninger ser fint ud og omkringliggende (multi)stik er ikke irrede
eller ser ud til at have været varme...

Dette var hvad jeg havde af muligheder for at måle...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Steen Gruby (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-08-03 23:29

On Sat, 9 Aug 2003 23:38:36 +0200, "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk>
wrote:

Hej Hans.
>
>...inden min køretur i fredags, hvor jeg begyndte at måle efter start,
>viste målingen over polerne ca. 14V uden lys v. ca. 1500 @ og ca. 12,2
>*med* lys - et par minutter efter start...
>
Netop.
Generatoren skal kunne holde 14 volt målt over batteriets poler med
lyset tændt, ellers leverer den ikke nok.

>...efter hjemkomsten fra ca. 55 km. med 7 starter indlagt (cyklen
>starter med det samme ) viste en ny måling over polerne ca. 11,5V
>med lys / ca. 12V uden lys...
>
Det er tilsyneladende din akku der holder cyklen kørende takket være
din flittige brug af laderen.

Jeg vil lige fortælle dig en oplevelse fra det virkelige liv der måske
kan få dig til at tænke een gang til:

Jeg var i tirsdags på vej fra KBH. til Aalborg, godt nok i bil, men
det bliver historien ikke dårligere af
Jeg havde besluttet mig for at køre over broerne i stedet for som
normalt at tage Odden Århus færgen.
Årsagen var, at jeg "lige" ville smutte forbi Armand på vejen.
Desværre havde "en eller anden" besluttet sig for at smide en lastvogn
med hænger på Lillebæltsbroen, hvilket afstedkom en kø på mere end 10
Km. og en ufrivillig parkering på mere end 2 timer i bagende sol på en
mørk bil.
Men hvad pokker (her forlod hjernen mig første gang), så er der jo
aircondition i sådan en slæde, så det går lige så længe man holder
motoren gående og vinduerne lukkede (på nuværende tidspunkt er der
ikke nogen der husker det automatiske kørelys - vel?).
Noget senere end planlagt lander jeg hos Armand, nedsvælger et par
kopper af Linea's udemærkede kaffe, og så af sted igen.
Jeg bemærkede godt, at da jeg startede sprang motoren ikke i gang som
den plejer, men det tog jeg ikke notits af.
Kort før Århus tænder advarselslampen for ABS og Airbag samtidig.
Fandens, så jeg tager næste afkørsel til en tankstation - Ejer
Bavnehøj.
Her tager hjernen så på udflugt for anden gang - Jeg stopper motoren.
Jeg prøver at starte den igen - Uden held.
Ud af kareten, fat i et universalinstrument (sådan et har jeg altid i
bilen) og måle spændingen over batteriet.
10,5 volt - helt nede - fandens.
Jeg ringer til Falck (Behøver jar at tilføje at jeg har "glemt" at
fortælle dem at jeg har fået ny bil for to år siden?), som har en
vejpatrulie i nærheden.
Da den ankommer starter vi kareten med startkabler, og jeg slukker alt
hvad der kan bruge strøm, så som aitcondition og nærlys.
13,5 volt max. - Diagnose = død regulator i generatoren, eller rettere
kul der ikke kan nå slæberingene mere = slidt op.
Lys på, og den synker under 12 volt.
Nå pyt - det går altså at køre videre med kassen som den er, bare der
ikke er for meget der bruger strøm - Det skal lige tilføjes at det er
en dieselbil, så det eneste strøm den forlanger når den er startet er
til den magnetventil der åbner for brændstoffet.
Og således overlever den to dage i Aalborg hvor den forresten starter
ved egen hjælp - modvilligt, men hver gang.
Man kunne nu filosofere over at min akku ikke er helt frisk - sikkert
- men helt sikkert er det, at selv om den er tappet helt skal
generatoren kunne hive den op igen, hvilket den ikke kunne.
Vejen hjem fra Aalborg uden aircon var et helvede - vælg selv - bliv
stegt eller få tinitus af de åbne vinduer.
Eneste lyspunkt er at møde Christian, med venner, på en tankstation
med kurs hejemad fra Skagen - Jeg misunder dem deres MC tur hjem.
(Jeg prøver at fange dem på motorvejen, men selv med godt over det
legale får jeg dem først da de stiger af motorvejen - Fy Christian
Vel hjemme lader jeg på akku'en natten over for at få den op i normal
tilstand (ganske som du gør), og næste morgen går det til mit normale
værksted.
Diagnosen er rigtig, men desvære er den generator bilen er monteret
med af en type hvor der ikke umiddelbart kan skiftes regulator og
dermed kul, hvilket betyder - ny generator.
Nu er den monteret med en Bosch generator hvor der kan skiftes
regulator/kul uden at splitte hele bilen ad.

>> Jeg tror lige du skal kigge på det een gang mere før du bestiller
>> stumper.
>
Så vidt jeg kan se ligner det du er oppe imod min "lille" bilhistorie,
så jeg ville lige vende skråen een gang til før jeg kastede mig ud i
noget der måske er forkert.
Justitsmord på akku giver ikke mange point, men tørre lommesmærter

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 00:44

Steen Gruby wrote:

> Generatoren skal kunne holde 14 volt målt over batteriets poler med
> lyset tændt, ellers leverer den ikke nok.

....godt så!...der er noget galt!

....kan et for ringe batteri udløse dén fejl?

....eller ligger det i "statoren, ensretter/regulator eller et korroderet
stik", som Hekto nævner?

>>> Jeg tror lige du skal kigge på det een gang mere før du bestiller
>>> stumper.

....okay...

> Så vidt jeg kan se ligner det du er oppe imod min "lille" bilhistorie,
> så jeg ville lige vende skråen een gang til før jeg kastede mig ud i
> noget der måske er forkert.

....okay...

> Justitsmord på akku giver ikke mange point, men tørre lommesmærter

Vægtfylden på mit batteri siger nu 1,18 - dog 2 celler 1,24 efter at
have ladet ½ døgn...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Orla Pedersen (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 10-08-03 08:41


Hans Paulin skrev i meddelelsen ...

>Et resumé:
>
>...inden min køretur i fredags, hvor jeg begyndte at måle efter start,
>viste målingen over polerne ca. 14V uden lys v. ca. 1500 @ og ca. 12,2
>*med* lys - et par minutter efter start...


Lyskontakten ! Det er ikke usansynligt at den ene fase er koblet over
lyskontakten på en Suzuki. Hvis lyskontakten af en eller anden grund ikke
får koblet den sidste fase ind, så får man de symptoner Du beskriver. Følg
ledningsfarver, gennem stik til lyskontakt, herfra tilbage til
ensretter/regulator. Funktionen er udført som et separat kontaktsæt i
lyskontakten.

mvh
Orla

>--
> Med venlig hilsen
> Hans
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
>



Hekto (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-03 08:51

In article <3f35f772$0$76105$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Orla
Pedersen says...
>
> Hans Paulin skrev i meddelelsen ...
>
> >Et resumé:
> >
> >...inden min køretur i fredags, hvor jeg begyndte at måle efter start,
> >viste målingen over polerne ca. 14V uden lys v. ca. 1500 @ og ca. 12,2
> >*med* lys - et par minutter efter start...
>
>
> Lyskontakten ! Det er ikke usansynligt at den ene fase er koblet over
> lyskontakten på en Suzuki. Hvis lyskontakten af en eller anden grund ikke
> får koblet den sidste fase ind, så får man de symptoner Du beskriver. Følg
> ledningsfarver, gennem stik til lyskontakt, herfra tilbage til
> ensretter/regulator. Funktionen er udført som et separat kontaktsæt i
> lyskontakten.
>
Den havde vi lige glemt i farten!

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Paulin (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-08-03 11:13


Hekto wrote:
> In article <bh6gg9$a3e$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>> ...kører du uden om lyskontakten?
>>
>> ...og i givet fald hvorfor?
>>
>> ...ka det anbefales?
>>
> Du har allerede talt med Schnabel'en! ;0)

Det' jo dét!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 09:35

Orla Pedersen wrote:
>
> Lyskontakten !

....har jeg lige skilt ad nu!

> Det er ikke usansynligt at den ene fase er koblet over
> lyskontakten på en Suzuki.

....det er den osse hér, kan jeg se via Haynes diagram m.m.!

> Hvis lyskontakten af en eller anden grund
> ikke får koblet den sidste fase ind, så får man de symptoner Du
> beskriver. Følg ledningsfarver, gennem stik til lyskontakt, herfra
> tilbage til ensretter/regulator. Funktionen er udført som et separat
> kontaktsæt i lyskontakten.

....*alt* ser fint ud oppe i kontakten - både den messingdims, der
flyttes med lys-knappen - samt den flade, den kører på; ingen ir,
overophedning eller andre defekter...

....kigger lige på multistikkene mellem kontakt og laderegulering i
lygtehus m.m....
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Hans Paulin (10-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 10-08-03 10:12

Hans Paulin wrote:
>
> ...kigger lige på multistikkene mellem kontakt og laderegulering i
> lygtehus m.m....

....der var kun ét - det befandt sig i lygtehuset; de 2 omtalte ledninger
til den ene fase havde været varme (fra min gamle skade?), men der var
ingen modstand i stikket...

....samlede så lyskontakten og målte efter om den virkede - og der var
fin gennemgang i den kontakt, der slutter de 2 faser...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409244
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste