Birger Poulsen <b.poulsen@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f334264$0$97233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Birger Poulsen <b.poulsen@tdcadsl.dk> skrev i en
> > news:3f316390$0$97169$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Min CX500 kunne ikke lide systetisk olie, det fik koblingen til at
> > > bide. På min SV kan koblingen bide hvis den kører på systetisk olie OG
> > > motoren samtidig kører under 1500 o/min i tomgang.
> >
> > Har du prøvet at gennemføre en højgearsstart??
> >
> > Det med at koblingen bider regner jeg for at være et viskositets-problem
> > (syntetiske olier er ofte vidtspændende i viskositet-indekset - á f.eks
> > 5W50!), og ikke nødvendigt betinget af om olien er syntetisk eller ej
> > :-|
> >
> De systetiske olier som jeg har prøvet med er 10-40 og 5-40.
> Du mener at det er den tykke olie under start, som forårsager bindingen
> mellem koblingspladerne, og ikke eventuelle additiver, som en klog mand
> har været inde på?
> Du har ret i at hvis man starter i højt gear bliver koblingspladerne
> rykket fra hinanden.
>
Øheeh?
Det er min erfaring fra GPZ900R'en at dens kobling ikke kunne kapere olie så
tyndt(!) som 10W og derunder!
Koblingen tenderede til at hugge pludseligt og ukontrollabelt i med så tynd
en olie! Ved drag-starter sker der således det at motoren med ét er 100%
tilkoblet, hvilket kan være surt (v. for lave omdrejninger hvorved man må
slæbe sig op i fart!), eller risiko-fyldt (v. for høje omdrejninger, hvorved
modellen wheelie'r ukontrollabelt så man må koble ud og genoptage
tilkoblingen/accelerationen
En enkel metode til at konstantere koblingens forhold til olien (i tide?),
er derfor at lave en højgearsstart: Hvis dén umuliggøres af at koblingen
ustandselig hugger i imens man "filer den af", er olien for tynd :-|
--
Armand.